Ursprungligen postat av engqvist
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför?
Collapse
X
-
Jag köper ofta mina linor från denna säljare http://www.ebay.com/itm/8STRANDS300M...item2ecd211fc4Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggSiffrorna i listan här under gäller tracerbraid men du kan ha den som en liten lathund för andra märken också, dom är ganska jämnstarka, det som skiljer är hur pass felmärkta dom är i våra butiker
.
20LB 9.10kg 0.23mm
30LB 13.6kg 0.29mm
50LB 22.7kg 0.36mm
65LB 29.5kg 0.38mm
80LB 36.3kg 0.42mm
Siffrorna hämtade från Berkeleys Engelska sida.
Och tittar man längre ner på sidan ser man hans siffror och linstyrka osv. rätt lika dessa du anger.
Detta är detta som gör mig förvirrad, då måste antingen lintillverkare ljuga eller rulltillverkare. För så mycket fel kan det inte bli så att man får 50% mindre lina på rullen än vad som är angivet. Okej om man fick på 10-20%mindre men 50% är rätt stor skillnad.
Inte riktat till dig som nå kritik eller att du behöver känna att du ska försvara det utan det är mina allmänna tankar kring denna djungel.
Kommentera
-
Ett jäkla otyg är det att så uppenbart felmärka flätlinor, allt för att lura oss köpare. En 0.20 lina ska vara 0.20 oavsett material. Om en 0.20 flätlina är fluffig, löst flätat så borde den till skillnad mot en rund, icke komprimeringsbar nylonlina rent av rymma mer om den verkligen var 0.20... Vad man skulle önska eller framgent även begära är att rulltillverkarna uppger hur mycket flätlina av fabrikat X i dimension Y just den rullen rymmer. Säg att jag vill köpa en Revo Premier, då ber jag ABU berätta hur många meter den rymmer av just den linan i den dimensionen/styrkan. Gör den inte det sedan, så lämna tillbaka "skiten" och berätta varför...
Kommentera
-
Du satte huvudet mitt på spiken, det är exakt så jag tänker.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggEtt jäkla otyg är det att så uppenbart felmärka flätlinor, allt för att lura oss köpare. En 0.20 lina ska vara 0.20 oavsett material. Om en 0.20 flätlina är fluffig, löst flätat så borde den till skillnad mot en rund, icke komprimeringsbar nylonlina rent av rymma mer om den verkligen var 0.20... Vad man skulle önska eller framgent även begära är att rulltillverkarna uppger hur mycket flätlina av fabrikat X i dimension Y just den rullen rymmer. Säg att jag vill köpa en Revo Premier, då ber jag ABU berätta hur många meter den rymmer av just den linan i den dimensionen/styrkan. Gör den inte det sedan, så lämna tillbaka "skiten" och berätta varför...
Kommentera
-
Det är väldigt frustrerande detta med felangiven linkapacitet för superlinor. Därför är det ju en mycket bra idé att tillverkaren på sin hemsida (eller hellre på rullen/spolen alternativt rullkartongen) anger i alla fall på ett ungefär hur mycket superlina (flätad eller svetsad) det får på.
Ett annan idé är att lintillverksren anger linans tjocklek i förhållande till hur mycket man får på spolen istället (eller som ett komplement) till den teoretiska tjockleken.
Jag har en Daiwa (japanimport) på vilken linkapacitet för båda lintyper är angiven.
Ett tips för att få på mer lina är ju att spola på den med ordentligt motstånd. Blöter man dessutom superlinan så blir det ännu bättre resultat.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-11, 07:43.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Jag både förstår er upprördhet och inte...Jag lägger på t e x 0.15/0.19 till hö fisket,0.28 till gäddspinn,0.36 till jerk och...thats it liksom.Däremot har jag upplevf ganska stora variationer mellan fabrikat i verklig tjocklek.Värsta hittills är nog Sufix 832.Köpte den linan till jerkrullen men den kändes som en flaggstångslina...och åkte av rullen
Kommentera
-
Check this out:
Här hittar ni oberoende info om olika linors uppgivna resp "verkliga" tjocklek...
Värst av de linor jag testat är Berkley Whiplash....uppgiven diametern är ungefär hälften av verklig diameter....känner man bara till det och anpassar sig till det är det i övrigt en utmärkt lina...
/S
Edit: Känns som jag brukar skriva det här inlägget med ungefär ett års mellanrum......Senast ändrad av Silverbågen; 2014-11-11, 08:27.
Kommentera
-
Köpte 0.24 Whiplash....hade väl 46 kilos brottstyrka eller nåt sånt vilket jag tyckte var enormt imponeraden för en så "tunn lina"....och skulle spola på den på en Revo Toro 50 .....fick väl på 80 meter eller nåt sånt.....Hmmm....Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggVärsta jag varit med om är biltemas, jag köpte 200 0:20 mm och fick på ca:175 meter av den på en 6000 rulle.
Jag kör Powerpro 22/24kg till 5000 storlek och Powerpro 28/30 kg till 6000 storlek (bulk spolar)
länken ovan bekräftade vad jag tyckte mig kunna se med ögat....
/S
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar