Bromsinställningar multirulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsinställningar multirulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Men bromskraften borde väl variera med temperaturen när toleranserna ändras ?
    Utan att ha vetenskapliga belägg så tror jag inte att det är mätbart. Vilken broms syftar du på? Mek/mag?

Kommentera

Den mekaniska, den förvandlar ju rörelseenergi till värme, precis som handbromsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Den mekaniska, den förvandlar ju rörelseenergi till värme, precis som handbromsen.
        Du menar typ en spolaxel i spänn blir varm och på så vis längre vilket skulle leda till större bromsverkan?
        Jo, varför inte men då får du även ta i beaktande att solen gassar naturligtvis starkt när man fiskar och värmer upp rullen som leder till utvidgning av stativet som då minskar variationerna! :-)
        Skämt åtsido, om man följer rådet många ger att inte använda mek-bromsen utan ha ett litet glapp så finns inte problemet ens i teorin.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
          Varför nollställa slirbromsen efter avslutat fiske?
          Har aldrig gjort detta på min 5601 JB, min första och Hitils ända multirulle.
          Hej Bob;

Anledningen till att nollställa slirbromsen efter avslutat fiske är att bromsbeläggen pressas ihop när slirbromsen ligger åtdragen under lång tid. Resultatet kan bli att slirbromsen blir svår att finjustera från minimum till maximum som när rullen var ny...

Jag var lite slarvig med detta förr och fick därför byta bromsbelägg på flera av mina Ambassadeur multirullar...

Kanske är det bättre idag??

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Det kan måhända synas övermaga att ifrågasätta en man som fiskat med multirulle sedan urminnes tider. Bara det faktum att han äger en SG inköpt som ny talar väl sitt tydliga språk. Visserligen har jag själv ett par 50-talsambassadeurer, men de är nyss inköpta och står i vitrinskåpet...
            Icke förty så vågar jag mig på att invända mot Old Firehands råd här ovanför. Och jag gör det i kraft av mina betydligt senare nybörjarerfarenheter. Min första sejour med multirulle orsakade mig både skatbon och besvikelser. Med rullen bromsad enligt ABU:s anvisningar så tenderade draget att göra en pendelrörelse som ledde till för tidig "död" med en fortfarande livligt snurrande spole, i stället för den eleganta kastparabel jag förväntat mig...
            Det tog mig några timmar av blod, svett och kötteder att hitta lösningen. Jag provade olika bromsparametrar och kom snart fram till att den eländiga mekaniska kastbromsen var mer till förfång än nytta. I dag kör jag bara med centrifugalbroms (magbroms finns inte på de rullar jag använder), normalt med tre vikter lösa. Och så ger jag pyttelite mekanisk broms i motvind och med fladdriga beten.
            Så jag fortsätter att med en dåres envishet hävda att skruven för den mekaniska bromsen är till enbart för att centrera spolen! Och som någon redan påpekat, mekeländet tenderar att skada både lager och axel om den är för hårt ansatt...
            Ta bort lite lina om det behövs, en mindre diameter på spolen ger en lugnare rulle, kasta lugnt och försiktigt, vänd gärna rullen med veven neråt/uppåt i kastet o0ch känn dig fram med tummen! Den är din bästa vän!!!
            Skit fiske!
            Gösta
            PS För övrigt har jag sällan något att invända mot gäddprofessorn...
            Hej Stefan;

Jag försöker hänga med i ditt resonemang... men närminnet försämras med åren....och därför har jag redan glömt ditt svar.

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Bob;

Anledningen till att nollställa slirbromsen efter avslutat fiske är att bromsbeläggen pressas ihop när slirbromsen ligger åtdragen under lång tid. Resultatet kan bli att slirbromsen blir svår att finjustera från minimum till maximum som när rullen var ny...

Jag var lite slarvig med detta förr och fick därför byta bromsbelägg på flera av mina Ambassadeur multirullar...

Kanske är det bättre idag??

Old Firehand

www.trumman.com
              Har inte fiskat med den rullen sen i november så det återstår att se,
              imorgon blir det gädd-spinn-premiär så får hålla tummarna att bromsen funkar som den ska.
              Skall ha detta med att nollställa slirbromsen i åtanke i fortsättningen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
                Har inte fiskat med den rullen sen i november så det återstår att se,
                imorgon blir det gädd-spinn-premiär så får hålla tummarna att bromsen funkar som den ska.
                Skall ha detta med att nollställa slirbromsen i åtanke i fortsättningen!
                Hej Bob;

Eftersom jag sedan 20 år tillbaka fiskar Gädda med PowerPro flätlina har jag slirbromsen mycket lösare ställd idag än förr då jag fiskade med mera tänjbara linor som dacron- och nylonlinor...

Ett decimeterlångt ryck med spötoppen med flätlina på rullen rycker även betet en decimeter närmare dig. Spöt har jag numera alltid pekande direkt mot betet vid inspinning av Gäddwobbler... Dessutom trycker jag blixtsnabbt fast spolen med tummen samtidigt som jag gör mothugget..

Old Firehand

wwwtrumman.com

Kommentera

Hej. Ja det där som står i manualen om "Att betet skall sänkas några decimeter när man skakar toppen" är blaha blaha! Du får infa kastlängder på det sättet, samt att du förstör spolaxeln i långa loppet. Du skall he extremt lite broms på. Betet skall rätt snabbt falla till marken när du frikopplar! Bromsverkan skall ske genom centrifugalbroms och tumme! Öva, öva och du kommer få trevligare fiskestunder än att kasta med mekanisk broms!
                  Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-12, 07:29.

Kommentera

Ja det där som står i manualen
                    Tänk på att rullen ska vändas så den står vertikalt inte horisontellt (vev rakt upp eller ner beroende på höger/vänster vevad) även detta visas i manualen..

Kommentera

Jag har en fråga i ämnet: jag har en 2601c elite och efter en stunds fiske så upplever jag att det blir för mycket broms i kastet, med följd av korta kast. Kan detta bero på att det blir vatten i bromstrumman?

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 983 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf