Fast i prylträsket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fast i prylträsket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Att vara fast i ett prylträsk behöver inte innebära att man köper endast dyra grejer heller.
    och var går gränsen?
    tex, den dyraste haspelrullen jag äger är en Daiwa Fuego LT, gav 695:- på nån rea.
    den dyraste multirullen jag har nu är en SLX XT som jag gav 1050:- för.
    riskerna som uppstår härifrån är bara att man vill uppgradera sig.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
      Att vara fast i ett prylträsk behöver inte innebära att man köper endast dyra grejer heller.
      och var går gränsen?
      tex, den dyraste haspelrullen jag äger är en Daiwa Fuego LT, gav 695:- på nån rea.
      den dyraste multirullen jag har nu är en SLX XT som jag gav 1050:- för.
      riskerna som uppstår härifrån är bara att man vill uppgradera sig.
      Så sant. Jag är definitivt fast i prylträsket

      Kommentera


      • #33
        Count me in!

        Kommentera


        • #34
          Tänker på detta med fruar/sambos o.s.v, den dan man sätter tofflorna och kommer till Sankte Pär, om kvinnan i mitt liv säljer mina fiskesaker för vad jag sagt att jag betalade för dem, kan ni nog räkna ut att man roterar i sin grav.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

            Helt klart är det så , den uppsättningen Abu/berkley är dock den som står som låneutrustning i garaget , känslan i såna ”universalset ” är Inge vidare tycker jag själv
            Förstår helt och fullt vad du menar med att känslan i ett sådant sett inte är förstklassig.

            Men samtidigt tror jag inte gäddan/borren/gösen bryr sig väldigt om den är fångad på en sådan kombo eller St.Crox/Daiwa-kombot som kostat 9 000 KR...
            När fisken börjar bry sig om vad vi använder, DÅ har vi ett problem.

            Har själv stått i en lokal butik och in kommer en herre som skulle börja fiska gädda och "Hört att St.Croix är bra grejer" var på säljaren svarade med "Du får inte mer fisk för att du har ett dyrt spö"... Och istället för att prångla på honom ett svindyrt spö gick han därifrån med 1 nytt spö, ny multirulle+lina och en handfull beten. För samma pengar ett fin-spö hade kostat. Måste ju vara den mest nöjda kunden den veckan iallafall...

            Hur det gick sen låter jag vara osagt...

            Jag gör det lite till en sport att leta upp prylar som är minst lika bra som de stora och exklusiva varumärkena men kostar 1/3, 1/4 osv mindre.
            Har hittat ett par märken som jag faktiskt sätter framför de stora fina erkända tillverkarna med rullar och spön som ingen skulle kunnat föreställa sig.

            Självklart är det kul med prylar, missförstå mig rätt. Den som har flest när man plockar ner skylten vinner!
            Senast ändrad av Mijni; 2021-02-11, 15:40.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
              Tänker på detta med fruar/sambos o.s.v, den dan man sätter tofflorna och kommer till Sankte Pär, om kvinnan i mitt liv säljer mina fiskesaker för vad jag sagt att jag betalade för dem, kan ni nog räkna ut att man roterar i sin grav.
              Haha, bästa idag men samtidigt väldigt skrämmande. Tror jag får börja knåpa ihop ett ordentligt testamente med utförlig beskrivning om vad som skall säljas, skänkas bort, och vad som måste sparas för all framtid. Och givetvis vad som skall följa med i kistan till sista själaresan, går ju inte att åka vidare utan minst en uppsättning rulle,spön och diverse drag och småplock.

              Kommentera


              • #37
                Funderade precis på det här med prylträsket när jag läste senaste numret av FishEco. I varenda nummer så recenseras det femtioelva olika spö:

                "Test av nya Svartzenstein Pro Extra ++ Limited Edition 2021 model. Ett helt nytt spö jämfört med förra årets version, nu med 31.2 tons grafit istället för 31, och nu är det klassat som medium-mellan-ganska-fast istället för medium-mellan-extra fast. Fantastiskt, vilken känsla, ett fynd för bara 2999:-"

                Har alltid undrat hur det kan finnas en marknad för alla dessa olika märken och modeller och varianter?

                Men visst, till viss del har jag väl trillat dit litegrann själv också. När jag återupptog fisket för några år sedan köpte jag ett 7' ABU vildmark teleskop-haspelset för 199:- och tänkte att det kommer jag klara mig bra med. Visst fångade jag både gädda och abborre med det, men fisket blir roligare med lite mer varierad utrustning.

                Nu några år senare har jag en uppsättning av fyra olika haspel-utrustningar för olika fiske:
                8-fots 10-45g för gädda
                7-fots 3-15g för abborre
                9-fots 10-30 för kustfiske efter näbbgädda/öring/makrill etc. Har även bottenmetat plattfisk och vitling med detta.
                Sedan har jag faktist ett:
                7-fots 2-7g UL för LRF. Detta hade man nog klarat sig utan och gått att fiska med abborr-setupen, men som sagt, ibland trillar man dit i pryltokeriet!

                De flesta combos (spö+rulle) har kostat mig runt 6-700:-, tror gäddsetet faktiskt var 900:- men dyrare än så har jag inte sträckt mig.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg

                  Har alltid undrat hur det kan finnas en marknad för alla dessa olika märken och modeller och varianter?
                  Ja, jag har också funderat på detta.
                  vi har x antal märken och varianter bara i Sverige att välja mellan.
                  tittar man lite längre neråt i Europa så finns det en helt annan uppsättning av andra märken. USA likaså.

                  Kommentera


                  • #39
                    För övrigt har Mitt eget träsk till stor del finansierats av försäljning av andra saker här hemma som jag inte använder längre.

                    det försvann några datorer, nätverksroutrar som blivit över. Gamla mobiltelefoner som jag trodde inte var värt något alls men några 500:- där och några där istället för att bara ligga och damma och då kunna köpa något som jag använder istället känns mycket bättre.
                    nu ska bara golfklubborna och tillbehör bort med. Tiden krockar för mycket med fisket.
                    Kan man annonsera ut sådant här på sajten?

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
                      Tänker på detta med fruar/sambos o.s.v, den dan man sätter tofflorna och kommer till Sankte Pär, om kvinnan i mitt liv säljer mina fiskesaker för vad jag sagt att jag betalade för dem, kan ni nog räkna ut att man roterar i sin grav.
                      Jag har samma oro för min vinylsamling…
                      Non é pericoloso sporgersi

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X