En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abe
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Ska du överleva mer än några minuter i kallt vatten är det torrdräkt kombinerat med flytunderställ och/eller räddningsväst plus termiskt/tjockt underställ som gäller. Räkna då med att det kostar en slant. Vill du ha flytförmåga men det är ok att bli blöt och räknar med att ta dig ur vattnet snabbt för ombyte räcker det med flytoverall.
    hmm, jag räknar ju inte att trilla i ens.....
    kör med flytoverallen då.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Ska du överleva mer än några minuter i kallt vatten är det torrdräkt kombinerat med flytunderställ och/eller räddningsväst plus termiskt/tjockt underställ som gäller. Räkna då med att det kostar en slant. Vill du ha flytförmåga men det är ok att bli blöt och räknar med att ta dig ur vattnet snabbt för ombyte räcker det med flytoverall.

Lämna en kommentar:

• abe
    replied
    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Flytoverallen, eftersom det borde vara lättare att ta sig upp då dräkten ger flytkraft. Den håller väl också värmen något bättre än en skoteroverall som blir dyngsur med en gång. Men utan ombyte är det kört likförbannat. "Proffsen" som jagar Abborre på de sista isarna i Vasa skärgård använder överlevnadsdräkt eller torrdräkt under flytoverallen då plurrning nästan är mer regel än undantag.
    Nu är temperaturen ca 12 grader men visst inte länge man klarar den tempen.
    Fiskar bara i insjö men oftast själv, så man bör tänka sig för.

Lämna en kommentar:

• abe
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Jag vet inte vad som definierar en vanlig skoterdräkt men jag antar att den inte innehåller flytelement och att den suger åt sig vatten såvida den inte är vattentät både invändigt och utvändigt?
    helt rätt, så egentligen frågade jag väl om abus flytoverall ger någon hjälp eller man lika gärna kan lämna den hemma.

Kollar just nu lite norge filmer,, hälleflundra, o dom flesta rekomenderar flyotverall,

Såg att det nu finns fina underkläder med flytkraft, dyra men ser smidiga ut,

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Flytoverallen, eftersom det borde vara lättare att ta sig upp då dräkten ger flytkraft. Den håller väl också värmen något bättre än en skoteroverall som blir dyngsur med en gång. Men utan ombyte är det kört likförbannat. "Proffsen" som jagar Abborre på de sista isarna i Vasa skärgård använder överlevnadsdräkt eller torrdräkt under flytoverallen då plurrning nästan är mer regel än undantag.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Jag vet inte vad som definierar en vanlig skoterdräkt men jag antar att den inte innehåller flytelement och att den suger åt sig vatten såvida den inte är vattentät både invändigt och utvändigt?

Lämna en kommentar:

• Gösta
    replied
    Spännande att se om någon vågar svara....

Lämna en kommentar:

• abe
    replied
    Gammal tråd men det var den jag hittade.
    Vilket är bäst en abu flytoverall eller en vanlig skoterdräkt,,, om man hamnar i plurret?
    om vi bortser från flytväst....

Lämna en kommentar:

• Silverfisk
    replied
    Ursprungligen postat av Gäddhängke Visa inlägg
    Visst är det så, den sluter inte ut allt vatten men "väl försluten" på alla ställen som man kan tänka sig, dvs. ärmslut och benslut samt banden strax nedanför knäna och dragkedjan uppdragen hela vägen upp m.m. så minskar man ju vatteninsläppet betydligt. Kruxet är ju att den blir ganska bökig att ha på sig och inte minst fiska i när man gjort allt det där och därför skiter ju de allra flesta i att göra det. Som sagt, en färgglad historia som gör att man blir lätthittad när olyckan varit framme...
    Sant. Jag slarvar själv med det. Då kan man inte klandra tillverkaren. Lovar bli bättre på det.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Jo, i teorin så..

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
24 svar