Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
    Click image for larger version

Name:	IMG_8204.jpeg
Views:	619
Size:	1,83 MB
ID:	2623371Click image for larger version

Name:	IMG_8202.jpeg
Views:	633
Size:	2,02 MB
ID:	2623370Click image for larger version

Name:	IMG_8201.jpeg
Views:	641
Size:	1,79 MB
ID:	2623368
    Den här gamla klenoden skräpar till ingen nytta i mina gömmor, vet att det inte är nåt direkt värde i den men är lite sugen på att smörja upp den och ge den ett lämpligt spö till små gäddvobbler och spinnare. Frågan är, finns det några trimspolar och andra grejer som förbättrar den att få tag i utan att det kostar mer än det är värt?
    Det finns avail spolar att beställa från Japan, men det blir en ganska rejäl kostnad med tull och frakt.

    Om det är värt det kan bara du bestämma, jag själv tyckte det var trevligt att prova på och se skillnaden.

    Kommentera


    • Ave!

      Ett par 45:or.

      De ursprungliga och förbannat trevliga CS raketerna som blev ABUs uppföljare till de gröna Pro Shop Amborna inbillar jag mig ha bra koll på.

      Men med den andra är det värre.
      Och det grämer en gammal gök som mig som gärna vill ha koll på det mesta om mina Ambor.
      Det här med bilder online är ju vad det är ang ffa färgåtergivning…
      Köpte den i tron att kulören möjligen kunde vara champagne trots att säljaren beskrivit rullen som en sällsynt guldfärgad 4500C.
      I min bok ser ”guldfärgade” Ambor inte ut på det viset, och tanken föresvävade mig som hastigast att eloxerings ansvarig kanske varit dåligt nykter den dagen gavlarna eloxerades om de med aktuell kulör kunde slinka igenom som guld…

      Väl hemma visade sig kartongen vara märkt med 4500C Heritage (arv), och att kulören inte var champagne. Så det blev till att konsultera Google, vilket rent informativt inte på ngt sätt blev ngn höjdare. (Finns för övrigt garanterat mkt folk som är fan så mkt bättre på att söka än mig…)
      Men lite info fick jag iaf fram, i forumtråden nedan från 2007 nämns de i förbigående på sidorna 2, 4 och 6 av ob och Ambassadeur5000:
      Längst ner på sidan 9 blir det tekniskt intressant, där PudDphantom går i köpartankar och får bra svar av walleyebuster
      Har PM:at dessa men inte fått svar.
      https://www.fiskesnack.com/forum/fis...assadeur/page9

      Heritage finns/fanns precis som jag misstänkte som 45, 55, och 65, (ob hade för övrigt alla) men info om korrekt kulörbenämning, upplaga, när de introducerades, och ABUs tanke bakom denna Heritage trio etc, lyser med sin frånvaro.
      Hittade oxå tre olika utländska auktioner online, varav 45 faktiskt benämns som Gold av säljaren, medan säljarna av 55 och 65 angav Bronze som kulör, vilket jag tycker kan verka rimligt.

      Vet inte riktigt hur jag ska tänka här, är Heritage månne att betrakta som ABUs lite udda kulörbenämning, och ska Heritage isf möjligen anspela på ex vis 4000 D? Ska det kanske vara brons? Elr ska man lura i andra banor, tänker då ffa på Amba 15 och 25 Nostalgia. Kruxet ang dom små juvelerna är ju att de finns/fanns i flera olika kulörer.
      Rätt elr fel så får jag lite känslan av ABU kan ha haft liknande tanke bakom Heritage som med Nostalgia. Vilket inte direkt bidrar till att bena ut kulören på min…
      Tjusig rulle dock!

      Vore tacksamt och trevligt om ngn som ev har info om rullen/trion ville bidra med detta för att bena ut lite av spörsmålen ovan.

      Pax Vobiscum


      Click image for larger version  Name:	10EFD7D3-5FC0-445A-9D6A-D026EA2BADE7.jpeg Views:	0 Size:	1,53 MB ID:	2624649Click image for larger version  Name:	A6FE8558-B36C-48A7-A6FB-5CE71513C44A.jpeg Views:	0 Size:	1,22 MB ID:	2624650Click image for larger version  Name:	D12FB3B0-3C21-4E62-B894-2F626757D1BB.jpeg Views:	0 Size:	1,39 MB ID:	2624651

      Edit:
      Bastardintrång har skett!
      https://www.fiskesnack.com/forum/fis...e7#post2624652

      Senast ändrad av Piscantur stercore; 2023-06-09, 15:52.

      Kommentera


      • Ave!

        Finns det verkligen ingen i den eminenta skaran på forumet som vet ngt om 4500C Heritage?

        Pax Vobiscum

        Kommentera


        • Click image for larger version

Name:	Meme3.jpg
Views:	489
Size:	89,0 KB
ID:	2624793

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg


            Jag tolkar era svar som om att det OK att köra dubbel-servicen i den här tråden. Det är ju långhelg strax och jag hoppas på lite kvalitetstid i verkstaden då. Återkommer.
            Hur har det gått med ditt projekt: "sida vid sida"-service av en Record Ambassadeur 5000 från 1955 och en replik på en sådan från 2002?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

              Hur har det gått med ditt projekt: "sida vid sida"-service av en Record Ambassadeur 5000 från 1955 och en replik på en sådan från 2002?
              Tack för att du frågar! Det var livet som kom emellan (andra åtaganden). Jag ser verkligen fram mot att göra sida/sida-jämförelsen och satsar på nu istället på den kommande semestern. Optimalt vore ett par rejält regniga dagar - med "mys" i verkstaden. Det vore bra både för landet och mig...

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Det kom ju en ganska stor förändring från ABU 2014(?) då spolar samt linspridare blev betydligt lättare.
                Mums för oss stofiler men rullarna såg ju fortfarande lika snygga/tråkiga ut. Svängda vevar och stjärnhjul gör nog varken till eller från när andra tillverkare erbjuder TW 3DS SV HD XG Micromodule Magsealed Silent Drive.
                Conquest är ett praktexempel på vad vissa av oss ser som negativ utveckling. Utseende och finesser är fräckare, prestanda diskuterbart, hållbarhet definitivt sämre.
                Just med tanke på det kan jag vara tacksam att ABU inte ändrat Ambassadeuren särskilt mycket, det är fortfarande samma enkla rulle som håller (ungefär) lika bra som förr men presterar bättre gällande modeller med lättare delarna.
                Men det är det nya som säljer.


                Precis.
                Det ska vara nytt.
                Många jag pratar med, och jag både pratar och frågar ganska mycket, har absolut ingen aning om hur den senaste finessen ska gagna dem men de vill ha den i alla fall.


                Förbannat bra skrivet!
                Kan förstå om någon har en CDL eller dylikt på hyllan men rullar som Pro Rocket och liknande ska sitta på ett spö, inte i ett vitrinskåp!
                Har genom åren byggt mängder av främst 4000-rullar, de har alltid uppskattats för sin funktion, enkelhet, prestanda och hållbarhet. Trots det byter många gärna ut dem mot nya rullar. Frågas det blir svaret något i stil med "omväxling förnöjer".
                Till och med mina "moderna" japaner börjar bli till åren, min lilla Daiwa Pixy som känns väldigt fräsch på alla vis fyller 20 år i år.



                Vill inte ens tänka på hur många år jag varit i hur många år, påminner mig om hur många år jag egentligen är.
                Precis! Att Abu inte förändrat de klassiska runda rullarna är bra, för dom behöver inte förändras! Anledningen att man investerar i en Ambassadeur är just enkelheten och pålitligheten!. Jag bidar min tid och väntar på att ABU Svängsta skall gå i konkurs....sedan har jag framtidsplaner..

                Kommentera


                • Pepparrotsgädda på 2500C, 7 fots Berkley Series One (tredelat) 2-12g och en 7g Abu Reflex. Det var roligt!


