Lite lustigt att killen från Normark inte nämner något om Shimano-rullarnas centralsmörjning - är det inget han tycker att man ska använda eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Revo toro smörjning ?
Collapse
X
-
Men allt visas ju tydligt här: http://karlskronafiske.com/tag/service-revo-toro/ å är du ändå tveksam så kontakta tillverkaren/återförsäljaren å be dom förtydliga..Ursprungligen postat av gurreb Visa inläggHar tittat men är fortförande lite konfunderad på vart fettet ska på? Lager är väll olja o ev fett på drevlagrey längst ner i botten för att förhindra vatten osv, men är inte hundra på om det är rätt? Finns ingen skiss på rullen med vad som ev behöver vad?
Kommentera
-
Mycket troligt att det är hans åsikt, folk smörjer gärna åt h-vete för mycket än för lite.., kolla på cyckelkedjor, nästan inte en enda kan smörja en så enkel sak...Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggLite lustigt att killen från Normark inte nämner något om Shimano-rullarnas centralsmörjning - är det inget han tycker att man ska använda eller?
Jag använder själv bara haspelrullar å kan inte minnas när jag behövt smörja en rulle senast, har heller aldrig haft några problem orsakat av för lite smörjning, å man ser ju lätt på ytorna om delar slitits av friktion orsakad av undermålig smörjning..Senast ändrad av uppköparn; 2012-06-15, 11:08.
Kommentera
-
Shimanos centralsmörjning för haspelrullar känns enligt mig rätt så meningslös, som en gimmick. För där man ska droppa in olja sitter huvuddrevet och i min värld så ska ett huvuddrev med tillhörande pinjongdrev ha fett, punkt slut! I övrigt när det gäller Toron så tycker jag du ska köra fett på h-drev o pinjongdrev. Väldigt tunt lager med fett på alla interna metalldelar och delar som glider mot varandra. Olja i lager och evighetsskruv. Lite olja på plastdreven som driver linspridaren, alternativt tunt med fett. Därefter ett par droppar olja i vevknopparna.
En sak är säker, alla som gör sådant här själv har sina egna sätt att underhålla rullen. Vad som är rätt eller fel kan det tjivas om i evighet. Att INTE underhålla prylarna är däremot fel. Det är mekaniska prylar vi talar om och de ska underhållas, precis som man gör med sin bil, båtmotor etc.
Kommentera
-
Det ser du när du pillar sönder rullen, finns bara delar inne i gavlarna som behöver fett och det i väldigt små mängder på få ställen. använder du för mycket vilket Abu har för vana att göra på nya rullar korkar den bara igen, ofta ser fettet ut som fan och förbannelse efter en tids användande, då är det bara att ta bort fettet och på med lite nytt.Har tittat men är fortförande lite konfunderad på vart fettet ska på
Kommentera
-
Kullager är idag så hårda att olja/smörjning knappast minskar friktionen eller förhindrar slitage, men kan såklart användas för att uppnå andra fördelar, mnskat oljud å t.o.m för att ÖKA friktionen.
Vill man ändå ha lager med ännu hårdare yta så köp keramiska lager, vilka alltid ska vara torra å får aldrig smörjas.., på köpet så får man en rulle som skramlar rejält :-)
Men vad är eg problemet med allt det här, det är ju bara å ringa/maila å kolla hos resp tillverkare hur man ska gå tillväga med resp rulle.., men som sagt, var sparsam med kletet...
PS. Jo jag vet det finns tillverkare som gör keramiska lager som enligt dom ska smörjas regelbundet. DSSenast ändrad av uppköparn; 2012-06-15, 12:42.
Kommentera
-
Säg det till dom, tillverkarna alltså!Ursprungligen postat av uppköparn Visa inläggMen vad är eg problemet med allt det här, det är ju bara å ringa/maila å kolla hos resp tillverkare hur man ska gå tillväga med resp rulle.., men som sagt, var sparsam med kletet...
Varje rulle jag köper väger 200 gram mer än vad det står i specifikationen pga av allt fett tillverkaren har lagt i rullen! Det är säker många här på FS som har upplevt likadant.
Häls /TSenast ändrad av tonyex; 2012-06-15, 12:00.
Kommentera
-
Låter inte nåt vidare, åtminstone inte här upp kalla Norden låter det som nån bra idé att proppa rullen full med fett.., så lite klet som möjligt ska det vara enligt mig.., tyvärr är det väldigt svårt att få folk att förstå vad lite betyder.., det är bara på kugghjul som det inte gör så mycket om det blir lite mer på, men överskott sprider sig lätt till andra delar å det är inte bra..Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggSäg de till dom!
Varje rulle jag köper väger 200 gram mer än vad det står i specifikationen pga av allt fett tillverkaren har lagt i rullen! Det är säker många här på FS som har upplevt likadant.
Häls /T
Men jag ser samma sak på vapen.., finns nog inget som orsakar så många klick som för mycket olja/fett i ett vapen, knappast nåt som orsakar så mycket pipslitage heller.., tror det här med infettning/smörjning är en kvarleva från förr när förvaring i bra tempererad lokaler var ett problem, åtminstone gäller det vapen..
Kommentera
-
Det jag fundera på var snarare vilken sorts fett det skulle vara på resp del men nu kör jliquid grease och cal universal fett på drev enligt mookis beskrivning
. Eller har någon ett bättre förslag? När det gäller smörjning är helt klart för mycket fett/olja fel men allt måste ju underhållas och då blir ju sakerna insmorda..
Kommentera
-
Snabbt svar:
Olja: http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=9955
Fett: http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=9961
Flytande fett: http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=9959
OBS! Ingen tvång, det finns gott om produkter som fungerar minst lika bra.
Häls /T
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar