Daiwa Alphas Air TW 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas Air TW 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har ju redan en Daiwa T3 MX med SV-spole och "1:gen" TWS och jag tycker det funkar bra så nu blev det denna Japantillverkade historia... :-)
    I februari ska det tydligen komma en USA-variant tillverkad i Thailand med mässingsdrev, denna har Daiwas beprövade (?) i aluminium. Diskret knarr vid slirbromsning och bromsjustering är trevligt.


    Click image for larger version  Name:	Zillion 210119.jpg Views:	0 Size:	831,9 KB ID:	2569545

    Stilig och mycket len, lätt gång eller hur man nu ska beskriva det. Låt oss hoppas att reservdelar inte behövs på många år...

    Kommentera


    • #12
      Nya Zillion kan vara bland det bästa Daiwa gjort på ett tag. Framförallt JDM modellen. För övrigt den snyggaste Daiwan jag sett på ganska länge. Angående TWS så gillar jag den funktionen, särskilt med tjockare linor. Känslan under kastet känns bättre, helt enkelt mer förfinad. Det bidrar inte med enorma mängder kastlängd, men det är inte därför jag gillar TWS. Jag har känt på nya Alphas Air TW och den verkar vara en fantastisk BFS-rulle. Framförallt väldigt säker p.g.a bromsen, något jag tycker är ett måste när man fiskar väldigt tunna linor. Den känns mer förfinad än min Aldebaran BFS, men jag saknar klickbromsen. Dessutom borde TWS vara en väldigt önskvärd funktion på en BFS eller finesse rulle. När det kommer till lätta beten är ju kastlängd faktiskt viktigare, och all eliminering av friktion kommer hjälpa.

      Kommentera


      • #13
        Nu har jag fått äran att testa denna rulle, hade själv med mig min gamla alphas air så det var lätt att jämföra. Kastmässigt sätt så var den nya ännu lättare att kasta med och det kändes som att de fått till magnetbromsen förvånansvärt bra, kom minst lika långt utan att ta i lika mycket. Testade med samma drag o lika långt spö, lite mjukare men inte stor skillnad.

        testade aldrig något riktigt lätt drag utan blev ett viblure på ca 10g o det flög duktigt.

        Den var helt klart mycket lenare i vevningen än min gamla air rulle, stor skillnad faktiskt.

        Låg riktigt bra i handen.

        Lätt att frikoppla och tws gjorde inte mycket motstånd, gör sig bra på rullen!

        Kommer själv införskaffa denna så småningom, den saken är säker.

        Kommentera


        • #14
          De flesta LP rullar duger hur bra som helst att kasta 10g drag med rätt spö men att avgöra om en multirulle ska brukas som/kallas för BFS rulle då får man testa den med drag som väger mellan 2- max 8g igen med rätt spö.BFS rullar kastar varken längst eller best men de är konstruerade att kasta lättaste drag/ wobler på ett tryggare sätt för de som vill använda de i sitt fiske.

          Kommentera


          • #15
            Ja om beten under 10g och oftast knappt hälften av det så skulle jag som sagt ovan, välja en BFS rulle, gärna en Alphas Air 2020. En BFS är inte gjort för att briljera med kastlänger med kompakta 10 grams beten som jag har förstått saken, tvärtom har jag hört (dock ej prövat)

            Om typ abborrbeten från 8g och uppåt 20-25g så tror jag mer på en något större spole som t ex den rulle jag visade ovan, en Tatula 100-103, Alphas SV eller en Shimano 70-100, t ex Curado/Scorpion 70/71, Metanium JDM MGL, eller någon Revo.
            Även en 150-200 rulle fungerar med 10g men inte optimalt eller en spol(rull-)storlek jag skulle välja till abborrefiske och liknande i första hand.
            Senast ändrad av anteman; 2021-01-26, 11:31.

            Kommentera


            • #16
              Självklart har ni helt rätt i det ni säger, BFS är naturligtvis för lättare beten, oavsett så får man ändå en känsla för hur rullen beter sig under olika förhållanden även om det är lite överkant på vikten av betet.

              Kommer göra en jämförelse med 2-3 gram bete mellan min gamla air och den nya inom ca två veckor så ska vi se vad omdömet blir då

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja om beten under 10g och oftast knappt hälften av det så skulle jag som sagt ovan, välja en BFS rulle, gärna en Alphas Air 2020. En BFS är inte gjort för att briljera med kastlänger med kompakta 10 grams beten som jag har förstått saken, tvärtom har jag hört (dock ej prövat)

                Om typ abborrbeten från 8g och uppåt 20-25g så tror jag mer på en något större spole som t ex den rulle jag visade ovan, en Tatula 100-103, Alphas SV eller en Shimano 70-100, t ex Curado/Scorpion 70/71, Metanium JDM MGL, eller någon Revo.
                Även en 150-200 rulle fungerar med 10g men inte optimalt eller en spol(rull-)storlek jag skulle välja till abborrefiske och liknande i första hand.
                Jag har en Aldebaran BFS (spolvikt 7,2 g om jag minns rätt), och den kastar extremt långt med i princip alla betesvikter jag testat (22 g max). Den kastar lika långt som en haspel med beten från 5 till 15 g. Efter 15 g kastar den fortfarande extremt långt, men distansen ökar inte längre lika snabbt. Kastar man ofta beten som väger över 12 g kan man lika gärna skaffa en finesse rulle istället för en bait finesse rulle. Ska man ner på 0,5-5 g (det spektrumet jag rankar som BFS) måste man nästan ha en BFS-rulle.

                Kommentera


                • #18
                  Det är ju i så fall positivt! Kör inte BFS men flera bl a här på FS har nog sagt att BFS rullar inte gör sig värst till 10-15g och däröver vad gäller kastlängder. Sen är ju knappast BFS-spolens styrka/hållbarhet eller linkapacitet anpassad för lite tyngre beten och långa kast, ett rejält PO kan lätt bli en dyr historia tänker jag även om sådana är väldigt ovanliga.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Det är ju i så fall positivt! Kör inte BFS men flera bl a här på FS har nog sagt att BFS rullar inte gör sig värst till 10-15g och däröver vad gäller kastlängder. Sen är ju knappast BFS-spolens styrka/hållbarhet eller linkapacitet anpassad för lite tyngre beten och långa kast, ett rejält PO kan lätt bli en dyr historia tänker jag även om sådana är väldigt ovanliga.
                    Klart att en BFS rulle kastar bra även över 10-12g som de egentligen är konstruerade för. Dock så brukar versionen som inte är BFS prestera ändå bättre. Sen hållbarhet? De flesta riktiga BFS lager är rödmarkerade på 15g. Och givetvis är mycket annat också konstruerat för just BFS. Som spole bla. Men vem bryr sig om hållbarhet. Räcker den håller till den nya versionen kommer. Då köper man den.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                      Klart att en BFS rulle kastar bra även över 10-12g som de egentligen är konstruerade för. Dock så brukar versionen som inte är BFS prestera ändå bättre. Sen hållbarhet? De flesta riktiga BFS lager är rödmarkerade på 15g. Och givetvis är mycket annat också konstruerat för just BFS. Som spole bla. Men vem bryr sig om hållbarhet. Räcker den håller till den nya versionen kommer. Då köper man den.
                      I de flesta moderna BFS-rullar som är lite dyrare finns lager som klarar tyngre vikter. För mig är det viktigt att det håller. Det som jag har fått problem med i min Aldebaran BFS är aluminiumdreven, som började kännas "geary" år 2019 (rullen är köpt 2017). Tyvärr har det förekommit på mer än en rulle (både på vanliga duralinumdrev och micro module). Jag ska testa byta till micro module mässingdrev och se ifall det blir bättre. För övrigt känns Daiwa Alphas Air TW mer välbyggd än Aldebaran BFS.

                      Overruns brukar inte förstöra spolar som är byggda för att hantera flätlina. Nylon suger upp vatten och expanderar, så den lintypen har faktiskt större risk att förstöra spolen. Tunn flätlina tenderar att gå av före spolen går sönder.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X