Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mankan G
    replied
    Tänk att jag håller med Exxet. Att en MGX smörar mer än en Rocket tror jag inte beror på fler lager. Snarare hur dreven är tillverkade. Mina egna rullar är faktiskt ett bra exempel. Min 6500 cs pro rocket har en mekanisk känsla vid invevning, man känner kuggingreppen. Min 5600 c5 mag är som att röra runt i smält smör vid invevning. Inte en tillstymmelse till kuggkänsla. En oerhört mjuk och skön känsla. De har precis samma antal lager idag och de är många. Inte heller ändrades känslan vid invevning när antalet lager ökade. Däremot ändrades känslan i c5:an när jag bytte drev och pinjong. Köpte en ny sats när jag bytte spole. Behövde en 6 broms och passade då på att byta bägge. Skillnaden i känsla före och efter byter av drev och pinjong är mycket större än det ökade antalet lager. Att rullen kastar både längre, bättre och med lättare drag med det ökade lagerantalet är en annan sak.

Grabbens 5601 jb är ett mellanting och min 2500 är rätt lik 5600 c5. Tror faktiskt att det snarare handlar om toleranser, materialval och nogranhet i sammansättningen som är den stora skillnaden. Har även en Ambassadeur XLT2 från 90 eller så. Med den tror man att dreven är huggna med en yxa. Varenda kugg känns...

Kanske ska prova att flytta drev från raketen till c5 bara för att testa om tesen håller....

Att jag sedan dessutom gillar den mekaniska känslan i min raket är en annan sak. Det är givetvis en smaksak.

Självklart finns en placeboeffekt inräknad i allt vi gör. Tom med våra rullar. Jag har tex aldrig förstått hur man kan känna ett motstånd vid invevning från den mekaniska kastbromsen. Jag har verkligen försökt ställa bromsen brottarhårt men ändå inte lyckats känna någon avgörande skillnad. Att rullen kastar kass med bromsen hårt åtdragen är en annan sak. Känns även jättekul med keramiska lager överallt men som om jag ska vara ärlig inte behövs. Går precis lika bra med kvalitativa stållager. Men det är ju kul. Jag har också provat med kullagrad vev. Kände ingen större skillnad mot originalveven och då originalveven har skönare grepp så blir det den som sitter på.
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-08, 23:53.

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Har du aldrig varit med om att det sitter något i andra änden på linan och håller emot som gör att du skulle önska en längre vev och större spole istället för alla kullager ?
    Ne, är de så stort så blir de oftast å pumpa upp den... Då är de skönt om man får in fler varv på spolen vid varje vevtag än å behöva veva som en durassel kanin.

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Är det inte så att nya Amba C4 har två lager i spolen och fått två lager på linspridarskruven? Det är C3 som har ett lager och en bussning?
    Stämmer. Mitt misstag

Skifta numren ett steg tillbaka så blir det rätt. Vinsten med en C3 över en classic med helt glidlagrad linförare är minimal. En C4 är däremot något helt annat.
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-08, 23:24.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    ibland hinner inte handen riktigt med när man vevar in lina så lätt de går.
    Har du aldrig varit med om att det sitter något i andra änden på linan och håller emot som gör att du skulle önska en längre vev och större spole istället för alla kullager ?

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Väl inkörda är inte samma sak..de funkar alldeles ypperligt. Bättre än många kullager av normalsortering. =)
    Jag menade självklar inkörda kullager... Och slitna glidlager (Så slitna så de är "farligt" mycke glapp, inte bara i pinion utan i spolen också...)

Kan dock hålla med om att de är jobbigt med för många kullager, ibland hinner inte handen riktigt med när man vevar in lina så lätt de går...

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Jaha? Var de inkörda vi snackade om nu... Men då säger jag att jag hellre har nya kullager än för slitna glidlager?
    Väl inkörda är inte samma sak..de funkar alldeles ypperligt. Bättre än många kullager av normalsortering. =)

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    En väl inkörd helt glidlagrad rulle kan vara väldigt, väldigt mjuk och fin i gången..helt i klass med en kullagrad om ni frågar mig..
    Jaha? Var de inkörda vi snackade om nu... Men då säger jag att jag hellre har nya kullager än för slitna glidlager?

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    En väl inkörd helt glidlagrad rulle kan vara väldigt, väldigt mjuk och fin i gången..helt i klass med en kullagrad om ni frågar mig..

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Alltså X:et, för bövelen... Hur kan jag vända på de när jag tog exempel? Jag sa att JAG känner skillnad, sen att ingen skrivit ner att JAG känner skillnad i en bok skiter jag i. Men du är välkommen å skriva ner de i din bok om de är viktigt.

Man kan INTE å få någon å tro att RT är ett St.croix om man känt på båda spöna, vilka kläder dem än har. Det vet man dock bara om man känt på båda spöna, vilket jag hoppas du har då du nämde båda spöna som exempel.

Ta två st klassiska ambassadörer, en med bara glidlager och en med så många kullager du kan trycka in i rullen. Märker du ingen skillnad så har du nog större problem än att sitta å vara psykolog på internet forum.

Känner du ingen skillnad om du sätter dig på en trästol elr skinnfåtölj?

Btw... Jag skipade texten du skrev om HDMI då jag är på en fiskesida av en anledning, finns andra forum för de.

Lämna en kommentar:

• harlequine
    replied
    Jag tänker att Shimano Techniumrullen som råkade hamna i min ägo har de lager som behövs, dvs tre stycken. Ett till veven för mjuk inspinning samt två stycken som stabiliserar pinjongen( heter det så på en haspel?)...Techniumrullen har typ haft samma antal lager sedan Dackefejden vilket även gäller super GT rullarna.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
31 956 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf