SG Jerkspö en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Jerkspö en besvikelse?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Efter allt jag läst nu om sg spön så vill jag inte längre köpa mig ett sg woody Får bli ett strike pro concept 6.8 för mig till våren istället!

Kommentera

Lutar åt ett sådant själv Får se om det blir concept eller capture:P

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
        Efter allt jag läst nu om sg spön så vill jag inte längre köpa mig ett sg woody Får bli ett strike pro concept 6.8 för mig till våren istället!
        Har precis köpt mig ett SG Pro jerk -150g och kan säga att än så länge är jag helnöjd!

Kommentera

Lätta och extremt snabba fibrer ger lätta och superkänsliga spön, som dock inte tål någonting alls.. Utan att nämna modeller som jag knäckt utan rimlig anledning vill jag nämna tre olika St Croix 6, 7 och 7,6.. Flitigt använda, trampade på med skeva öglor och fulla av repor så håller dom och levererar grym känsla!

Kortare bakre handtag is the shit på samma sätt som ett kraftigt främre när man väl fiskat in sig.. Ingen väg tillbaka.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
            Då kan du förvänta dig ett rullfäste som sviktar om du fiskare större beten och holken lär inte hålla heller, mitt höll inte ens en vecka...

Woodyt har hållt bra mycket längre.
            Dem odelade Strike Pro kanske är ett bättre val då de inte har någon holk...

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg

Kortare bakre handtag is the shit på samma sätt som ett kraftigt främre när man väl fiskat in sig.. Ingen väg tillbaka.
              Kortare handtag = mindre hävstångseffekt, jag tycker att handtag ska vara långa så att man får mer kraft när man slängar iväg större beten. 45cm är den perfekta längden enligt mig, men 35cm (normalt på många tyngre, längre amerikanska spön) duger det med :P

Kommentera

Förstår vad du menar, det är så himla svårt att gå tillbaka till billigare spö när man en gång känt på dom lite bättre, många moderna spö med snabba tunna klingor är klassade så exakt att dom smäller av bara man går 5 gr över rekommenderad max vikt, undrar vad det var för idiot som hittade på det, ett spö skall inte smälla av för man når max-vikten då får dom byta material eller skriva en varnings-text....

Kommentera

Kan ju säga att jag inte kommer hiva grejor över 100g ungefär. största blir nog big bandit, om jag vill dänga gummi beten blir det nog st.croix.

Tror SG spöna varierar mycket i kvalite, mitt första pro jerk höll ju 3 månader å var någorlunda styvt, det nya jag haft 5-6 turer nu är redan sås mjukt...

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
                    Då kan du förvänta dig ett rullfäste som sviktar om du fiskare större beten och holken lär inte hålla heller, mitt höll inte ens en vecka...

Woodyt har hållt bra mycket längre.
                    Dem odelade Strike Pro kanske är ett bättre val då de inte har någon holk...
                    Sg woody är ett fint spö men vill inte att det ska gå av heller när man kastar. Man vill ju ha ett spö man kan lita på i alla lägen. Och just nu håller mitt bft stiff måttet men vill ha ett längre jerkspö för att vinna lite mera i kastlängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
                      Jag har fiskart med ett Strike Pro Capture 6,10 i ett år nu. Det var den äldre odelbara modellen men antar att det är typ samma egenskaper.

Tyckte det var hur grymt som helst i början, kände minsta pet, kunde göra riktigt kraftiga mothugg, kunde ta i ordentligt i kasten om man ville utan att det kändes som att spöt svampa för mycket och att det skulle gå sönder.
                      Nu med tiden har jag märkt nackdelar, betet får en snabbare, ryckigare sväng när man jerkar som enligt mig ger mindre fisk än om man har ett lite mjukare spö, man tappar lättare fisk med ett så pass styvt spö när fisken skakar och slår, det blir mycket tråkigare att fiska då mindre fiskar inte ens böjer spöt och man helt tappar känslan.

Det är vad jag tycker om det spöt men kvaliteten är det inget fel på och jag kommer fortsätta använda det men bara till dom riktigt tunga betena. Blev ett Bandit 6,6 180 g nu och det är grymt! Gör inget att det är så jävla snyggt också.
                      Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
                      Hur betet rör sig beror ju på hur din spöföring är

Sätter man ordentligt med press på fisken så tappar man dem inte, i sommras fick jag nog ungefär 40 gäddor på jerk, jag tror inte att jag tappade mer än 5st och har fiskat med hullinglösa krokar och styva spön. Köper man ett styvt spö så kan man ju inte fega med låg broms (påstår inte att du gör det) och ingen press som om man fiskar med ett UL spö.
                      Ja du, det är nog för att du är mycket bättre än mig på att fiska.

Du får tycka vad du vill men jag tycker dom sliter sig lättare när dom slår i ytan med ett styvt spö som inte dämpar lika bra och då speciellt om man pressar fisken och kör med hård broms som inte ger med sig. Vet inte vad andra tycker i den här frågan men det är den uppfattningen jag fått i alla fall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 920 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13