Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

Jag vet vad det är för jag fick samma :-)
    Vad är det? Får inget vettigt ur morsan så jag kan utesluta saker..

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Vi är borta och har posten hos morsan och farsan.
    Hade ett varubrev från Sportfiskeboden, tänkte jag har inte beställt något.
    Var tydligen en julklapp från de..
    Väldigt trevligt och jag försökte få morsan beskriva vad det är för något de skicka.
    Men blir inte klok, det är nog något till Ambassadeur säger morsan och försöker beskriva saken..

En glad överraskning från de trevliga och oerhört kunniga rullrimmarna i alla fall!
    Jag vet vad det är för jag fick samma :-)

Lämna en kommentar:

• Wilier75
    replied
    Vi är borta och har posten hos morsan och farsan.
    Hade ett varubrev från Sportfiskeboden, tänkte jag har inte beställt något.
    Var tydligen en julklapp från de..
    Väldigt trevligt och jag försökte få morsan beskriva vad det är för något de skicka.
    Men blir inte klok, det är nog något till Ambassadeur säger morsan och försöker beskriva saken..

En glad överraskning från de trevliga och oerhört kunniga rullrimmarna i alla fall!

Lämna en kommentar:

• Kimmen
    replied
    Bidrar med min senaste Svängsta rulle till samlingen,
    Pro Rocket 6500.
    Har någon koll på årgång dessa kom?

När denna modellen kom gillade jag den inte, kompisen hade en lika sånn här fast en 4500 och den var mysig men kombinationen med svart/krom/guld hamnade i skymundan när alla andra häftiga rocket färger släpptes senare.
    Såg en exakt lika 6500 i en gammal fiskeblaska och jag föll direkt, letade cirka halvåret innan jag hittade denna i org box och alla papper med!

Rullen nu nyservad och rengjord.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    I en tråd som denna så finns ju alla kategorier samlade och representerade, konstigt vore det annars och alla gör som de vill.

Jag varken samlar eller säljer... köper nån enstaka rulle/spö då och då och nån annan blir över liggandes... som om affektionsvärdet är högre än en förgänglig slant vid försäljning, några har över åren överlåtits, lånats ut och glömts bort...

Men en en fin samling du har Piscantur s!

Lämna en kommentar:

• Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Enkelt, jag är min egen högsta instans
    Det är i mitt vardagsrum!
    Jaha, det var så enkelt!

Lyxigt vardagsrum!
    Saknar iof sig inte ungkarlstiden så ofta, dock förekommer det, då oftast i samband med ngt fiskerelaterat…

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

Yes, verkligen tjusig väggprydnad!
    Är detta i källare eller garage? Om i rum i bostaden: hur i h-e har du isf burit dig åt för att få tillstånd till detta från högsta instans??!!
    Jag får under inga som helst omständigheter ens hänga upp några hyfsat små tavlor med gamla fina Abu motiv på våra väggar….
    Enkelt, jag är min egen högsta instans
    Det är i mitt vardagsrum!

Lämna en kommentar:

• Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

är nånstans mittemellan, jag säljer inget men inget är heller "för fint" för att fiskas med. utgångsläget att allt är till för att fiskas med men sen kan det ju bli sittandes på väggen något år mellan gångerna för det. snyggt som väggdekoration tycker jag

en av tre väggar

Click image for larger version Name:	20211221_161544.jpg Views:	0 Size:	1.48 MB ID:	2592301
    Yes, verkligen tjusig väggprydnad!
    Är detta i källare eller garage? Om i rum i bostaden: hur i h-e har du isf burit dig åt för att få tillstånd till detta från högsta instans??!!
    Jag får under inga som helst omständigheter ens hänga upp några hyfsat små tavlor med gamla fina Abu motiv på våra väggar….

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Ja, alla är vi olika.
    Jag T.ex skulle Aldrig låta en rulle ligga i skåpet för att bara tittas på, oavsett om den kostar 500:- eller 20.000:- :-)
    Köper jag en rulle så använder jag den. Den dagen den inte används mer säljer jag den så den INTE blir liggande och får leva vidare hos en annan fiskare :-)
    är nånstans mittemellan, jag säljer inget men inget är heller "för fint" för att fiskas med. utgångsläget att allt är till för att fiskas med men sen kan det ju bli sittandes på väggen något år mellan gångerna för det. snyggt som väggdekoration tycker jag

en av tre väggar

Click image for larger version  Name:	20211221_161544.jpg Views:	0 Size:	1.48 MB ID:	2592301

Lämna en kommentar:

• Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Solhagen Visa inlägg
    Angående samlarutgåvor.

Är cdl-rullarna känsligare för slitage?
    Är det alltså något på dem som är guld på riktigt?

Läste någonstans om 24k förgyllning osv men hur är det nu för tiden, är det bara antalet i upplagorna och förpackningar som driver priset?

Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta någon på nätet som fiskade någon cdl rulle ”på riktigt”, men inget napp där ;-)

Jag fiskar alla mina rullar också men mest för att budgeten just nu inte tillåter utställningsexemplar.
    Instämmer i stort med Bentzerfaust.

Förr sa man att cdl rullarna var guldpläterade, vilket nog fortfarande är det korrekta ang tillvägagångssättet vid guldförgyllning.
    Olika metaller har också olika ”ädelhet”, generellt gäller att ju högre ädelhet, desto större motståndskraft mot yttre påverkan, ex vis bräckt eller saltvatten. Utifrån detta borde alltså en cdl klara sig bättre/längre mot oxidering än en med motsvarande kromade detaljer, då guld är en ädlare metall.
    Har en äldre 5000cdl som i ”sitt tidigare liv” blivit fiskad med, den har de klassiska skavskadorna på gavlarna, men förgyllningen har i stort sett klarat sig helt. Har dock ingen koll på i vilka vatten den använts.

Skulle tro att du kan få ut ngt ang ovan vid sökning på galvaniska strömningar, ang metallers ädelhet,
    och gold plating ang förgyllning.

Edit:
    De äldsta guldrullarna hade endast dl som ändelse, så även min skavskadade som av mig oavsiktligt fick fel benämning. Beteckningen c kom senare i samband med att kullager introducerades.
    C = kullager, D L = De Luxe, äldre dl rullar är mao glidlagrade.
    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-12-21, 14:32.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av NiklasF, 2014-03-26, 09:04
2 607 svar
328 633 visningar
0 gillar
Senaste inlägg krillzen  
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40