Ny multirulle,men vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny multirulle,men vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Jag och mina bekanta har problem med alla lågprofilare, tror det är min kast-teknik dom inte pallar,

Har ett Fenwick Iron-Feather 15-54 gr 4 delat, kan kasta relativt långt med detta spö, ofta upp emot 100m och med tur över det, verkar som dom helt enkelt inte står pall för den typen av fiske (kust-fiske),

Börjar ganska snabbt låta som en skördetröska och rasar också ganska snart efter att dessa ljud uppstår.
    Lider lite av linkapaciteten också på lågprofilarna!

När hade lämnat dom till butiken för garantireparationer och service ett antal gånger sa dom till mig att rullarna var konstruerade för lätta beten och att jag skulle skaffa en rund eller en haspel.

Har inte testat torron den kanske är ett alternativ för tyngre beten över 30gr ???
    Någon som testat den nya orran som vet något om den?? Den verkar ha lite bättre linkapacitet en dom flesta andra!

Shimano eller Abu på lågprofilare??
    Byt spolaxellagrena till keramhybrider. Abec 7´or kostar inte många kronor, kastar klart bättre och pallar betydligt högre varvtal än de lager som sitter original i de flesta rullar. Har haft min curado 201E7 med strens microfuse 0.17, ihop med ett 10,6 fots fenwick 25-60 gr till landlaxfisket i vättern. Då laddar man ju på ganska bra med bombardas på 30-50 gram. Har inte varit några som helst problem. När det gäller linkapacitet så har du Curado 300E. Den tar 260 meter/ 0.30. Borde väl räcka ganska långt

Kommentera

Kan vara värt att testa, rätt prisläge och linmängden ok!

Har bara haft revo själv och dom har rasat! Mina fiskekollegor har kört andra märken med samma resultat varför vet jag inte exakt!

Har bara en Shimano,en Corvalus 300 och tycker att den på något sätt är mjukare en mina runda AMB men använder den så pass lite tack vare att jag föredrar mina rocket-rullar!

Har själv haft 2 spö av fenwick 25-60 först ett Ironhawk som jag tyckte var skitbra att fiska med,
      lyckades knäcka det på ett sätt som passar perfekt som huvudnummer i att humor-program, köpte därefter ett Silverwing i samma vikt klass men var inte fullt nöjd med detta
      så jag köpte det nya 4 delade och kan bara säga att det är en enorm skillnad på det spöet mot resten, ok det kostar nästan dubbelt så mycket men tycker inte jag behöver mer en det till allt fiske så kanske inte ett så dumt köp ändå!(inte havsfiske)

Är Shimano en bättre rulle en revon???

Kommentera

Jodå visst kan man vässa 45'or. Jag har några som går som satan Det går nog att ruska fram nån/några trimsatser till.
        En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Det blir billigare om man köper dessa från boca.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Det blir billigare om man köper dessa från boca.

Häls /T
            Det blir det säkert.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Kan vara värt att testa, rätt prisläge och linmängden ok!

Har bara haft revo själv och dom har rasat! Mina fiskekollegor har kört andra märken med samma resultat varför vet jag inte exakt!

Har bara en Shimano,en Corvalus 300 och tycker att den på något sätt är mjukare en mina runda AMB men använder den så pass lite tack vare att jag föredrar mina rocket-rullar!

Har själv haft 2 spö av fenwick 25-60 först ett Ironhawk som jag tyckte var skitbra att fiska med,
              lyckades knäcka det på ett sätt som passar perfekt som huvudnummer i att humor-program, köpte därefter ett Silverwing i samma vikt klass men var inte fullt nöjd med detta
              så jag köpte det nya 4 delade och kan bara säga att det är en enorm skillnad på det spöet mot resten, ok det kostar nästan dubbelt så mycket men tycker inte jag behöver mer en det till allt fiske så kanske inte ett så dumt köp ändå!(inte havsfiske)

Är Shimano en bättre rulle en revon???
              Äger ingen revo, men har testat en stx och blev väl inte imponerad. I mitt tycke inte i närheten av curadon. Är däremot lite intresserad av premieren som fått riktigt bra kritik. Fast eva vevgrepp?

Kommentera

Köpte sådana senast:
                http://www.bocabearings.com/bearing-...3CZZ7LD-3x10x4

Har ett par med "orange seals":
                http://www.bocabearings.com/productd...SubGroupID=152
                Var tvungen att ta bort skyddet på ena sidan för att få lite fart på dem.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Äger ingen revo, men har testat en stx och blev väl inte imponerad. I mitt tycke inte i närheten av curadon. Är däremot lite intresserad av premieren som fått riktigt bra kritik. Fast eva vevgrepp?
                  EVA-greppet är förbannat gött, har satt såna på några av mina andra rullar och hade gjort det på resten om det inte vore för priset!

Vilken rulle som är bäst kan ingen svara på, det beror på vem du frågar, har fördelar och nackdelar nästan vilket alternativ man väljer. Det finns väldigt många Revo vs Shimano-trådar att följa om man orkar leta på amerikanska forum ocn anhängarna är många i båda läger!
                  Senast ändrad av snOrdanger; 2011-02-19, 12:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
                    EVA-greppet är förbannat gött, har satt såna på några av mina andra rullar och hade gjort det på resten om det inte vore för priset!

Vilken rulle som är bäst kan ingen svara på, det beror på vem du frågar, har fördelar och nackdelar nästan vilket alternativ man väljer. Det finns väldigt många Revo vs Shimano-trådar att följa om man orkar leta på amerikanska forum ocn anhängarna är många i båda läger!
                    Ja, jag gillar ju själv spön med eva handtag, så jag skulle väl förmodligen tycka att "EVA-greppet är förbannat gött" också. Kanske bäst att inte testa. Kan ju bli dyrt

Kommentera

Jag har haft samma problem med alla ABU lågprofilare oavsett vilken bokstavskombination som står skriven efter Revo allt från premier till STX, som sagt den enda jag inte testat är torron.

Har därför fortsatt köra med mina rocket rullar, ok att lågprofilarna aldrig kommer att nå dom kast-längder jag har med dem, och absolut inte min gamla 6500 CS med magbroms, men det skulle vara skönt att ha en något mindre rulle när man står och kastar hela dagen. OBS att det är ovanligt att jag kastar under 30gr när jag fiskar vid kusten, vanligast 40gr

Vilka av Shimano rullarna har magbroms?? er erfarenhet av magbroms på dem ???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 294 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13