SG Jerkspö en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Jerkspö en besvikelse?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Måste veta mera om SG woody spöna! De ser och känns bra. Men har det också en tendens att gå av som sg pro jerk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
      Ja du, det är nog för att du är mycket bättre än mig på att fiska.

Du får tycka vad du vill men jag tycker dom sliter sig lättare när dom slår i ytan med ett styvt spö som inte dämpar lika bra och då speciellt om man pressar fisken och kör med hård broms som inte ger med sig. Vet inte vad andra tycker i den här frågan men det är den uppfattningen jag fått i alla fall.
      Aldrig tappat en fisk då den gått upp vid ytan pga att man pressar den, dock inte haft tok styva spön men tror inte det ska spela någon roll.

Tror att man oftare tappar fisk då fisken bänder sig loss mot betet, t.ex. så funkar big bandit som en utmärkt krok lossare för gäddan om den sitter på bakre kroken. ( Då sätter man dubbla fjäder ringar så slipper man det)

Alla spön blir ju mjuka med tiden, men mitt pro jerk är mjukt nu efter 6-7 turer, mitt förra började små mjukna efter 3 månader sen small det av... så tror mest på att kvaliten skiftar mycket på SG. har du tur får du ett spö som håller:P

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Förstår vad du menar, det är så himla svårt att gå tillbaka till billigare spö när man en gång känt på dom lite bättre,....
        Stämmer till 100 % , jag har varit där.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        många moderna spö med snabba tunna klingor är klassade så exakt att dom smäller av bara man går 5 gr över rekommenderad max vikt....
        Men nu håller jag inte med längre.
        I vanliga fall de flesta spön jag äger nu (eller har haft) klarar lite mer än vad det står på klingan, framför allt om det är korta muskie/pike spön, t. ex: jag har ett spö som är klassat upp till 1,5 oz ( 43g ) den klarar upp till 60g utan några som helst problem och detta spö har gjort det i 4 år nu. Jag har ett annat som är klassat upp 3 oz (84 g) och som klarar upp till 110g eller 120g galant.
        Listan kan göras längre , fast jag tror att det inte behövs.

Häls /T

Kommentera

Men nu håller jag inte med längre.
          I vanliga fall de flesta spön jag äger nu (eller har haft) klarar lite mer än vad det står på klingan, framför allt om det är korta muskie/pike spön, t. ex: jag har ett spö som är klassat upp till 1,5 oz ( 43g ) den klarar upp till 60g utan några som helst problem och detta spö har gjort det i 4 år nu. Jag har ett annat som är klassat upp 3 oz (84 g) och som klarar upp till 110g eller 120g galant.
          Listan kan göras längre , fast jag tror att det inte behövs.
          Vi var ju överens i första läget och tror vi fortfarande är det, köper man ett lite bättre spö klara dom mer en vad dom är klassade för och kan även fiska bra med vikter under klassningen.... det var dom andra jag menade som smäller av alldeles för lätt.

Kommentera

Ett bra spö blir inte mjukt med tiden..

Många spön är inte klassade med "max kastvikt", utan den vikt dom fungerar bäst med. Ex 3oz, då fungerar spöt optimalt med beten runt 90g. Sen avgör man själv hur mycket man tycker är rimligt att avvika från det..

Det går att slå in 7" spik med nubbhammare, men det är inte optimalt..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
              Aldrig tappat en fisk då den gått upp vid ytan pga att man pressar den, dock inte haft tok styva spön men tror inte det ska spela någon roll.

Tror att man oftare tappar fisk då fisken bänder sig loss mot betet, t.ex. så funkar big bandit som en utmärkt krok lossare för gäddan om den sitter på bakre kroken. ( Då sätter man dubbla fjäder ringar så slipper man det)

Alla spön blir ju mjuka med tiden, men mitt pro jerk är mjukt nu efter 6-7 turer, mitt förra började små mjukna efter 3 månader sen small det av... så tror mest på att kvaliten skiftar mycket på SG. har du tur får du ett spö som håller:P
              Har du alldrig tappat en fisk som går upp och slår i ytan? Antingen är du världens grymmaste fiskare med en jävla massa tur eller så har du inte fått så mycket fisk i din tid som fiskare eller så är du en liten snorunge som precis börjat fiska men som ska spela häftig här på FS och fast du bara fiskat i en månad och ändå ska lära alla andra hur man gör.

Vilken fiskare är du??

Trött på skitsnack... sorry!

Tyck vad du vill men för mig är det självklart att fisken sliter sig lättare om den sliter och rycker mot ett riktigt styvt spö istället för ett mjukare; då är det inte mycket som dämpar rycken eftersom man har stum lina också. Självklart inte ett allt för mjukt spö heller som inte klarar att hålla lagom press på fisken.

Skitfiske!

Kommentera

Roddan, jag är helt med på dina erfarenheter. Visst händer det att man tappar gäddor som slår vildsint i ytan och visst händer det lättare med styvare spön. Inget snack om den saken. Själv kör jag nog med lättare slir än de flesta när jag jerkar av just den anledningen, men om det ger resultat eller inte vet jag inte riktigt.

Kommentera

Har du alldrig tappat en fisk som går upp och slår i ytan? Antingen är du världens grymmaste fiskare med en jävla massa tur eller så har du inte fått så mycket fisk i din tid som fiskare eller så är du en liten snorunge som precis börjat fiska men som ska spela häftig här på FS och fast du bara fiskat i en månad och ändå ska lära alla andra hur man gör.

Vilken fiskare är du??

