Westin Dynamic Powershad 8'6 - 180g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin Dynamic Powershad 8'6 - 180g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Westin Dynamic Powershad 8'6 - 180g

Hej,

Ska köpa mig ett nytt spinnspö till vårens fiske.
    Har kikat på Westin Dynamic Powershad 8'6 fot - 180g.

Som jag förstår är Westins spön gjorda av "samma" klingor som tidigare Edge dynamic spöna.
    Edge spöna upplevde många som överklassade i sin kastvikt.

Är det någon som testat Westin Powershad och kan kommentera kastvikterna - 180g?

Var ute och provfiskade Powershad idag och jag blev grymt besviken, faktiskt. Spöt är kanon vad det gäller finish och kvalitetskänsla men när det skulle kastas beten tappade jag mer eller mindre hakan och likaså gjorde mina båtkamrater när de fick prova.

Satte på ett bete (Big McRubber + 10g sänke, torde ligga runt 130g) jag fiskat mycket med och kunnat ladda hårt utan problem med anndra spön som är klassade 40/50 - 150/180g (Shadow 74, SZ 8'6", SG MPP m.fl.) men Powershad BOTTNADE i aktionen vid utkast.

Spöt verkade inte ladda något överhuvud taget och mina kastlängder var markant kortare! Jag provade flera kasttekniker men det verkade inte spela någon roll hur jag kastade/svepte/laddade, det var till och med så obehagligt att jag undrade om toppen skulle gå...

Jag provade ett antal beten men gick som minst ned på ca. 70g och jag tyckte inte ens det kändes bra... Jag har faktiskt aldrig blivit så besviken på ett spö förut vilket känns konstigt att säga om en spöserie som är så hyllad av många trots den kända överklassningen.

Det är just de övre sista 40cm som är alldeles för svampiga för min smak. Hade man styvat till det lite där hade resultatet blivit helt annorlunda.

Ville bara flika in det.

Inte alls säkert att andra upplever det så men för mig var det bara fel, helt enkelt.

Personligen letar jag ett tvådelat alternativ till Shadow 74. Ett RST/LF Shadow 80/86 tvådelat hade jag lätt betalat 3000kr för...
    Senast ändrad av dr00l; 2014-06-10, 23:07.

Kommentera

Har haft och känner fler med det spöt. Håller med föregående i mycket. Spöt är snyggt välbyggt, lätt och bra grund men har en felbyggd toppdel

Det måste ha blivit något fel i tillverkningen på den serien jag köpte av. Jag hoppas att Westin går ut öppet och förklarar, alternativet är att ALLA tappar förtroendet och ratar spöt. Jon Doe har rätt i mycket men spöt är tillräckligt kralligt (underdelen), det bottnar inte, men som han säger har det en toppdel som inte hanterar mer än 100 gr och knappt det.

Kompisens spö gick av första dan i Rügen, mitt gick av första dan på hemmaplan, hört 3 andra spön som gått av. Vad jag förstår så har alla gått av 30 cm ner där den veka toppen (kokta spagetti-delen) övergår i den styvare undre delen.

Vi gämförde toppdelen mellan -130 gr varianten och den från -180 gr spöt. Och till vår förvåning så är toppdelen på -130 spöt betydligt kraftigare. Medans underdelen är kraftigare på -180 spöt.

Jag är övertygad att ingen vill bygga ett spö på det sättet, enda alternativet är att det blivit något fel. Har fått rapporter från andra som känt på dom nya hemkomna att överdelen är inte alls som en löskokt spagetti utan ordentligt styvt.

Så om ni ska köpa spöt, måste ni in å prova. Jämför 130 och 180 grams topparna. Är toppdelen 30-35 cm mjukt som ett 10 grams spö så köp inte, det kommer bara att gå av.

Fick pengarna tillbaka utan problem. Så nu blev jag med ytterligare ett St Croix bara för det. Och jag som ville ha ett kralligare delbart spö. Synd för spöt hade många andra saker jag gillade, som design, färg, lätthet, finishen mm.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hmm... Intressant om det är så att det faktiskt är ett tillverkningsfel, som fixats till på nyare partier...?

Själv har jag bara känt på spöet i butik, men blev också förvånad över den mjuka toppen. Min tanke var att konstruktören hade tänkt havsfiske igen (vilket man ju faktiskt sa sig göra med Powercast-spöna). Till sådant fiske kan en mjuk topp faktiskt ha sina förtjänster, då man fiskar vertikalt och är ute efter att se försiktiga hugg på spötoppen mm. Men vid spinnfiske efter gädda, där man kastar med tunga beten, är jag också skeptisk till att en sådan konstruktion lämpar sig...

För min del föll valet på ett BFT Roots 7'9'' istället, som ju är ett betydligt styvare spö, i mer "amerikansk" stil om man så vill.

Kommentera

Jag har ett Powershad, och själv blev jag även förvånad när jag stod i butiken sist och kände på Powercasten.

Powercasten är bredare och styvare i toppdelen, medans powershaden är mycket mjukare.

Har köpt detta spöet inför Rugen, och hoppas bara innerligt att jag fått från den nya batchen, alternativt att spöet går av innan jag åker till Rugen.

Men något udda känns det, kommer nog ändå släpa med mitt St: Croix som backup till Westinaren.

Kommentera

Jag har också ett powershad och visste att toppen var av mjukare slag, botten känns väl tilltagen däremot.
            Men nu när många säger att det går av så känns det bara som man väntar på att det ska hända
            Jag har kastat upp till 130g med mitt, det är ju klassat till 180...
            Jag hoppas att nåt händer innan garantin går ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
              Jag har också ett powershad och visste att toppen var av mjukare slag. Men nu när många säger att det går av så känns det bara som man väntar på att det ska hända
              Vad menar du med "många säger" : ?

Det är bara jag i den här tråden som nämnt att ett antal spön plötsligt och oförklarligt gått av. Har du hört fler på annat håll så fram med vad du vet.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Vad menar du med "många säger" : ?

Det är bara jag i den här tråden som nämnt att ett antal spön plötsligt och oförklarligt gått av. Har du hört fler på annat håll så fram med vad du vet.
                Sorry , skulle skrivit "Anders skriver..."
                Du nämnde ju trots allt 5 olika spön som gått av.

Kommentera

Jag har fiskat några pass med Powershaden. Har mest kastat söderjiggen med 15g skalle. Upplever också toppdelen som väldigt tunn & mjuk i förhållande till resten av spöt. Dock inte så jag oroat mig över att det ska braka av i utkastet... Har bänt ett tiotal fiskar mellan 6-8 kg & kunnat pressa fisken ganska hårt utan att känna någon oro för spöbrott då heller. Tycker också att den mjuka toppdelen passar bra vid jiggfiske, spöt blir väldigt känsligt vid petiga hugg, bottenkontakt osv.

Har också jämfört Powershad & Powercast i butik & gjort samma iakttagelse som redan nämnts. Är fantastiskt nöjd med känslan av att fiska med Powershaden. Dock måste det funnits en känsla av misstänksamhet till den tunna toppen även hos mig, då jag inte vågat åka ut med Powershaden som enda spö i båten. För ett par dagar sen beställde jag även ett Powercast. Det är nytt, dock varianten med gamla Edge-loggan. Tanken va att ha detta dels som back-up spö, men samtidigt som komplement till något lättare beten.

Kommer även att testa att skifta överdel på spöna för att se hur det blir... (om holken stämmer)

Exxet: Du verkar ha uppgifter om 5 knäckta spön. Hur har dessa gått av? Vid kast eller drillning? Om kast, vid hur tunga beten? Om drillning, vid hur tung fisk?

Kommentera

Har även hört om haspelspön som smällt av i utkasten...tur man har ett inkört Powercast som fungerar!Det är för dåligt att släppa ut 2000kronorsspön som inte håller måttet!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 969 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11