Val av utrustning för Kust-öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av utrustning för Kust-öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jorgen det kan förklara varför 6501 känns obalancerad på vissa spön men inte på dom grövre gädd, eller älvkarlebyspöt.

ElCamino, jag frågade visserligen även om lågprofil men har dålig erf av dom, men om någon kan ge OTROLIGT starka argument för en sån så lyssnar jag. Men jag är tillräckligt villrådig så vi kanske ska stanna bland runda

Har nu googlat runt å fått 33700 träffar på amba 2501 c, 99,8% japanska sidor men kan köpa hem en sunset orange för 3300 + frakt (world wide delivery). konstigt så är 01 dubbelt så dyr som 00 ? ? Ambassaduer är ett svenskt märke och så säljer man inte dessa underverk här ? ? va håller ABU på med, idioter.

Börjar snegla på en sån här

Tonyex du som kan shimano är 101 och 201 samma rulle bara skillnad i bredd ? men mindre hus än 301-401. Kastar dess RULLAR 20 gr beten helt ok direkt ur kartong ? 201B lär ha 6,0:1 i ytvxl , , NICE. men hittar ingen om 101:an samt inga linuppgifter nånstans? 201 tar 160m 0,25.

Annars börjar det bli förvirrat nu, sorry om jag svänger som en vindflöjel i full storm
    Senast ändrad av Exxet; 2012-02-05, 16:10.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jorgen det kan förklara varför 6501 känns obalancerad på vissa spön men inte på dom grövre gädd, eller älvkarlebyspöt.
      Prova att lägga tummen halv-vägs på linpaketet och halv-vägs upp på icke vevgavel, och sedan kastar du i tummens riktning, den vinklingen brukar hjälpa mig att få bättre balans, samtidigt får jag en helt annan kraft i utkastet när jag kan trycka tummen mot gaveln...

Kommentera

Dessa shimano rullar är olika i storlek helt och hålet.

Frågan är behöver du köpa detta kustfiske set nu?
        Calcutta 201b är mer eller mindre en spinn/jerkrulle och calcutta 101b är mer en hö rulle.
        Vill man ha extrema kastlängder då ska man satsa på en TE GT.

De flesta av mina små shimano rullar kastar 10g helt ok direkt ur kartong, de kastar lite bättre och lite längre efter några väldig små uppgraderingar som kostar några få riksdaler.
        Det som är viktig att tänka på är att de rullar som kastar 10g längst, kastar sämre 20g och tvärtom. Detta beror på rullens fysik, spolbred, avståndet från spolen till linspridaren, osv. Det blir inte helt lätt att ta ut en vinnare bara så här.

Titta på och fiska med en shimano curado 200D/E. Den rullen kan ändra ens världsbild på lp rullar.

Häls /T

Kommentera

Ska prova det tipset Jorgen !

Tonyex, nja jag behöver inte köpa nu, har grejjor å fiska med så det räcker. Alltså det är ingen extrem kastkanon jag söker utan en helt notmal rulle ska dock hantera vikter 15-30 gram på ett bra sätt. Ner mot 10 gram blir det inte tal om tror jag, då har jag mina små härliga hasplar. TE GT känns som över min budget, ca 2000 men inte mer än 3000.

LP är en djungel av rullar köpte ju en som blev en besvikelse, köpte väl fel helt enkelt, så den såldes. så jag har dålig erf av dessa. Tror tyvär jag släpper 2500 tankarna, som du säger blir dyrt innan jag är klar, om inte nått dyker upp på tradera.

Calcuttan 101b låg bra till i pris. Men som Jorgen säger kanske en record 41 kan va nått men tar ju så lite lina. Eftersom ett fenwick är steg 2 i uppgraderingen så bör man väl ha 100+ linmängd

Ska skriva ut era råd och smälta det hela lite, får kanske tillfälle å känna på lite rullar framöver.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hallå där!

Jag är ingen rutinerad öringfiskare så ta mina tips med en nypa salt. Jag håller på och försöker sätta ihop en bra hö-utrustning som inte kostar skjortan. Ta med i beräkning hur många turer per du gör för att motivera omkostnaderna. Jag har kommit fram till följande som passar mig just nu.

1. Rullen jag använder är en 5000 classic sprint årsmodell 1989 med 1.6:3 utväxling. Att kunna ta in lina snabbt är en fördel på grunt vatten och att få fart på betet. Rullen kastar ok men det som gör den bra är att jag kan trycka på in i vinden utan en tendens till linresning. Har 0.28 flätlina. Jag vet att det är för grov diameter men det funkar som en extra kastbroms. Sen är 2 stiftsbromsen helt ok som komplement. Sen att rullen är misskött hjälper även till att bromsa det enda glidlagret som säkert behöver bytas. Mitt tips är att ta en Ambassadeur C4 pga av den högre utväxlingen och att den väger mindre än recorden och rocketen. Detta med lättare stativ gör stor skillnad för balansen tycker jag. Angående trimmade rullar så tror jag att stå med en nervös rulle med stormvind i ansiktet inte är bra för självförtroendet för en multifiskare i längden. Dessutom är ett kast på 30 meter betydligt bättre än att få åka hem och sätta på ny lina...

2. Bestäm vilket spö du ska använda. Jag har nu ett ABU tracer atlantic 9 fot med parabolisk aktion som kastar upp till 60 gram. Dock är det för tungt att nöta med en hel dag och för styvt då öringen sliter sig när spöt inte flexar. Ska köpa ett 9.6 fot Parabellum 12-40 gram och testa istället. Tror att spöt har störst betydelse för hur rullen kommer funka.

3. Jag använder endast kustwobbler runt 20gram ska tillägas. Kanske blir det någon sked framöver. Mindre drag får haspelgrejerna ta hand om. Ditt 8 fots berkley är enligt mig toppen till små öringbeten, så fixa en mysig rulle i lämplig storlek till dagarna du vill köra light.

4. Svårt att rekomendera fiskegrejer då känslan upplevs olika, men kör på magkänsla. Jag har insett att köra multi är för mig överlägset i känsla och precision, och då offrar jag gärna 20 meter i kastlängd. Dessutom har mina blygsamma fångster klivit på precis framför fötterna. Så fundera på var du fiskar mest och var du tagit öringen tidigare.

Lycka till med grejerna nu!

/H

Kommentera

Hallå där!

Jag är ingen rutinerad öringfiskare så ta mina tips med en nypa salt. Jag håller på och försöker sätta ihop en bra hö-utrustning som inte kostar skjortan. Ta med i beräkning hur många turer per du gör för att motivera omkostnaderna. Jag har kommit fram till följande som passar mig just nu.

1. Rullen jag använder är en 5000 classic sprint årsmodell 1989 med 1.6:3 utväxling. Att kunna ta in lina snabbt är en fördel på grunt vatten och att få fart på betet. Rullen kastar ok men det som gör den bra är att jag kan trycka på in i vinden utan en tendens till linresning. Har 0.28 flätlina. Jag vet att det är för grov diameter men det funkar som en extra kastbroms. Sen är 2 stiftsbromsen helt ok som komplement. Sen att rullen är misskött hjälper även till att bromsa det enda glidlagret som säkert behöver bytas. Mitt tips är att ta en Ambassadeur C4 pga av den högre utväxlingen och att den väger mindre än recorden och rocketen. Detta med lättare stativ gör stor skillnad för balansen tycker jag. Angående trimmade rullar så tror jag att stå med en nervös rulle med stormvind i ansiktet inte är bra för självförtroendet för en multifiskare i längden. Dessutom är ett kast på 30 meter betydligt bättre än att få åka hem och sätta på ny lina...

2. Bestäm vilket spö du ska använda. Jag har nu ett ABU tracer atlantic 9 fot med parabolisk aktion som kastar upp till 60 gram. Dock är det för tungt att nöta med en hel dag och för styvt då öringen sliter sig när spöt inte flexar. Ska köpa ett 9.6 fot Parabellum 12-40 gram och testa istället. Tror att spöt har störst betydelse för hur rullen kommer funka.

3. Jag använder endast kustwobbler runt 20gram ska tillägas. Kanske blir det någon sked framöver. Mindre drag får haspelgrejerna ta hand om. Ditt 8 fots berkley är enligt mig toppen till små öringbeten, så fixa en mysig rulle i lämplig storlek till dagarna du vill köra light.

4. Svårt att rekomendera fiskegrejer då känslan upplevs olika, men kör på magkänsla. Jag har insett att köra multi är för mig överlägset i känsla och precision, och då offrar jag gärna 20 meter i kastlängd. Dessutom har mina blygsamma fångster klivit på precis framför fötterna. Så fundera på var du fiskar mest och var du tagit öringen tidigare.

Lycka till med grejerna nu!

/H

Kommentera

Axe: Du har PM! /T

Kommentera

Tusen tack Harlequine ! Det är så nice att läsa dina ord och tankar! du liksom dom andra hittar lite av det jag brottas med.

1. Mycket kloka ord, håller med och har övervägt detta. därför jag fortfarande velar i valet av rulle. 6,3 utväxl eller liknande är en sak som är med på önskelistan. Min TGC är ju som C3,C4 men med andra lager bara. nya lager och ny utväxl, samt lättad spole eller linspridare, men borde den bli nervös för det.

2 Just nu har ja ett Abu 10' conolon eller äää har aldrig kollat namnet men 15-45gr eller nått sånt detta behålls till en början sen blir det nytt spö, är sjukt sugen på ett Fenwick.

3. Kör själv nästan enbart kustwobbler och skeddrag runt 20-25 gr. har en nice Okuma till det berkley-spöt.

4. Visst är det så

Tack för att du tog dig tid, uppskattas

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                    Tusen tack Harlequine ! Det är så nice att läsa dina ord och tankar! du liksom dom andra hittar lite av det jag brottas med.

1. Mycket kloka ord, håller med och har övervägt detta. därför jag fortfarande velar i valet av rulle. 6,3 utväxl eller liknande är en sak som är med på önskelistan. Min TGC är ju som C3,C4 men med andra lager bara. nya lager och ny utväxl, samt lättad spole eller linspridare, men borde den bli nervös för det.

2 Just nu har ja ett Abu 10' conolon eller äää har aldrig kollat namnet men 15-45gr eller nått sånt detta behålls till en början sen blir det nytt spö, är sjukt sugen på ett Fenwick.

3. Kör själv nästan enbart kustwobbler och skeddrag runt 20-25 gr. har en nice Okuma till det berkley-spöt.

4. Visst är det så

Tack för att du tog dig tid, uppskattas
                    Räkna på vad det kostar med ett trimkit till TGC rullen. En C4 får du för typ 1400kr och då har du en rulle i reserv vid vattnet om det skulle krångla.

Testa även TGC rullen med ditt spö för att se hur den uppför sig. Som andra i tidigare trådar har skrivit är spöt viktigt för att rullen ska prestera max.

Som sagt kan man tänka sig sömnlös över fiskeprylar, men tänk innan köp då dyrare inte alltid är bättre (Läs halka runt på klippor och stenar kan vara kännbart för superlätta känsliga spön). Sen så hittar du ett spö du älskar, och blunda för priset då varje bomtur fortfarande blir njutbar då spöt kastar gudomligt.

/H

Kommentera

Ett råd jag kan ge, fall inte för VILL HA frestelsen det kan bli både dyrt och en dålig vana, fråga mig jag vet

Finns det någon här som känner till en Plast och gummi fri rulle i 200 storlek?? (utsidan) tänkte ha den till mitt Hardy Marksman spö så jag får ihop en plastfri utrustning
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-02-06, 08:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 635 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13