Trött på skitsnack... sorry!

Tyck vad du vill men för mig är det självklart att fisken sliter sig lättare om den sliter och rycker mot ett riktigt styvt spö istället för ett mjukare; då är det inte mycket som dämpar rycken eftersom man har stum lina också. Självklart inte ett allt för mjukt spö heller som inte klarar att hålla lagom press på fisken.

Skitfiske!
                  Okej så det är helt okej att du säger vad du tycker och tror? men jag får inte?

Trodde det var öppet att yttra sina åsikter och vad man själv upplever men nehepp var inte det då.

Som sagt, jag har inte tappat en fisk som gått upp till ytan å slagit, dels för att jag haft tur med krokningar och för att jag oftare tappat fisken innan den varit upp i ytan,

Är ingen super fiskare men tagit kanske 30 gäddor på jerk i somras då jag började med det i år, å dom jag tappat är dom som huggit en bit ner å aldrig visat sig, tappade en på ythugg annars så har jag inte varit med om att dom släpper pågrund av att man pressar dom.

Förstår inte varför du går rampage helt plötsligt? Du undrade vad andra tyckte, jag svarade och du går rambo, moget verkligen.

Edit: Om du läser så är det inte så att jag säger att du har fel, vi drillar fisk olika och så är det, tappar du mycket fisk när den är i ytan så är det väl så? Säger inte att du är en dålig fiskare, utan det jag säger är hur jag upplever det.

Sen så är det något jag försöker lära er? Jag yttrar mina åsikter, samt att Jag upplevt att fisken bänder sig loss mot långa drag så som Big Bandit och även skeddrag.

Skrev jag någonting om hur du ska fiska? Nej.
                  Senast ändrad av Guest; 2011-11-01, 12:11.

Kommentera

Sorry att jag gick på lite hårt.

Det var kanske inte så moget av mig men det kändes som det du sa var skitsnack, att du alldrig tappat en gädda som stiger upp i ytan och att du trots att som du skrev inte ens fiskat med styva spön sågade mig direkt.

Nu när jag läste om ditt inlägg kanske det inte var så farligt men är bara så trött på att när man kommer med sina egna erfarenheter och synviklar så ska folk kliva på en och lära ut hur man fiskar istället eftersom att jag inte kan det och vissa som fiskat i ett halvår kan så jävla mycket mer än mig och jag gör fel, mm. Som jag skrev så kanske detta inte var så farligt och jag vet inte alls vem du är och hur länge du har hållt på med JB fiske, men ibland rinner det över. Sorry igen, att du fick ta skiten.

Alla ska få säga vad dom tycker här på FS och jag har lärt mig otroligt mycket här av alla duktiga fiskare som har hållt på länge.

Edit:
                    Det jag skrev från början var att jag märker att jag tappar fisk lättare med ett så pass styvt spö som Capture än ett lite mjukare, inte att jag tappar fisk hela tiden. Händer inte ofta men har tappat fler sen jag började fiska med det styva spöt. Men nu är jag helnöjd med mitt nya och det är alldeles lagom styvt.
                    Senast ändrad av Roddan; 2011-11-01, 13:21.

Kommentera

Sorry att jag gick på lite hårt.

Det var kanske inte så moget av mig men det kändes som det du sa var skitsnack, att du alldrig tappat en gädda som stiger upp i ytan och att du trots att som du skrev inte ens fiskat med styva spön sågade mig direkt.

Nu när jag läste om ditt inlägg kanske det inte var så farligt men är bara så trött på att när man kommer med sina egna erfarenheter och synviklar så ska folk kliva på en och lära ut hur man fiskar istället eftersom att jag inte kan det och vissa som fiskat i ett halvår kan så jävla mycket mer än mig och jag gör fel, mm. Som jag skrev så kanske detta inte var så farligt och jag vet inte alls vem du är och hur länge du har hållt på med JB fiske, men ibland rinner det över. Sorry igen, att du fick ta skiten.

Alla ska få säga vad dom tycker här på FS och jag har lärt mig otroligt mycket här av alla duktiga fiskare som har hållt på länge.

Edit:
                      Det jag skrev från början var att jag märker att jag tappar fisk lättare med ett så pass styvt spö som Capture än ett lite mjukare, inte att jag tappar fisk hela tiden. Händer inte ofta men har tappat fler sen jag började fiska med det styva spöt. Men nu är jag helnöjd med mitt nya och det är alldeles lagom styvt.
                      Ja vi alla tycker och tänker ju olika och upplever saker helt annorlunda, jag menar Mr dejerfors tycker styva spön funkar super, medans du föredrar lite mjukare inget fel med det.

Jag ska testa ett 250g spö någon gång å se vad jag får för erfarenhet av det, troligtvis blir det dock ett 180g som blir val nummer 1.

Försöker inte bevisa mig kunnigare eller bättre än någon, Vet att det finns folk med mycket mer kompetens och erfarenhet än jag har och kommer antagligen aldrig att nå upp till den nivån själv.

Nu när vi rett ut detta missförstånd så kan vi gå vidare som jämlikar:P även om jag inte tvekar på att du säkert är mer erfaren än mig:P

Edit: Jag tror att det kanske har mycket med vana att göra när det gäller styva contra mjukare spön.

Är du van att fiska med 250g spön eller börjar med ett 250g så kanske man lär sig att drilla på ett visst sätt.. kanske:P

Det som är viktigt är väl att man ska vara bekväm med vad man själv använder
                      Senast ändrad av Guest; 2011-11-01, 16:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 884 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13