ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Det låter som du har köpt en äldre typ av rulle, har du då köpt en ny spole kommer det inte funka alls.
    Men lika bra du lägger upp bilder på båda spolar så kan saken säkert lösas utan missförstånd.
    Tyvärr befinner sig rullen och spolen 20 mil ifrån varann till nästa helg. Det här är det bästa jag kan fixa nu

    Gunnar/Amba-amatör
    Non é pericoloso sporgersi

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

      Tyvärr befinner sig rullen och spolen 20 mil ifrån varann till nästa helg. Det här är det bästa jag kan fixa nu

      Gunnar/Amba-amatör
      Bilderna visar Ultracast-designen. Alltså en spole med löstagbar axel och lagren inuti spolen samt separat bromsbricka/pinjongkoppling.
      Det går utmärkt att snäppa bort sexstiften och montera tvåstift av den typ som passar dig (gällande typen av vikter).
      Då behövs bromsbricka, låsring samt passande vikter.

      Kanske finns någon här som kan bistå med passande delar, det är prylar man tenderar att få över om man öppnat en rulle eller två.
      Jag har nog åtminstone 12-15 bromsbrickor och ett otal vikter liggande.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Bilderna visar Ultracast-designen. Alltså en spole med löstagbar axel och lagren inuti spolen samt separat bromsbricka/pinjongkoppling.
        Det går utmärkt att snäppa bort sexstiften och montera tvåstift av den typ som passar dig (gällande typen av vikter).
        Då behövs bromsbricka, låsring samt passande vikter.

        Kanske finns någon här som kan bistå med passande delar, det är prylar man tenderar att få över om man öppnat en rulle eller två.
        Jag har nog åtminstone 12-15 bromsbrickor och ett otal vikter liggande.
        Jag tänkte (naivt) att det vore bättre med sexstift för att ha mer justeringsalternativ. Det var ju också själva tvåstiftaren som jag pajade
        Non é pericoloso sporgersi

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Vilka små vikter. Hur upplever du att dom presterar?
          Dessa vikter fungerar hur bra som helst men det är ett jäkla pillande om man ska byta vikter när man är ute och fiskar, därför har jag bytt till 4 och 6 pinnars på dom flesta rullarna men har sparat vikterna, vill kunna återställa rullarna till original skick om det behövs.

          Har en gammal 6500 Rocket Mag Elite där jag kör utan vikter, magneten på dom rullarna är så pass stark att vikterna är överflödiga även om Mag bromsen står på 0.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
            Jag tänkte (naivt) att det vore bättre med sexstift för att ha mer justeringsalternativ. Det var ju också själva tvåstiftaren som jag pajade
            Det har diskuterats till leda och sen diskuterats lite till. = )
            Ren smaksak, jag tycker äldre Ultracast SKA ha tvåstift men så är jag en hopplöst traditionalistisk bakåtsträvare också.

            Kanske värt att ta upp i tråden också; hur många öppnar egentligen sina rullar och justerar vikter under fiske?
            Jag tror gjort det maximalt 4-5 gånger under drygt 30 års fiskande. Bygger rullarna som jag vill ha dem, anpassar centrifugalbromsen och sedan brukar jag inte göra så mycket mer så länge jag inte ändrar något annat på rullen eller byter till lina av annan typ eller dimension.
            Om man däremot inte har något emot att öppna rullen då och då blir naturligtvis sexstift med sina fler, betydligt lättare vikter mer flexibel och ger möjlighet till fininställning (hur fininställd nu en rund Ambassadeur kan bli).

            Vet faktiskt inte hur väl eller illa sexstift fungerar ihop med tvåstiftpinjong eller tvärtom, det har nog också diskuterats i tråden. Själv har jag alltid sett till att ha rätt delar till rätt delar.
            DJ Mqt i ditt fall betyder det en ny drevsats, rör sig inte om några stora pengar samt enkelt att montera.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Det har diskuterats till leda och sen diskuterats lite till. = )
              Ren smaksak, jag tycker äldre Ultracast SKA ha tvåstift men så är jag en hopplöst traditionalistisk bakåtsträvare också.

              Kanske värt att ta upp i tråden också; hur många öppnar egentligen sina rullar och justerar vikter under fiske?
              Jag tror gjort det maximalt 4-5 gånger under drygt 30 års fiskande. Bygger rullarna som jag vill ha dem, anpassar centrifugalbromsen och sedan brukar jag inte göra så mycket mer så länge jag inte ändrar något annat på rullen eller byter till lina av annan typ eller dimension.
              Om man däremot inte har något emot att öppna rullen då och då blir naturligtvis sexstift med sina fler, betydligt lättare vikter mer flexibel och ger möjlighet till fininställning (hur fininställd nu en rund Ambassadeur kan bli).

              Vet faktiskt inte hur väl eller illa sexstift fungerar ihop med tvåstiftpinjong eller tvärtom, det har nog också diskuterats i tråden. Själv har jag alltid sett till att ha rätt delar till rätt delar.
              DJ Mqt i ditt fall betyder det en ny drevsats, rör sig inte om några stora pengar samt enkelt att montera.
              Jag är gammal nog för att också vara lite bakåtkonservstiv, men i det här fallet tänkte jsg släppa på det. Supertacksam för tips var jag kan hitta en sån drevsats
              Non é pericoloso sporgersi

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

                Jag är gammal nog för att också vara lite bakåtkonservstiv, men i det här fallet tänkte jsg släppa på det. Supertacksam för tips var jag kan hitta en sån drevsats
                Antingen beställer du från Abu's serviceavdelning eller så kan du göra det lätt för dig och klicka här :-)

                https://sportfiskeboden.com/collecti...-6-stiftsbroms

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Antingen beställer du från Abu's serviceavdelning eller så kan du göra det lätt för dig och klicka här :-)

                  https://sportfiskeboden.com/collecti...-6-stiftsbroms
                  ...och missa chansen att ha kontakt med blekingarna!?
                  Är väl ingen som väljer det enkla alternativet under de förutsättningarna!?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    ...och missa chansen att ha kontakt med blekingarna!?
                    Är väl ingen som väljer det enkla alternativet under de förutsättningarna!?
                    Det här du rätt i. Gubbaran på Abu's är sjukt trevliga och bra att ha med att göra.

                    Kommentera


                    • Numret till Abu's serviceavdelning 045488070 :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X