                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg

                    Tack för att du frågar! Det var livet som kom emellan (andra åtaganden). Jag ser verkligen fram mot att göra sida/sida-jämförelsen och satsar på nu istället på den kommande semestern. Optimalt vore ett par rejält regniga dagar - med "mys" i verkstaden. Det vore bra både för landet och mig...
                    Nu har det regnat och jag har semester!

                    Tog mig en stund i verkstaden - med styv kuling och spöregn utanför.

                    Föremålen för denna helt ovetenskapliga jämförelse är dels en fin Record Ambassadeur 5000, 1955, som jag hade galen tur att få per "köp nu" på Tradera för 559 kr inkl frakt (den hade lagts ut någon minut före att jag såg annonsen), dels en "Record Ambassadeur 5000" som var del av 50-årsjubileumsboxen. Jubileumsboxen köptes också på Tradera - 3900 kr "köp nu". Båda köpen var nu i våras. Det går att göra bra köp på tradyra...

                    Jag kommer att kalla dem den "gamla" och den "nya". Den gamla är till vänster och den nya till höger på bilderna om båda är med.



                    Några snabba iakttagelser - den nya har en ganska trist och blek färg samt att delarna har olika röd kulör. Ironiskt - då de tidiga Record 5000 tydligen hade problem med detta och att de därför började koda delarna för att få eloxeringen att matcha. Den gamla har IX eller XI beroende på hur man ser det... och en djupt röd kulör.

                    Sämst på den nya är kulören på stjärnan.



                    Direkt när jag började att plocka isär dem kom första skillnaden.



                    Brickorna innanför är också olika. Därmed inte sagt att de inte är utbytbara (återkommer om detta i del två).

                    Sedan börjar det bli mer skillnader... Antar på goda grunder att ni som läser den här tråden är insatta nördar och själva kan se vad som skiljer (?).



                    Och visst är väl en av fjädrarna felmonterad på den nya? Eller är det något modernt påfund? Varför sitter den inte på "pelaren" som finns där för ändamålet?





                    Onödigt kugghjul på den nya samt att spolen är märkbart tyngre än den gamla.



                    Rätt lika men den gamla har skruv och den nya har låsbricka för kugghjulet - samt att den nya har inbyggd inre stopp för lagret i mitten, dvs. ingen expanderande låsbricka.



                    Förutom kulörskillnaden mellan dem så är även texten av klart sämre kvalitet på den nya. Mer tryckt in än stansad. Kan de ha använt gamla verktyg? Eller var de nya och sämre?




                    Båda behöver service och jag passar på medan de är isär. Jag använder inte fett i den mängd som de gjorde förr utan servar ofta och använder istället olja av olika viskositet beroende på var i rullen det ska hamna. Samt en liten strategiskt klick fett ibland...

                    Den gamla fick komma isär helt för den behövde rengöring. Den nya får bara vissa delar tvättade och tas därför inte isär helt.

                    Sida vid sida.



                    Den gamla (samt några delar från den nya) efter ultraljudstvätt. Nu får delarna torka ordentligt så återkommer jag med mer sedan. Ska prova att flytta runt lite mellan rullarna på skoj.

                    Senast ändrad av Retroräven; 2023-07-03, 22:09.

                    Kommentera


                    • Senaste förvärvet.

                      Grejen är att jag har typ noll koll på 1500 storleken.

                      Tror att rullen gjordes 2008 till japanska marknaden men min rulle har ingen IAR. Kan någon vänlig själ hjälpa mig. Ska det vara IAR på min modell eller ej.

                      EDIT ska inte vara IAR på denna modell :-)

                      Fick ingen kartong tyvärr men tygpåsen som kommer till denna modell följde med. Rullen är ofiskad. Vad är värdet på en sådan rulle?
                      Vill veta om jag gav ett ok pris :-)
                      Bifogade filer
                      Senast ändrad av Alman; 2023-07-04, 11:14.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X