Fast i prylträsket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fast i prylträsket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    klart man sitter i träsket...man måste ju för tusan ha grejer så man reder sig...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #42
      Fast är man väl bara om man vill bort från det

      sportfiskeprylar.se/nyheter F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5

      Kommentera


      • #43
        Hobby och intresse kostar oavsett vad man håller på med.
        För egen del har jag handlat otroligt mycket grejer - både dyrt och billigt - under många många år fram tills förra året.
        Jag bor ca 50m från hemmavattnet så möjligheten till spontanfiske är stor och jag lägger uppskattningsvis nånstans runt 300-400h i båten varje år.
        Under förra året började jag uppleva nån slags "ångest" när jag öppnade dörren till sjöboden - vilka spö ska med idag, vilka beteslådor osv?
        Det slutade med att jag faktiskt sålde av ett antal spön och rullar vilket nästan kändes som en befrielse...
        Sen att man skulle kunna kränga ett 20-tal spö till hör väl inte till saken...
        Den stora Westin-väskan som absolut inte vägde på rätt sida av 25kg-gränsen byttes mot Berkleys populära blåa modell med en nuvarande vikt på kanske 6-7kg.
        Bara vetskapen att inte dra med en massa grejer som man redan på förhand vet inte kommer användas gjorde i alla fall mycket gott för mig.
        Enda nu planerade inköp för året är en flytring då även tidigare ägda kajak fick byta ägare.
        Jag tror att "Less is more" är rätt väg för många av oss egentligen...

        Kommentera


        • #44
          Lycka är att bruka sina fiskeprylar, även den rubinröda 1500-amban. Jag tycker synd om grejerna som inte får följa med ut.

          Kommentera


          • #45
            [QUOTE=Sdw;n2571349]Funderade precis på det här med prylträsket när jag läste senaste numret av FishEco. I varenda nummer så recenseras det femtioelva olika spö:

            "Test av nya Svartzenstein Pro Extra ++ Limited Edition 2021 model. Ett helt nytt spö jämfört med förra årets version, nu med 31.2 tons grafit istället för 31, och nu är det klassat som medium-mellan-ganska-fast istället för medium-mellan-extra fast. Fantastiskt, vilken känsla, ett fynd för bara 2999:-"

            Har alltid undrat hur det kan finnas en marknad för alla dessa olika märken och modeller och varianter?

            Marknaden finns helt klart. Det finns alltid folk som vill ha det senaste och om inte annat så verkar fjolårets spön som en vettigare deal(nu till nedsatt pris) Givetvis bryr sig inte fisken om det. Men om det känns roligare att fiska och det ger motivation så ger det mer fisk till slut. Ibland ger nya grejer det på något sätt, oavsett om de är fabriksnya så att säga.

            Kommentera


            • #46
              [QUOTE=micke g;n2571664]
              Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
              Funderade precis på det här med prylträsket när jag läste senaste numret av FishEco. I varenda nummer så recenseras det femtioelva olika spö:

              "Test av nya Svartzenstein Pro Extra ++ Limited Edition 2021 model. Ett helt nytt spö jämfört med förra årets version, nu med 31.2 tons grafit istället för 31, och nu är det klassat som medium-mellan-ganska-fast istället för medium-mellan-extra fast. Fantastiskt, vilken känsla, ett fynd för bara 2999:-"

              Har alltid undrat hur det kan finnas en marknad för alla dessa olika märken och modeller och varianter?

              Marknaden finns helt klart. Det finns alltid folk som vill ha det senaste och om inte annat så verkar fjolårets spön som en vettigare deal(nu till nedsatt pris) Givetvis bryr sig inte fisken om det. Men om det känns roligare att fiska och det ger motivation så ger det mer fisk till slut. Ibland ger nya grejer det på något sätt, oavsett om de är fabriksnya så att säga.
              När det gäller FishEcos s.k. "recensioner" så är det väl mer marknadsföring än test/recension. Jag har hittills aldrig sett annat än att allt de testar är jättebra. Ett eller annat minus kan grejjerna få, men slutomdömet är ändå alltid bra.

              Men jag förstår ju att det kan vara problematiskt att såga en pryl när man är beroende av annonsintäkter.

              Kommentera


              • #47
                Hur mångas plånböcker drar det i nu när ett visst företag fått in G Loomis NRX som i stort sett får toppbetyg i tester?
                Brukar ju även vara det som alltid jämförs med när det gäller känslighet.

                Kommentera


                • #48
                  [QUOTE=TiSo;n2571671]
                  Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg

                  När det gäller FishEcos s.k. "recensioner" så är det väl mer marknadsföring än test/recension. Jag har hittills aldrig sett annat än att allt de testar är jättebra. Ett eller annat minus kan grejjerna få, men slutomdömet är ändå alltid bra.

                  Men jag förstår ju att det kan vara problematiskt att såga en pryl när man är beroende av annonsintäkter.
                  Inte för att vara sån men hur många fiskeprylar förtjänas att sågas idag? Kommer inte på någon. Kvalitén är himla bra överlag. Sen kanske man inte gillar utseendet eller aktionen med mera men kassa saker är väldigt sällsynta.

                  Kommentera


                  • #49
                    [QUOTE=Niklar;n2571680]
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                    Inte för att vara sån men hur många fiskeprylar förtjänas att sågas idag? Kommer inte på någon. Kvalitén är himla bra överlag. Sen kanske man inte gillar utseendet eller aktionen med mera men kassa saker är väldigt sällsynta.
                    Jag håller med om att du får väldigt mycket fiskespö för pengarna i dag jämfört med 10 år sedan.

                    Men hållbarheten över på dagens rullar är jag tveksam till. Här på forumet finns många trådar om rullstrul. Men det är väl det den här tråden handlar om, köpa nya saker eller inte. Man använder inte den nya rullen så många timmar för att kvalitetsbristen ska hinna dyka upp. Det kom ju en ny modell året efter att man köpt sin nya rulle, den måste man ju ha - så mycket bättre. Undrar om en modern rulle ens är tänkt att öppnas för service?

                    Kommentera


                    • #50
                      [QUOTE=Nila;n2571684]
                      Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

                      Jag håller med om att du får väldigt mycket fiskespö för pengarna i dag jämfört med 10 år sedan.

                      Men hållbarheten över på dagens rullar är jag tveksam till. Här på forumet finns många trådar om rullstrul. Men det är väl det den här tråden handlar om, köpa nya saker eller inte. Man använder inte den nya rullen så många timmar för att kvalitetsbristen ska hinna dyka upp. Det kom ju en ny modell året efter att man köpt sin nya rulle, den måste man ju ha - så mycket bättre. Undrar om en modern rulle ens är tänkt att öppnas för service?
                      Tar man hand om sin rulle så håller dom, men det går snabbt att döda en rulle också.
                      Dagens rullar får utstå betydligt mer stryk, det är styvare spön , stumma linor & tyngre beten. Samtidigt har rullarna blivit lättare & mindre om man jämnför en Amba mot exempelt en Tatula 200.
                      Smörjer, sköljer & torkar man sin rulle då håller man rosten borta. Sen får man räkna med att behöva byta dreven med jämna mellanrum beroende på hur mkt stryk dom får & mindre rullar har mindre drev vilket gör att man kan behöva byta dom oftare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 843 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 066 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X