Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Det går trender i allt... Swim Whizz som exempel började tillverkas på 1960-talet men blev poppis i Sverige under 80 talet (jag krokade min första gös på trolling på en helgul 1982) och nu är dom heta hos vissa fiskare igen... dagens gäddor har aldrig sett en Swim Whizz.

    Att jerkandet blev poppis efter gäddfeber kan man ju förstå... att det sen var helt unikt att få så många stora fiskar under en helgs inspelning och att det aldrig har hänt igen spelar ingen roll. Jerkfisket har sin charm men är ju inte alltid det bästa eller det enklaste att ägna sig åt om man vill få en The Pig att gå som man själv önskar... eller Buster Jerk där nosöglan står en tiondels millimeter fel åt något håll... den kommer ofelbart att gå åt ett och samma håll hela tiden... då blir en Westin Swim ganska trevlig för merparten som bara fiskar lite för att det är kul...

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

      var in till min lokala handlare och gick faktiskt därifrån med ett sånt , känns iallafall bra i hand med rulle på .
      sen blev jag med min första rundgavel också till ok pris så får jag se om jag ser tjusningen med dom
      Det är inte samma som jag länkade till, men oavsett vilket prorex du väljer så tror jag inte du blir missnöjd :⁠-⁠)
      Den där rullen kommer förhoppningsvis bli din trogna följeslagare i många år framöver. Den kan behöva lite tid för att bli ordentligt infiskad, det är framförallt bussningarna i spolen som behöver slitas in och dreven som kan kännas lite grovhuggna i början.

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
        Japanerna kör med relativt korta H/XH/XXH Swimbaitspön, i längder från 5’8” - strax över 7’, för båda hårda och mjuka beten.
        Spön som används till Seabass, bass, snakehead m.m, bör ju således fungera utmärkt som ”jerk” pinnar för gäddfisket.
        överlag har ju renodlade jerkstickor i princip försvunnit ur tillverkarnas sortiment. Wolfcreek släppte väl en ny modell ur sin ”Damn you rod” serie, med tilläggsnamnet Jerkbait. Dock en 7’3”:a upp till 180g, men dra av ett bakhandtag på ca 40cm +/- så blir ju inte den aktiva längden på klingan särskilt lång. Det samma gäller gäller St croix som har/haft ett brett utbud av Jerkbait spön ur allt från premier serien, till legend Tournament.
        Kom det spöt någonsin ut på marknaden? Jag var jäkligt nöjd med dom andra spöna i serien och väntade länge och väl på detta släpp.
        Hade kontakt med den gode ulvforsen som ständigt meddelade att dom snart kommer, tröttnade slutligen på att tjata och han var nog trött på mitt ständiga tjatande med :⁠-⁠D
        Men några spön kom aldrig ut vad jag vet

        edit:
        Gjorde en sökning på spöt och det finns på marknaden nu, får bli att hosta upp lite kosing helt enkelt :⁠-⁠)
        ​​​​​​
        Senast ändrad av Reekie; 2023-01-06, 20:55.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Det går trender i allt... Swim Whizz som exempel började tillverkas på 1960-talet men blev poppis i Sverige under 80 talet (jag krokade min första gös på trolling på en helgul 1982) och nu är dom heta hos vissa fiskare igen... dagens gäddor har aldrig sett en Swim Whizz.

          Att jerkandet blev poppis efter gäddfeber kan man ju förstå... att det sen var helt unikt att få så många stora fiskar under en helgs inspelning och att det aldrig har hänt igen spelar ingen roll. Jerkfisket har sin charm men är ju inte alltid det bästa eller det enklaste att ägna sig åt om man vill få en The Pig att gå som man själv önskar... eller Buster Jerk där nosöglan står en tiondels millimeter fel åt något håll... den kommer ofelbart att gå åt ett och samma håll hela tiden... då blir en Westin Swim ganska trevlig för merparten som bara fiskar lite för att det är kul...
          Det är inget fel i att använda westin Swim och andra lättfiskade beten. Frågeställningen var ju dock varför korta jerkpinnar försvinner ur sortimentet. Och det är av lathet. Ingen orkar längre jobba aktivt med spöt, oavsett bete. Roligast var ju när den vanliga "late" fiskaren skulle börja fluga efter gädda. Såldes mängder med set som sen kom ut på diverse köp och sälj sidor. Som nytt bara använt 1 gång. Trodde de att de kunde lära sig på första försöket att kasta som Bauer och de andra Youtube profilerna??
          Förr hade man faktiskt lite mer tålamod och insåg att man måste träna för att bli duktig.
          Marknaden för allt som kräver lite träning i detta land är ytterst liten så vi ska nog inte räkna med sådana produkter i framtiden.

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Marknaden för allt som kräver lite träning i detta land är ytterst liten så vi ska nog inte räkna med sådana produkter i framtiden.
            Någon kanske gör en ny "Gäddfeber" med korta jerkspön och då är karusellen igång igen...

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Alla minns nog inte tiden då korta och ganska styva jerk-spön runt 180 cm fanns i varje gäddjägares hand.

              Jag har ett sånt kvar... och en ambassadeur 5500 med ny lina på... jag ska leta fram nån stor Pig och ge det en dag på grunt vatten när isen släpper taget om vassen. Med högervevad rulle vägrar jag kasta med höger arm och det är ganska akönt att växla mellan höger och vänster när dagarna på vattnet blir långa.

              Är det nån här som fortfarande jerkar med traditionella korta RIKTIGA jerk-spön och lämpliga beten?
              Hej Patrik Xerup;

              Suick Lures var jerkbaits som för många år sedan övertygade mig om att det inte bara är skeddrag, spinnare och wobbler som kan locka stora Gäddor att hugga mina beten...

              Mina favortjerkspön är än idag Shakespeare Ugly Stik Tiger i olika längder och styrkor...

              Go for the Big Ones!
              Old Firehand/Leif Engström
              https://suick.com/

              Kommentera


              • #67
                Mitt mest korta spö för gäddar är Daiwa TD 7'6", sällan använt men bra till t ex lättare Jerk 40-70g

                Kommentera


                • #68
                  Blev själv sugen. Egentligen aldrig kört riktigt jerkbait fiske för gädda..

                  Kortaste spöt jag har just nu är bft instinct 7.6". Om någon har lite tips på schyssta spön runt 6,8" så är det välkommet

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
                    Blev själv sugen. Egentligen aldrig kört riktigt jerkbait fiske för gädda..

                    Kortaste spöt jag har just nu är bft instinct 7.6". Om någon har lite tips på schyssta spön runt 6,8" så är det välkommet
                    SG custom jerk 6'9" <125gr om du kan hitta ett.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                      SG custom jerk 6'9" <125gr om du kan hitta ett.
                      Är det den här du menar ?

                      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...stom-jerk.html

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X