Fenwick ironfeather - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fenwick ironfeather

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Sätt över rullen på ditt Fenwick så får du se att det finns ruggigt mycket bättre kombinationer
    Har själv ett Technium M -30gr 9 fot och det spelar inte i samma liga som ett Fenwick Ironfether.

För den sakens skull inte har jag inte sagt att det är ett dåligt spö. Bättre en det mesta jag provat men om jag riktigt laddar med det bottnar jag kast-resurserna totalt och når då max 80m (med tur och medvind)...
    Fast då har jag bara tillgång till en Record 51,Amb 2500.. och dom är nog inte riktigt i samma klass som er Shimano

Har någon en aning om Hardy´s Marksman trigger spö ??? Kände på dom i Danmark och det värkar va en riktigt trevlig serie ....
    Behövs egentligen inget vassare än så, när det sitter en DC ovanpå Men funderar på att köpa mig ett ironfeather nu när quadranten kommer i en passande viktklass. Kanske blir så, vi får se vad jag tycker om spöet. Bör ju ha lite mer egenskaper än att det kastar långt. Med tanke på fisket du bedriver Mr M, så köp dig ingen DC, kommer bara innebära att dina ambor hamnar långt ner i väskan

Kommentera

Säger du så finns risken att jag köper en jag vet att det finns bättre rullar en Amb, har en 2500 som får gå till borre-fiske i Malmö kanal men den har blivit utkonkurrerad av en Record 40 som jag tycker är en trevligare rulle, kanske skulle våga mig på en låg-profilare till det fisket men då får det bli en Shimano av något slag.... metar med 2500 kan inte kasta med haspel ens till det fisket....

Har en rund Cardiff 201 som jag köpte i Danmark för 700 kr men har inte haft möjlighet att testa den.....

Jag har bara fastnat för Rocket 6500 CS i olika modeller, har 6 st och ingen är den andra lik, ända missen jag gjorde var att köpa båda modellerna som säljs i Sverige krom och original dom är helt likvärdiga förutom kromet på den ena,, resten är Japan varianter med olika tillägg i material,gavlar,utväxling, antal lager lagerkvalitet färger m.m.

Vet inte varför jag har fastnat för dom rullarna, antagligen att jag kört med dom under lång tid och dom kastar riktigt bra utan att svika mig vid kust-fiske, dom hamnar aldrig längst ner i lådan
      Obs att Pro-Rocket var jag inte nöjd med och gjorde av med igen.... Vet inte riktigt varför dom finns, får för mig det är något dom tagit fram för att premium-dealers ska ha något att va ensamma om, känns fruktansvärt massproducerade jämfört med dom andra ,,,,

Köpte Shimano Technium spöet för jag ville ha något kortare en Ironfether II i vissa lägen, 11 fot kan bli för långt i bland och till lätta beten i kanaler passar det bättre en Ironfether, Ironfether kastar så pass bra att det blir ofta för långa kast och man hamnar på andra sidan vattnet, samt att folk tror man är idiot som står och fiskar borre med så pass långa spö....
      Men går jag upp på max-vikten 30gr så känner jag riktigt hur jag bottnar Shimanot känns liksom som man slår i en träbit när man börjar ladda och då har man förmodligen kommit över gränsen för vad spöet kan flexa det är vad jag menar med bottna kast-resurser,,det kastar hur bra som helst så fort klingan börjar gå framåt men jag tycker fenwicket är bättre på alla punkter förutom längden..

Kommentera

Förra året var jag ute efter ett långt HÖ spö på max 10 fot och med max kastvikten på 35 gram. Med tanke på att jag fiskar sällan hö med en vicke på 30 gram, då bestämde jag mig att ha lite pulver kvar i spöt ifall att och på så sätt tänkte jag att 35 gram är ju ok.

Som sagt, jag var ute flera omgångar på butikerna här i huvudstaden och det fanns inte några spön som var bättre än vad jag hade hemma. Jag hade som utgångspunkt ett mkt bra spö redan i premium klassen, ett St Croix AVID på 8,6 fot -28 gram, fast jag ville ha ett lite längre spö då. Nu har Lundgrens ett AVID på 2 oz, vilket är mkt intressant, men de hade inte det då.

Så jag importerade ett annat st croix, tråkig som jag är, och spöt motsvarar sin vikt i guld.
        Spöt väger bara 195 gram vilket är ingenting om man pratar om spön på hela 9,6 fot. Fiskekänslan, ja, den är svårt att beskriva.

Häls /T
        Senast ändrad av tonyex; 2011-11-27, 21:53.

Kommentera

Lite samma för mig med Fenwick kontra resten i butikerna, efter att ha köpt det första fanns det liksom ingen väg tillbaka, allt annat jag känt på ligger för många klasser under, tyckte om det Hardy Marksman jag frågade er om men känner bara några som använder deras flugspö inget annat, lite dyrt att betala nära 4000 kr för att testa ett spö men det värkar va ända sättet

Marksman serien har 1 spinn upp till 40 gr 11 fot 3 delat och det känns mycket lovande om man håller i det ...

Kommentera

Hardy spöt säljs ut för ca 2000kr på harrissportsmail dock var det bara några haspel kvar som vanligt. Men sugna haspel fiskare kan ju kika!!

QUOTE=jorgen.mansson;674629]Lite samma för mig med Fenwick kontra resten i butikerna, efter att ha köpt det första fanns det liksom ingen väg tillbaka, allt annat jag känt på ligger för många klasser under, tyckte om det Hardy Marksman jag frågade er om men känner bara några som använder deras flugspö inget annat, lite dyrt att betala nära 4000 kr för att testa ett spö men det värkar va ända sättet

Marksman serien har 1 spinn upp till 40 gr 11 fot 3 delat och det känns mycket lovande om man håller i det ...

http://www.hardyfishing.com/en-gb/pr...marksman-spin/[/QUOTE]

Kommentera

Som det sagts i en tidigare tråd borde vi multi-fiskare gå ihop och lämna in en stämning någonstans, vi måste va diskriminerade med tanke på utbudet av spö

Jag har lite svårt att förstå vad tillverkare tänker när dom konstruerar och säljer Multi-rullar men inte gör spö till dom, kan dom inte vakna och förstå att om spö-tillgången ökar gör även försäljningen av rullar det, eller så är det våra butiker som är förbannat lata med att ta in, därför marknaden ser ut som den gör ?????

Finns massor med godis i spö-väg om man kollar nätet fast man vågar inte köpa för det finns inte här så man har aldrig hört talas om dom serierna, varför??? Sverige ingen intressant marknad på grund av befolkningsmängden??

Shimanos produkter minskar drastiskt i våra butiker nu, varför???

Ex: Shimano har väldigt trevliga serier med 4 delade travel spö i allt från beast-master till speed-master serierna, jag tror det är serier som skulle va välkomna så varför kommer dom inte hit, Jag har saknat ett trigger spö som håller, nu är man tvingad att köpa tele-spö och det frestar mig inte alls

Abu som skall va Svenskt tillverkar en hel del fina rullar för Japan-marknaden som inte släpps här, diskriminering ????

Jag förstår varför fler och fler importerar själv, jag har nästan slutat köpa spö i Sverige
              Danmark som är ett litet land med 4,5 millioner invånare har betydligt bättre sortiment och ofta bättre priser samt högre löner, jag börjar bli lite fundersam på vad som försiggår här....
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-11-27, 21:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Köpte Shimano Technium spöet för jag ville ha något kortare en Ironfether II i vissa lägen, 11 fot kan bli för långt i bland och till lätta beten i kanaler passar det bättre en Ironfether, Ironfether kastar så pass bra att det blir ofta för långa kast och man hamnar på andra sidan vattnet, samt att folk tror man är idiot som står och fiskar borre med så pass långa spö....
                Men går jag upp på max-vikten 30gr så känner jag riktigt hur jag bottnar Shimanot känns liksom som man slår i en träbit när man börjar ladda och då har man förmodligen kommit över gränsen för vad spöet kan flexa det är vad jag menar med bottna kast-resurser,,det kastar hur bra som helst så fort klingan börjar gå framåt men jag tycker fenwicket är bättre på alla punkter förutom längden..
                Ja, technium håller klassningen och det är väl bra. Tycker själv det är ett grymt skönt spö att fiska med. Tycker även det är ganska känsligt för vridningar när du kastar. Många kastar ju med rullen lite på sniskan och det passar inte alla spön. Kanske det som ger "slår i en träbit känslan" för dig Mr M Har precis inhandlat 7-21 grammaren också. Skall testas i helgen

Kommentera

Nu har spöt kommit och om vädret inte ställer till det för mycket så ska det bekänna färg på lördag.
                  Då får vi se vad det duger till!!

Kommentera

Det gäller att pricka väldigt exakt i utkasten, vet inte om det är storleken på ringarna eller att det har många ringar som gör det, jag upplever det som ett väldigt förlåtande spö jämfört med många andra i den pris-klassen....

Kommentera

Nu har jag varit och provkastat quadranten..
                      Vilket spö!! Kastar något helt otrolig bra..
                      Jag får tacka dig mr mansson att jag fick upp ögonen för ironfeather spöna. Du har ju varit lite av en ambassadör för dem.
                      Det enda negativa är enligt mig rullfästet. Inget exposed blank. Synd..
                      Vill gärna känna klingan. Men det kan man leva med för spöt är för övrigt kanon!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13