Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av j1mb0 Visa inlägg

    oh nej är de handtags delade. Något säger mig att spön som är delade vid handtaget inte säljer som smör direkt, hoppas inte det blir ett bakslag för dem.
    Är ett spö riktigt bra då skulle jag inte välja bort det pga om och var det är delat, det är fördelar & nackdelar alla varianter, och den korta tiden man hanterar ett spö för förflytta sig är så kort tid så jag prioriterar hur ett spö är att fiska med än hur den den är att bära till & från bilen/båten

    Personligen ser jag fler fördelar med odelade eller delat vid handtaget än mot 2 delat på mitten.

    Bor själv i lägenhet 5 vångar upp med hiss det är väl ända gången jag känner att det är stökigare att hantera längre spön men det är inte jobbigt med långa odelade spön bara lite krångligare när man ska ta sig till & från bilen genom dörrar & hissar annars är det bara enklare.
    Spön som är delade vid handtaget förvarar jag alltid som odelade
    Fördelarna bli istället att spöna är ALLTID riggat & klart bara att dra av spö strumpan & börja fiska, 2 delade har en förmåga att linan snurrar runt ibland & det blir lite stökigare när man ska sätta ihop dom med lite lin trassel.
    Spön som är delade vid handtaget sitter bättre ihop & vrider sig inte inte lika lätt när man man fiskar (har aldrig varit med om spön delade vid handtaget vrider sig)
    Spön delade vid handtaget tål mer & ger bättre känsla (odlat ännu bättre)

    Kan hålla med om delat vid handtaget ser jag ingen direkt fördel med om inte spöt är längre än 8,6 & man ska ta det med på flyg resor, 8,6 fot är max längden på spötuber som går att ta på flyg. Annars kan det vara odelat eller delat på mitten för min del.

    Kommentera


    • #32
      Odelat/handtagsdelat är det absolut bästa jag vet!

      Har fiskat 2-delat i 15 år och märkte snabbt efter några år att när jag lämnade hemmet så är spöt monterat i fullängd, när jag lägger det i bilen likaså, efter fisketuren tillbaka in i bilen med fullängd och sedan hängs spöt upp hemma i fullängd. Jag delade aldrig på spöt, aldrig! Så nu vill jag enbart ha odelat eller handtagsdelat på allt som är under 8,6 fot.

      Nackdel med 2-delat är att översta toppen alltid förflyttas så ringarna ligger snett. Otroligt störande! Och jag inbillar mig att odelad klinga har bättre känsla och skönare spöböj.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
        Odelat/handtagsdelat är det absolut bästa jag vet!

        Har fiskat 2-delat i 15 år och märkte snabbt efter några år att när jag lämnade hemmet så är spöt monterat i fullängd, när jag lägger det i bilen likaså, efter fisketuren tillbaka in i bilen med fullängd och sedan hängs spöt upp hemma i fullängd. Jag delade aldrig på spöt, aldrig! Så nu vill jag enbart ha odelat eller handtagsdelat på allt som är under 8,6 fot.

        Nackdel med 2-delat är att översta toppen alltid förflyttas så ringarna ligger snett. Otroligt störande! Och jag inbillar mig att odelad klinga har bättre känsla och skönare spöböj.
        Gillar oxå odelat bäst och är extremt allergisk mot spöringar som inte går i rak linje pga delning, men då jag fått ringarna i en perfekt linje så sitter dom hela fiskepasset utan att flytta sig pga att jag använder holkvax, det innehåller oxå kol lr grafit (malet kolfiber?) så man får tillbaka lite av känslan som delningen förstör och eventuella microglapp försvinner. Svinbra och billig produkt som används mycket bland flugfiskare. Testa det om du har problem med att spöt skevar.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

          Är ett spö riktigt bra då skulle jag inte välja bort det pga om och var det är delat, det är fördelar & nackdelar alla varianter, och den korta tiden man hanterar ett spö för förflytta sig är så kort tid så jag prioriterar hur ett spö är att fiska med än hur den den är att bära till & från bilen/båten

          Personligen ser jag fler fördelar med odelade eller delat vid handtaget än mot 2 delat på mitten.

          Bor själv i lägenhet 5 vångar upp med hiss det är väl ända gången jag känner att det är stökigare att hantera längre spön men det är inte jobbigt med långa odelade spön bara lite krångligare när man ska ta sig till & från bilen genom dörrar & hissar annars är det bara enklare.
          Spön som är delade vid handtaget förvarar jag alltid som odelade
          Fördelarna bli istället att spöna är ALLTID riggat & klart bara att dra av spö strumpan & börja fiska, 2 delade har en förmåga att linan snurrar runt ibland & det blir lite stökigare när man ska sätta ihop dom med lite lin trassel.
          Spön som är delade vid handtaget sitter bättre ihop & vrider sig inte inte lika lätt när man man fiskar (har aldrig varit med om spön delade vid handtaget vrider sig)
          Spön delade vid handtaget tål mer & ger bättre känsla (odlat ännu bättre)

          Kan hålla med om delat vid handtaget ser jag ingen direkt fördel med om inte spöt är längre än 8,6 & man ska ta det med på flyg resor, 8,6 fot är max längden på spötuber som går att ta på flyg. Annars kan det vara odelat eller delat på mitten för min del.

          Som du säger, är klingan riktigt fantastisk så är det väl kanske en sak. Men för egen del så duger gott och väl ett två delat med rätt klingtyp.

          Det som tyvärr stör allt vad gäller handtagsdelade klingor, det är att de stör ut alla system jag använder vad gäller spöväskor mm. Tror tyvärr att dessa typer av klingor inte passar gemene man, men jag kan ha fel. Blir det mycket flytt med spöna, kanske till och med ”vandring” så är det sju gånger lättare och skönare att bära med sig allt i en säker väska över axeln.

          Skulle därmed definitivt hellre lägga lite extra på rätta spöt som är 2 delat än att lägga mer för ett spö som är ”exklusivt” men delat vid handtaget. Tyvärr.

          Men det va synd, på jakt efter fyra nya klingor och dessa var lovande tills jag såg detta, tråkigt.
          Senast ändrad av j1mb0; 2024-01-26, 20:46.

          Kommentera


          • #35
            Kände på dom idag på baitbash i Karlstad , lätta trevliga men det där viftandet utan rulle i en lokal säger inte mycket

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av j1mb0 Visa inlägg


              Som du säger, är klingan riktigt fantastisk så är det väl kanske en sak. Men för egen del så duger gott och väl ett två delat med rätt klingtyp.

              Det som tyvärr stör allt vad gäller handtagsdelade klingor, det är att de stör ut alla system jag använder vad gäller spöväskor mm. Tror tyvärr att dessa typer av klingor inte passar gemene man, men jag kan ha fel. Blir det mycket flytt med spöna, kanske till och med ”vandring” så är det sju gånger lättare och skönare att bära med sig allt i en säker väska över axeln.

              Skulle därmed definitivt hellre lägga lite extra på rätta spöt som är 2 delat än att lägga mer för ett spö som är ”exklusivt” men delat vid handtaget. Tyvärr.

              Men det va synd, på jakt efter fyra nya klingor och dessa var lovande tills jag såg detta, tråkigt.
              För mig är det tvärtom, jag har prioriterat odelat och lagt extra pengar på just odelat, och anledningen är att 90% av mitt fiske är med fullängd från hemmet, bilen, sjön och tillbaka.

              Jag köper att 2-delat är skönare vid vandring, som exempelvis vid semestertider eller att man fiskar mycket från land längs åar där man vandrar i snårig och jävlig miljö, då föredrar jag helt klart 2-delat och gärna i någon smidig väska om möjligt. Men som sagt, detta är 10% av mitt fiske om ens det, så att lägga lite extra på ett 2-delat för mig känns idiotiskt, för MIG då alltså. Här nöjer jag mig med mina gamla 2-delade som backup.

              90% av mitt fiske under alla år har jag haft ett fullmonterat 7-8fot spö i sovrummet, i källaren, på vinden eller i garaget, längden har aldrig någonsin stört mig eller varit ivägen. Jag plockar spöt/spöna och placerar de i bagaget med ett nedfällt baksäte(mitten) så spöt/spöna ligger perfekt centrerade utan att flyga runt, spö topparna är framme och petar vid arm stödet som mest så det stör inte ett dugg. Lasta från bilen till båten är inga problem det heller och inte heller att ha ett fullmonterat spö placerat på båten under en hel dag. Därför känns det helt naturligt för mig att lägga iprincip allt krut på ett odelat/handtagsdelat spö, det ger mig så mycket mer sett till antal fiskade timmar kontra antal timmar under transport. Så varför ska jag då prioritera smidig transport, när det utgör en så liten liten del av min fisketid.

              Detta är som sagt hur JAG tänker och vad som känns bäst för MIG. Detta är inte på något sätt det rätta sättet, endast mitt sätt att se på saken.

              Sen tycker jag det är helt galet att betala x antal tusenlappar för ett spö i två delar hehe. Lite som att köpa dyra märkesjeans med hål i.

              Kommentera


              • #37
                @j1mb0
                Samma här, kör smidiga spöväskor så odelat, handtagsdelat går bort, jag skulle inte ens byta om så gratis.

                Odlade spön oavsett pris är en provokation (ha ha) i min mening men naturligtvis gör man som man vill fast nog tror jag spön delade på mitten säljer bättre överlag på denna sida om pölen.

                Synd att Aava saknar ett delat HÖ-spö ca 9'6"-10' med trigger i sortimentet, klingan finns ju redan...
                Senast ändrad av anteman; 2024-01-27, 08:42.

                Kommentera


                • #38
                  Odlade spön ? Bambu ?

                  Kommentera


                  • #39
                    Vi har testat spöna från AAVA Fishing
                    video ute nu

                     

                    Kommentera


                    • #40
                      Var bra tryck framför aava spöna på mässan så fick inte riktigt möjlighet att både diskutera och känna på spöna ordentligt. Leka 6,9 20-90g. Är det någon som fick en uppfattning om det spöt? Både rätt intressant längd och kastvikt. Men hur är det aktion mässigt?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 832 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 642 svar
                      235 583 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kryckan
                      av Kryckan
                       
                      Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                      30 svar
                      3 365 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                      96 svar
                      10 569 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X