Köpråd Multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
    Alla vet att en blå spole och kullagrad enkelvev ger ca 83% mer fisk. (87% om den är 35mm)
    45 mm ska det vara!

Men som du säger, man måste intala sig detta för att inte idiot förklara sig själv :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Även det här handlar väl om tycke och smak?! Äger och har ägt ett antal Shimanosar av hygglig sort, skitfina på många sätt och vis, men jag trivs bäst och fiskar helst med klassisk Ambassadeur när det gäller runda rullar. Vet inte varför, kanske har det med vana att göra men jag tycker att jag kastar säkrare och längre med en Rocket än en Calcutta oavsett om det står B eller TE efter den sistnämnda. Pratar vi LP så anser jag att en billig skitrulle =) som Citica E överglänser en Revo..
      Jag tycker att mellan 10 och 25g calcuttorna TE GT är överlägsna , efter 30g då är det svårt att se men som vinner, för att ambas spolar, som väger men än calcuttas, spelar större roll då. Om man tar in "fusk" calcuttor med i tävlingen, då är det game over utan att tävla.

Sen hippo, jag vet att du tillhör "den gamla skolan" och att du gillar amborna och jag vet andeledningen till det. Dessutom du har dina principer kvar. Det är viktigt!

Häls /T
      Senast ändrad av tonyex; 2012-10-08, 21:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        HenkeW, jag håller med! vad är det för sk1t din polare har köpt!

Häls /T
        Håller med, jag fattar nada !?
        Han som hade en fullt fungerande JB som kastade som en gud i jämförelse...

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
        Skulle jag aldrig vågat prova....Då kanske jag blivit tvungen att byta bil också... ;-)
        Ingen risk.
        Åk runt du i din -87 Volvo 745, blir bäst så

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        Bra gjort Henke, jag lyssnar om du behöver prata!

Ps. Jag redigerade bort lite i ditt inlägg...
        Tack kamrat.
        Känns tryggt att ha någon att luta sig mot !

Kommentera

Onödigt, det håller jag med om. Det där kan bli riktigt dyrt min vän...
          Förresten, det är ju betydligt billigare att köpa UT Sea Trout Performance till din fina orange fiskrulle som du har som avatar.

Häls //T

Den är inte orörd men får duga! Nu är min 5500 Midnight blue nästa objekt.Och min Camo Jerk...:-)

Kommentera

Jag tycker att mellan 10 och 25g calcuttorna TE GT är överlägsna , efter 30g då är det svårt att se men som vinner, för att ambas spolar, som väger men än calcuttas, spelar större roll då. Om man tar in "fusk" calcuttor med i tävlingen, då är det game over utan att tävla.

Sen hippo, jag vet att du tillhör "den gamla skolan" och att du gillar amborna och jag vet andeledningen till det. Dessutom du har dina principer kvar. Det är viktigt!

Häls /T
            Vill påstå att jag står med ett ben i både gamla och nya skolan..faktiskt. Gällande de runda rullar jag jämförde ovan så handlar det mycket om en sådan banal sak som min tummes placering på spole vid kast. På Calcuttor och även nya Mörrum ZX med lägre "frikopplingstangent" så landar min tumme för "långt ned" och i fel vinkel när man frikopplar, jämfört med hur den är placerad på en Rocket vid kast. Detta påverkar bromskontrollen tycker jag, låter kanske fånigt men så är det! Pratar vi Shimanos LP-rullar så är ergonomin i detta fall bättre för mig och jag gillar dem skarpt. De kastar långt, säkert och VBS´n funkar finfint!

Kommentera

Det är precis sådana bra trådar om fiskeprylar som är intressanta att följa.
              Det spelar ingen roll om det är rullar, linor eller spön som vi debatterar om, det viktigaste är erfarenhetsutbyte och det är då många andra vinner på det oxå.

... och det är roligt att just du tittar in och kommer med dina erfarenheter, för att jag vet att du har en mkt fin rullsamling och kan en hel del om rullar och det bästa av allt att du kan jämföra många rullar från olika rulltillverkare vilket ger en hel annan dimension i debatten. I slutändan, det är fiskaren som äger och fiskar med rullen som det hela hänger på och det vet vi bägge två.

Förresten, jag har hört att morrum ZX är riktig fin långkastare. Jag misstänker att 3600 modellen bor leverera fina kastländer med typiska hö beten. Det skulle vara roligt att kunna testa en sådan någon.

Häls /T

Kommentera

Sist jag tittade på en rulle från Abu i butik stod det Made in China, ofta står det även Made in Korea och snart kommer dom märkta med American Samoa och Indonesien också, allt med kvalitet där efter.

Ju fler nyheter dom släpper ju fler kvalitetsproblem blir det även på dom svensktillverkade rullarna.

Känns som man skall hålla sig till dom klassiska runda rullarna utan konstiga finesser annars finns risken att man får mindre trevliga överraskningar direkt ur kartong.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-10-08, 22:53.

Kommentera

Det är precis sådana bra trådar om fiskeprylar som är intressanta att följa.
                  Det spelar ingen roll om det är rullar, linor eller spön som vi debatterar om, det viktigaste är erfarenhetsutbyte och det är då många andra vinner på det oxå.

... och det är roligt att just du tittar in och kommer med dina erfarenheter, för att jag vet att du har en mkt fin rullsamling och kan en hel del om rullar och det bästa av allt att du kan jämföra många rullar från olika rulltillverkare vilket ger en hel annan dimension i debatten. I slutändan, det är fiskaren som äger och fiskar med rullen som det hela hänger på och det vet vi bägge två.

Förresten, jag har hört att morrum ZX är riktig fin långkastare. Jag misstänker att 3600 modellen bor leverera fina kastländer med typiska hö beten. Det skulle vara roligt att kunna testa en sådan någon.

Häls /T
                  36an är fin för HÖ med typiska HÖ-beten och kastar riktigt långt. För finessfisket föredrar jag dock de äldre 1601SX med hederliga bakelitvikter i centrifugalbromsen, de känns mer stabila och konsekventa. IVCB-bromsen kräver lite labb och intrimmning innan den funkar riktigt bra.

Kommentera

Jag kör med en Mörrum 1600 till borrefisket fungerar riktigt bra men skulle nog inte gå över 20 gr med den då vill jag upp i storlek.

Kommentera

• Men Herregud gubbar, hur ni snackar, subjektiva bedömningar haglar friskt, bättre, snabbare,

Alla vet ju hur bedräglig den subjektiva uppgiften och informationen är, tror man att man får något bättre i handen så upplever man den bättre, trotts att man håller i skit. Kolla här vad folk på gatan tycker om iPhone 5 fast det är en gammal hederlig 4 dom får känna på, lite komiskt.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 222 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S