Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

    Det är bara att byta lagret i gaveln mot ett iar, inget annat det drar med sig ?
    Var iofs många år sedan men jag vill minnas att jag bara pressade ur det gamla och i med det nya.

    Kommentera


    • Vill gärna se bild på 5500C från 1980 med IAR?
      Låter smått otroligt, vill minnas att det är ett senare påfund? Skulle jag gissa så -90tal?

      JB utan IAR verkar också otroligt då även den första JBn är en ganska ”modern” och ny rulle i det hänseendet.

      Sluta killgissa, upp med bilder istället :-)

      Kommentera


      • Kom JB efter att TGC slutade tillverkas eller fanns dessa parallellt? Båda mina TGC har IAR

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
          JB utan IAR verkar också otroligt då även den första JBn är en ganska ”modern” och ny rulle i det hänseendet.
          De tidiga jb som kom ut var absolut utan iar, möjligen att dom allra första hade iar men att dessa inte höll.
          Så var iaf snacket från Abu, men sen släppte dom ett iar som enligt deras uppgift skulle vara starkare än det första.

          Kommentera


          • Click image for larger version

Name:	Screenshot_20230124-101849.png
Views:	270
Size:	910,4 KB
ID:	2615707 Känns något högt prissatt.
            Jag har 75 års som de anställda på Abu fick nummer 160/500. Även graverad med initialerna.
            Finns väl tre varianter av jubileumsrulle 75 år.

            Kommentera


            • Kimmen Jag kan komma ihåg fel, är gammal och glömsk. Rullen är på landet så jag kollar och fotar i helgen

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                Vill gärna se bild på 5500C från 1980 med IAR?
                Låter smått otroligt, vill minnas att det är ett senare påfund? Skulle jag gissa så -90tal?

                JB utan IAR verkar också otroligt då även den första JBn är en ganska ”modern” och ny rulle i det hänseendet.

                Sluta killgissa, upp med bilder istället :-)
                jb utan iar två bromsar -2005

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                  jb utan iar två bromsar -2005
                  Ok,
                  Borde väl isåfall stå på kartongen om den är utrustad med IAR?

                  2005 är hyfsat nytt i Ambassadeur världen, tänker att att vanliga C3/C4 hade IAR då så blir nyfiken på varför inte JB skulle ha det?


                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg

                    Ok,
                    Borde väl isåfall stå på kartongen om den är utrustad med IAR?

                    2005 är hyfsat nytt i Ambassadeur världen, tänker att att vanliga C3/C4 hade IAR då så blir nyfiken på varför inte JB skulle ha det?

                    Det är inte iar lager står inget om det heller , har inte plockat isär så långt men det är en rulle från Hultman (classe69 här ) och han sa att iar saknas men backspärrhake finns och att det är det som skiljer mot dagens jb förutom tvåstiftsbromsen

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                      Det är inte iar lager står inget om det heller , har inte plockat isär så långt men det är en rulle från Hultman (classe69 här ) och han sa att iar saknas men backspärrhake finns och att det är det som skiljer mot dagens jb förutom tvåstiftsbromsen
                      Behöver inte plocka isär för att veta om envägslager saknas, har rullen enbart backspärrshake går ju veven bakåt en liten bit innan det tar stopp.

                      Trodde det var någon form av "allmänkunskap" inom Ambassadeur-kretsar att allra första JB, alltså den som visas på bilderna med etiketter på gavlarna, inte var utrustad med envägslager.
                      Just nästa version, den helsvarta med kromat stativ och gavlar utan etiketter hade dubbla backspärrar.

                      Det är så länge sedan jag såg en JB gen1 att jag kunde blivit osäker angående IAR själv, om det inte vore för faktumet att jag har sprängskiss över Ambassadeur 5601 JB 13 00:
                      Click image for larger version  Name:	Ambassadeur JB 1300.jpg Views:	14 Size:	347,6 KB ID:	2615766
                      Här syns tydligt att bussning/rör för IAR-lager (#22001) saknas och är ersatt av 2x22083 samt 22032. Byggd som en C3 innan IAR (exempelvis) tror jag.
                      Syns gör också nummer för gaveldekalerna.

                      På sprängskiss över revision 1302 syns uppe i högra hörnet att tvåstifts kastbroms/pinjongdrev från 1300 har ersatts, likadant med linspridare från 1301.
                      IAR-lagrets rör syns också tydligt på den skissen.
                      Senast ändrad av JontaK; 2023-01-24, 22:03.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 644 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 653 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 737 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X