Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Click image for larger version

Name:	Screenshot_20230124-101849.png
Views:	339
Size:	910,4 KB
ID:	2615707 Känns något högt prissatt.
    Jag har 75 års som de anställda på Abu fick nummer 160/500. Även graverad med initialerna.
    Finns väl tre varianter av jubileumsrulle 75 år.

    Kommentera


    • Kimmen Jag kan komma ihåg fel, är gammal och glömsk. Rullen är på landet så jag kollar och fotar i helgen

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        Vill gärna se bild på 5500C från 1980 med IAR?
        Låter smått otroligt, vill minnas att det är ett senare påfund? Skulle jag gissa så -90tal?

        JB utan IAR verkar också otroligt då även den första JBn är en ganska ”modern” och ny rulle i det hänseendet.

        Sluta killgissa, upp med bilder istället :-)
        jb utan iar två bromsar -2005

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

          jb utan iar två bromsar -2005
          Ok,
          Borde väl isåfall stå på kartongen om den är utrustad med IAR?

          2005 är hyfsat nytt i Ambassadeur världen, tänker att att vanliga C3/C4 hade IAR då så blir nyfiken på varför inte JB skulle ha det?


          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg

            Ok,
            Borde väl isåfall stå på kartongen om den är utrustad med IAR?

            2005 är hyfsat nytt i Ambassadeur världen, tänker att att vanliga C3/C4 hade IAR då så blir nyfiken på varför inte JB skulle ha det?

            Det är inte iar lager står inget om det heller , har inte plockat isär så långt men det är en rulle från Hultman (classe69 här ) och han sa att iar saknas men backspärrhake finns och att det är det som skiljer mot dagens jb förutom tvåstiftsbromsen

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
              Det är inte iar lager står inget om det heller , har inte plockat isär så långt men det är en rulle från Hultman (classe69 här ) och han sa att iar saknas men backspärrhake finns och att det är det som skiljer mot dagens jb förutom tvåstiftsbromsen
              Behöver inte plocka isär för att veta om envägslager saknas, har rullen enbart backspärrshake går ju veven bakåt en liten bit innan det tar stopp.

              Trodde det var någon form av "allmänkunskap" inom Ambassadeur-kretsar att allra första JB, alltså den som visas på bilderna med etiketter på gavlarna, inte var utrustad med envägslager.
              Just nästa version, den helsvarta med kromat stativ och gavlar utan etiketter hade dubbla backspärrar.

              Det är så länge sedan jag såg en JB gen1 att jag kunde blivit osäker angående IAR själv, om det inte vore för faktumet att jag har sprängskiss över Ambassadeur 5601 JB 13 00:
              Click image for larger version  Name:	Ambassadeur JB 1300.jpg Views:	14 Size:	347,6 KB ID:	2615766
              Här syns tydligt att bussning/rör för IAR-lager (#22001) saknas och är ersatt av 2x22083 samt 22032. Byggd som en C3 innan IAR (exempelvis) tror jag.
              Syns gör också nummer för gaveldekalerna.

              På sprängskiss över revision 1302 syns uppe i högra hörnet att tvåstifts kastbroms/pinjongdrev från 1300 har ersatts, likadant med linspridare från 1301.
              IAR-lagrets rör syns också tydligt på den skissen.
              Senast ändrad av JontaK; 2023-01-24, 22:03.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Trodde det var någon form av "allmänkunskap" inom Ambassadeur-kretsar att allra första JB, alltså den som visas på bilderna med etiketter på gavlarna, inte var utrustad med envägslager.
                Just nästa version, den helsvarta med kromat stativ och gavlar utan etiketter hade dubbla backspärrar.
                Att de första jb saknade iar stämmer bra, men detta har ingenting med vilka gavlar rullen hade.
                När jbn utrustades med ett nytt iar som höll måttet såg den fortfarande likadan ut.
                ​​​​​​mina två första jb köptes båda 2005 varav den allra första saknade iar.
                ska kika om jag hittar sprängskissen på den med iar

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                  Att de första jb saknade iar stämmer bra, men detta har ingenting med vilka gavlar rullen hade.
                  När jbn utrustades med ett nytt iar som höll måttet såg den fortfarande likadan ut.
                  ​​​​​​mina två första jb köptes båda 2005 varav den allra första saknade iar.
                  ska kika om jag hittar sprängskissen på den med iar
                  Du menar att JB med etiketter runt gavlarna fanns med envägslager?

                  Sprängskissen på bilden ovan är 1300, nästa revidering är då 5601 JB 1301 och där har rullen envägslager, inga etiketter på gavlarna samt andra artikelnummer på just gavlarna.
                  Menar du att ABU smög i envägslager i 1300 innan 1301 kom?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Du menar att JB med etiketter runt gavlarna fanns med envägslager?

                    Sprängskissen på bilden ovan är 1300, nästa revidering är då 5601 JB 1301 och där har rullen envägslager, inga etiketter på gavlarna samt andra artikelnummer på just gavlarna.
                    Menar du att ABU smög i envägslager i 1300 innan 1301 kom?
                    Ja iar kom innan 1301
                    hittade sprängskissen till den gamla trotjänaren
                    Click image for larger version

Name:	DSC_0248.JPG
Views:	335
Size:	1,23 MB
ID:	2615774 ​​​​​​​

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                      Ja iar kom innan 1301
                      Intressant!
                      Tror aldrig jag sett en dekalprydd JB med envägslager, och då har jag sett många JB.

                      Vet du (eller någon annan) vilka år dessa såldes, alltså de olika varianterna?
                      Någon kanske sitter på Napp & Nytt från den tiden?
                      Min känsla är att JB utan envägslager var en hyfsat kortlivad historia men det kanske är helt fel?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 961 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                      6 svar
                      10 534 visningar
                      19 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 473 svar
                      244 609 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Thorns
                      av Thorns
                       
                      Startad av Goj-Jan, 2020-04-19, 19:59
                      16 svar
                      1 449 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av senzitivity, 2022-12-28, 20:41
                      107 svar
                      15 727 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Arbetar...