SG Jerkspö en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Jerkspö en besvikelse?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Klart att man måste ha en viss auktion i ett spö, men drillnings-känsla är inte detsamma som ett böjt spö, som många verkar tro.. ju mer linan töjer sig och ju mer spöt svampar, desto mer energi går åt i utrustningen innan du känner det! Sen finns det ju olika bra spö såklart.
    Och hade det gått att använda ett helt styvt spö med en topp som inte ger med sig en mm, så hade du kännt om gäddan släpper en skit under vattnet. :-)

Kommentera

Jag brukar gå lite efter priset när jag väljer, ett spö mellan 1000kr-2000kr kan va ganska likvärdiga beroende på tycke och smak från fiskarens sida, för man ska märka den där riktiga skillnaden mot 1000kr spö skall man gå upp till prylar runt 3000kr, jag brukar veta när jag hittat rätt spö, då är jag nöjd och funderar inte på att köpa något annat, brukar bli billigare för mig i längden att köpa lite dyrare så man slipper springa och byta efter hand.

Kommentera

Finns fantastiska spön (inte bara jerk) för lååångt under 3000 spänn. Och att ett spö är dyrt behöver inte innebära att det passar ens personliga preferenser.

Kommentera

Jag hittar mina i den pris-klassen jag började med ett spinn Fenwick Ironfether II och efter den har jag liksom inte kunnat gå ner i kvalitet på något spö.... Känns som att kasta pengar på skit......

Kommentera

Jag tror att st.croix håller minst lika bra som daiwa luna spöna, dessutom tvär hatar jag delade bakhandtag, grymt oskönt enligt mig, hade jag gillad det så hade jag nog införskaffat ett daiwa luna predator eller versatile. men men. Spön är som tjejer, vissa gillar blonda vissa gillar tjocka, osv...

gör en edit här så inte folk tror att jag har kontradiktiva inlägg angående mitt nästa inlägg.

Odelade handtag föredrar jag på haspel / spinn men definitvt inte till tung spinn å jerk.
            Senast ändrad av Guest; 2011-10-29, 10:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
              Mooki: Ja det är jävligt synd då jag diggar SG andra produkter så som , DP spinner, 4-play. soft 4-play, spinnare, you name it, Det märket som har mest plats i spinnfiske boxen garanterat.

Ja dom andra spöna verkar inte vara något problem med, är dom 3 du nämner delade? Gissar på att deras odelade spön som krånglar.

Jag har rekommenderat pro jerken till folk som nybörjar spö å det kan ju vara okej ett tag, men fastnar man i jerk å testar ett annat spö så inser man snart att det inte är mycket att hänga jul gran i.

Riktigt trist att det är så för varit sugen på woodyn men skippar den nu bara för att folk verkat ha problem med den å jag har problem med ett SG spö så=/
              XLNT är 2-delade, men "vanliga" Butch är odelat. Har 2st av den odelade (ett på landet och ett hemma), polaren har ett också och vi tycker de är siktigt sköna med tanke på priset som (iaf då) låg på 995:-
              XLNT har jag skaffat iår, Butch förra året så spöna har gått 1 respektive 2 säsonger.
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                XLNT är 2-delade, men "vanliga" Butch är odelat. Har 2st av den odelade (ett på landet och ett hemma), polaren har ett också och vi tycker de är siktigt sköna med tanke på priset som (iaf då) låg på 995:-
                XLNT har jag skaffat iår, Butch förra året så spöna har gått 1 respektive 2 säsonger.
                Okej tack för infon ! då har man lärt sig lite mer

ja det verkar bara vara pro jerk /woodyn som inte håller måttet ordentligt, hört att MP trigger å dom spöna också är helt okej.

Vågar nu inte chansa på ett woody tyvärr men kanske blir en XLNT till annat fiske

Kommentera

Jag kör g-loomis muskie -160gr det passar mig bra, har det både till runk-fiske och torskfiske från båt i Öresund, det passar mig, sedan 3 Fenwick Ironfether två 4 delade ett upp till 32 gr och ett upp till 54 gr samt ett 2 delat upp till 54gr som inte kommer ut fören nästa år i butik.

Jag har ett Shimano Technium M som jag skulle vilja byta ut, jag bottnar det när jag tar i och ändå är det inget billigt spö!

2 delade handtag är en riktigt korkad uppfinning jag tycker inte om när tillverkaren bestämmer var jag ska hålla på spöet , känner också en del haspel-fiskare som får problemet att bygeln slår i fingrarna när dom drillar fisk tack vare handtagets placering...

Sedan är det självklart så att inte alla spö passar alla, det jag kör med passar mig, men att ett spö som kostar 1000kr skall kunna komma i närheten av ett som kostar 3000 har jag aldrig varit med om, det måste finnas något som gör att dom är 3ggr så dyra förutom namnet....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Jag kör g-loomis muskie -160gr det passar mig bra, har det både till runk-fiske och torskfiske från båt i Öresund, det passar mig, sedan 3 Fenwick Ironfether två 4 delade ett upp till 32 gr och ett upp till 54 gr samt ett 2 delat upp till 54gr som inte kommer ut fören nästa år i butik.

Jag har ett Shimano Technium M som jag skulle vilja byta ut, jag bottnar det när jag tar i och ändå är det inget billigt spö!

2 delade handtag är en riktigt korkad uppfinning jag tycker inte om när tillverkaren bestämmer var jag ska hålla på spöet , känner också en del haspel-fiskare som får problemet att bygeln slår i fingrarna när dom drillar fisk tack vare handtagets placering...

Sedan är det självklart så att inte alla spö passar alla, det jag kör med passar mig, men att ett spö som kostar 1000kr skall kunna komma i närheten av ett som kostar 3000 har jag aldrig varit med om, det måste finnas något som gör att dom är 3ggr så dyra förutom namnet....
                    Nu kommer det igen här: RT Tyrant 2-delat super skönt delat handtag^^

har inte haft nå problem med det spöt alls, dock tror jag det är mindre lämpligt än andra spön för t.ex. jerka (dvs jerka med t.ex. husky jerk)

Men till lätt spinnfiske efter abborre/gädda är det helt suveränt.

Tror att Daiwa Luna har igenom gående bättre grejor än t.ex. strike pro pike range, dock så kan ju känslan vara mycket bättre på ett 1000kr spö än ett för 3000kr beroende på vad man föredrar på ett spö.

Håller med om att vissa delade handtag är helt åt helvete, men just RT tyrant's gillar jag skarpt, även BFT Bandit har skapliga delade handtag, dels för att det är så jävla långt:9

Kommentera

Gå in i butik och känn, du skall känna alla rörelser från toppen till handtaget när du gungar lite på spöet utan att ha bete på, detta utan att släppa handtaget, då blir spöet som en förlängning av armen när du kastar och du har total kontroll på vad som händer bakom och framför dig.

Jag får nog tillägga att jag är lite spö idiot dom flesta klarar sig på billigare saker, är du nöjd med RT så kör med det, men jag varnar dig för att känna på betydligt bättre spö, jag gjorde det och blev helt såld när jag förstod vad som fanns där ute...och det blev en dyr erfarenhet som fortsätter kosta..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 638 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13