Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• harlequine
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Det jag tror på är att tillverkare av kullager är viktigare än specifikationen.
    Att det står ABEC 5 på de kullager man köper betyder ingenting. De är många andra egenskaper som definierar ett bra kullager, som t. ex. hur tåligt materialet på själva kulor är och hur det påverkas av höga hastigheter [belastning] vid kast.

Så dom kullager vi köper kan lika gärna vara ABEC 1, men vi kommer att vara övertygade att vi köpte ABEC 5 kullager, tills man testar dom i praktiken. Har man tur kan man uppleva att de beter sig olika. Så jag köper "mina" kullager från en leverantör jag litar på och jag får hoppas på det bästa.

Antal kullager på en fiskerulle behöver vara fler än två, enligt min mening. Jag behöver 4 st i veven, två eller tre spolaxlellager [beroende på design], 2 st för att stabilisera pinjongdrevet vid belastning. Som jag fiskar med rullar utan synkad linspridare, då behöver jag inga där, men ett under huvuddrevets axel gör skillnad när man vevar och för att inte behöva serva rullen så ofta använder jag olika smörjmedel på dom.

//T
    Vad gör lagringen av pinjongdrevet för skillnad? Om jag förstår dig så lagrad spole för kast, lagret under huvuddrevet ger mjuk invevning och lagrade knoppar är endast nörderi?

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Det jag tror på är att tillverkare av kullager är viktigare än specifikationen.
    Att det står ABEC 5 på de kullager man köper betyder ingenting. De är många andra egenskaper som definierar ett bra kullager, som t. ex. hur tåligt materialet på själva kulor är och hur det påverkas av höga hastigheter [belastning] vid kast.

Så dom kullager vi köper kan lika gärna vara ABEC 1, men vi kommer att vara övertygade att vi köpte ABEC 5 kullager, tills man testar dom i praktiken. Har man tur kan man uppleva att de beter sig olika. Så jag köper "mina" kullager från en leverantör jag litar på och jag får hoppas på det bästa.

Antal kullager på en fiskerulle behöver vara fler än två, enligt min mening. Jag behöver 4 st i veven, två eller tre spolaxlellager [beroende på design], 2 st för att stabilisera pinjongdrevet vid belastning. Som jag fiskar med rullar utan synkad linspridare, då behöver jag inga där, men ett under huvuddrevets axel gör skillnad när man vevar och för att inte behöva serva rullen så ofta använder jag olika smörjmedel på dom.

//T

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Men är det någon som vet vad alla lagren i tex en Stella eller CQ har för funktion?

De har lite olika syfte men det är ju bara två (som jag förstått det) som tar hand om spolen.
    Två som har hand om pistongen, några för veven och så.

Har inte tittar ingående på det men i huvudstad två bra lager för spolen.

Linspridaren rör sig inte så där behövs ju ingen

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Om vi kikar på en multirulle så snurrar spolen vilket gör att den bör vara lagrad för att snurra bättre. En haspel har inga rörliga delar vid kast, och då endast lagras för att skapa en känsla vid invevning. Om ni fick chansen att designa en multi och en haspel, hur skulle ni lagra rullarna och varför?
    Som en C5 med bra lager! Sen får gärna veven ha kullager för bästa fångstförmåga =)

Lämna en kommentar:

• harlequine
    replied
    Om vi kikar på en multirulle så snurrar spolen vilket gör att den bör vara lagrad för att snurra bättre. En haspel har inga rörliga delar vid kast, och då endast lagras för att skapa en känsla vid invevning. Om ni fick chansen att designa en multi och en haspel, hur skulle ni lagra rullarna och varför?

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Pluppen, dvs drevet som är fasttryckt i spolen kan skapa friktion mot bronsbussningen på en C3.
    Jag har en CS Rocket Chrom I (Japan) där det sitter ett lager i icke vevgavel istället för bussning, vilken funktion kan det tänkas ha ?

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Men är det någon som vet vad alla lagren i tex en Stella eller CQ har för funktion?
    Så dem ska snurra lättare?

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Då borde C4 vara den rulle som borde övervägas när kastlängden är prio 1.
    Jo, om allt annat är jämförbart..lagers kvalite, smörjning etc..

Lämna en kommentar:

• harlequine
    replied

Lämna en kommentar:

• harlequine
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Jo, det stämmer.
    Då borde C4 vara den rulle som borde övervägas när kastlängden är prio 1.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 091 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf