Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför en dyr rulle? Bättre eller bara marknadsföring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
    Jag har inte disskuterat vad som är snyggt eller överlägset funktions eller konstruktions mässigt utan vad som har bättre slut finish dvs bättre arbetade, polerade och frästa delar. Inuti ser dem ganska lika ut med gjutna kugghjul, kullager bussingar etc.

En pressad alubit är billigare än ett fräst block punkt. Samma gäller beasten stativ betydlig mindre bearbetning då den har standard gavlar inte nödvändigtvis sämre men billigare och vad det gäller de nyare mörrum kolla på priset... ingen helautomatiserad lina eller pressade/nitade prylar...

Abu Ambassadeur rullarna är simplistiska så är det dem har ett par decennier i ryggsäcken också. Jag har kvar ett par st och jag gillar dem och tycker deras utseende är riktigt trevlig och klassikt tänker man på multirulle så visst poppar en röd 5000 alltid upp som första bild eller?

Allt kulturellt om du nu vill utrycka det så försvann när det blev Jarden och Amerikansk corporate visst finns en del historia kvar men jarden har jag noll respekt för när det gäller i stort sett allt. Dem urvattnar det mesta dem rört vid vad man sett/läser.
    Det är inte Jarden som äger dem längre..Newell heter den nya ägaren till Pure Fishing om jag inte minns fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Jag åker Audi A4 medan frugan kör Passat.
      Så hon kör Revos S och du en Revo Premier samma grejer innuti ett annat skal...

Hippo tydligen köpte Newell Jarden så mindre corporate blir det säkerligen inte, jag hade missat försäljningen av Jarden tack för infon.

Edit: Kan tilägga att jag inte är ett fanboy i på någonsida och jag pratar objektivt utifrån mina egna erfaren heter och sitter just nu i soffan och glor och pillar på olika rullar från de tre stora och jämför. Visst har jag egna preferenser men då vi "nördar" men skulle vi prata om känsla och bästa rullen då skulle solen stiga bakom mig...

/Fredrik
      Senast ändrad av Monkey; 2016-10-12, 21:29.

Kommentera

Frågan om abu vs shimano/daiwa har varit på tapeten i alla år. Inget att diskutera där.
        Frågan om idioter som tror på marknadsföring vs kritiska fiskeprylköpare har oxå diskuteras. Det enda som räknas är vad prylarna presterar vid vattnet. Punkt. Och det är det jag rekommenderar, dvs att helst testa prylarna själv, gärna vid vattnet och inte inne i butiken. Youtube videos och "rullexperternas tips" på webbtidningar är inte att lita på.

Vissa rullar kostar mer pengar i inköp , fast man får en lyxfiskerulle rakt ur kartong, om det är så man vill ha det.
        Andra rullar kostar "relativt" lite i inköp men när man räknar in totaltkostnaden när den är färdigtrimmad med halva rullen utbytt, då kommer man på att den rulle har då passerat alla rimliga gränser för vad en fiskerulle kan kosta [ inte bara i pengar utan i tid, tid är pengar oxå, något man brukar glömma i vanliga fall] och fortfarande har en del kvar till topp [och förmodligen kommer aldrig att nå dit under sin livstid], så då jag vet inte vad "dyrt" betyder när det gäller fiskerullar, för att jag har varit på bägge sidorna och är mkr nöjd med det jag har lärt mig hittills. Nu kommer upp en ny fråga här: vad är en topprulle? Är en topprulle per automatik en dyr fiskerulle? Lr kan det vara så illa att det är marknadsföring som styr även här?

Nu tar du upp något som det flesta vet svaret på. 11 kullager av medelmåttig kvalité på fel platser i en fiskerulle är bra mkt sämre än 4 kvalitetskullager på de platserna de gör mest nytta, samtidigt som 11 kvalitetskullager på rätt plats med ett väldefinierat syfte lär äga alla andra 4 oavsett kvalite ... med andra ord att ha en fungerande hjärna är förstås viktigare än allt annat.

//T

Edit: Det är alltid bäst/säkrast att köpa prylar från företag som har ett brinnande intresse för att leverera alltid bästa prylarna istället för att köpa prylar från företag som har marknadsandelar och profit som enda syfte. Detta gäller även fiskeprylar.
        Senast ändrad av tonyex; 2016-10-12, 22:23.

Kommentera

Alltid lika kul att följa denna typ av diskussion om vad som är "bäst". Mina senast inköpta rullar de senaste åren är 4 st halvbilliga Shimano av samma modell (strunt samma vilken), 2500 och 4000 och då jag är väldigt nöjd med dessa ser jag ingen anledning att välja någon annan modell nästa gång det "behövs" någon ytterligare.

Trots att jag använder dessa 4 rullar till 90% av fisket (>300 fiskedagar/tillfällen per år) har jag de flesta av mina PB på andra rullar än dessa beroende på olika omständigheter. Flötmete sker med toppknutet spö modell "Statoil" med PB på mört och gärs, Gädd-PB har jag på ett 15 år gammalt Stamina ABU-set för runt 500 kr beroende på att det alltid står redo riggat för flötmete, nästPB på gädda på en gammal 5601JB beroende på att det är den enda jag har som klarar att kasta +200g beten, flera andra stora gäddor på en +40 år gammal Cardinal 66 då det är den enda rulle jag har nylon på och som klarar minusgrader.

Så om jag nu älskar att fiska med mina halvbilliga Shimanorullar (med halvbilliga spön) och gör så vid 90% av mitt fiske, skulle jag då lyckas bättre (PB, mängd, glädje, etc) med en 5-10 ggr dyrare rulle? Kan tillägga att jag har provat de flesta modeller av rullar och spön på marknaden utan att tycka bättre om dessa och har heller inga ekonomiska problem att lägga 5-10 ggr mer pengar på fisket än vad jag redan gör om så skulle vara. Därmed inte sagt att jag inte har full förståelse för prylnördar, jag är själv en när det gäller andra teknikprylar...

Kommentera

Tror att diskussionen har spårat ur en aning. Det är givetvis delvis mitt fel som kanske uttryckt mig lite oklart. Kunde inte bry mig mindre om vad ni har för preferenser. Men jag borde givetvis ha förstått att ta upp rullar som ett exempel på människors psyke i ett tekniskt forum för rullar kan bara i slutändan hamna i diskussioner om teknik. Inte helt smart :-)

Grunden till tråden är inte alls något Shimano vs Abu vs ?? ämne. Snarare var ämnet hur vi gör våra val och vad vi påverkas av när vi ska välja. Jag har varit aktiv i lite olika forum genom åren. Bland annat på ett annat FS. Fotosidan.se Där kan man prata om polariserade diskussioner om Nikon vs Canon. Diskussionerna vi har här är en fis i rymden jämfört med de på fotosidan.

Jag håller helt med om nyttan med att handla från butiker där personalen brinner för ämnet. Dock har jag själv arbetat i en sådan miljö och sett hur personalen påverkas åt ena eller andra hållet genom olika aktiviteter. Och även här påverkas man av personliga preferenser. Men risken att man gör ett dåligt köp är givetvis minimalt jämfört med att handla på Jula eller XXL där fiskeintresset bland personalen förmodligen är klass med vattenståndet i havet utanför Stockholm just nu.

Jag har givetvis mina egna preferenser. Min farfar hade en röd Ambassadeur 5000 för en massa år sedan. Jag drömde om den som grabb,. Fick aldrig prova den. Sedan dess föredrar jag de klassiska amborna och när jag hittade en röd 6500 PRO Rocket på rea i en butik i Djursås för ett år sedan så återupptog jag fisket efter många års stiltje. Gillar även att de är tillverkade i Svängsta även om ägarna är utländska och jag tycker de tjafsar med för mycket amerikansk bullshit i många fall. Jo jag har rullar av andra märken. Både Shimano och Okuma. Snygga och bra men de saknar "det där" för mig. Stradicen undantaget för den kvalar inför att den är så ruskigt snygg. Men inte är den på något sätt bättre än mina andra haspelrullar. Jag har dessutom gått igenom hela trimningsträsket. Min stackars proffsraket skulle inte göra bort sig på en kullagerutställning. Dock har jag kommit till sans numera och köper rätt rulle eller fel rulle och byter ut de delar jag anser behöva. Tex så gör de extra tre kullagren och den grunda spolen i en Record underverk. Det är den enda rulle jag har som är standardskick och som jag är nöjd med. Oavsett märke är alla andra multirullar jag har trimmade i olika utsträckning. Från absurt till bara lite

En annan sak som gör att jag vurmar extra för ABUs runda är att de är just i legoform. "Allt" passar på alla som en enorm byggsats. Att det sedan på en kick går att få hem delar till riktigt gamla rullar från Svängsta tycker jag är fantastiskt. Inte för att de går sönder utan för att jag gillar att köpa exemplar på eBay och renovera upp dem. Vinterpyssel. Förvånansvärt billigt och riktigt kul. Att det sedan går geschwint att fiska med dem efteråt är en bonus. Men skulle jag bara ha mina rullar för att fiska så skulle jag precis lika gärna kunna använda en från den uppstigande solens rike,
            Senast ändrad av Mankan G; 2016-10-12, 22:41.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Hm , preferenser är det heta ämnet nu. Alright! Jag som trodde att vi pratade om hur grundlurade vissa är , när dom lyssnar på reklam/marknadsföring och slår till onödigt dyra fiskerullar, utan någon som helst koll på vad de håller på med. Efteråt försöker dom inte bara i absurdum försvara sina val utan de kan gå så långt att de försöker lura andra fiskebröder oxå.

Mina preferenser är baserade på en sann historia.
              Jag hade en "avail-ubertrimmad" rulle en gång [gissa vilken ] som jag fiskade havsöring med och som jag var rätt nöjd med, måste jag säga. Jag tyckte dock att jag spenderade lite för mkt tid för att rengöra den. En vacker dag tröttnade jag på att spendera min dyrbar tid på det där och räknade ihop hur många riksdaler hade denna rulle hade kostat mig. Tog de pengarna och köpte en 2004 Calcutta TE 201 DC för att fiska havsöring med. Övergången till den mörka sida var ett faktum. Den nya rullen överträffade mina förväntningar med råge. Idag fiskar jag inte så mkt med den där fantastiska rullen längre utan det finns många andra rullar som har tagit plats i min rullarsenal. Efter att ha fiskat med något modernare rullar, har jag svår att gå tillbaks och fiska med mina "gamla" rullar.

Med detta sagt, då kan man komma fram till att vi alla är väldigt olika när det gäller att bestämma sig för att tjacka en ny rulle. Vissa satsar på kaffekvarnskänsla och farfarsrullar och andra satsar på lite mer förfinande rullar med det där extra skön känsla när man vevar. I det stora hela det ska inte spela någon roll vilken fiskerulle man fiskar med, så länge man har förstått sitt val och kan få ut det mesta av de prylarna man har. Har man köpt en Audi RS , då ska man använda den som en RS och inte som en Peugeot 308.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2016-10-13, 13:23.

Kommentera

Fiskare är dom mest lurade konsumenterna.
                Köper du en ambassader får du 10 års garanti så då spelar det ingen roll vilken du väljer.
                Sen finns det rullar som inte håller för ändamålet.
                Ex är ambassader record en riktigt dålig gäddfiskerulle.
                Jag har fått mer eller mindre hela rullen utbytt på garantin.
                Nu efter 7 års fiske är alla delar bytta kostade väll 200 kr.
                Nu använder jag rullen till öring istället.
                Haspelrulle är ännu värre samma skräp allting undantag shimano Stella får jag förmoda.
                Efter nåt år börjar rullen väsnas och den är färdig för soptunnan.
                Därför köper jag Haspelrullar på hi sport men fortfarande Abu eller shimano dom brukar kosta 300 kr.
                Då är det inte lönt att kosta på service släng skiten och köp en ny istället. Men tanke på att dom håller 5-10 år är det väl överkomligt.

/Fredrik

Kommentera

Förr, när man fiskade gädda med nylonlina occh -grams atomdrag eller 26-grams HiLo, höll en Ambassadeur 5000 i en livstid. Den kombination av mer än hektotunga beten och tvärstumma flätlinor med brottstyrka anpassad för att kunna dra loss dessa beten varifrån de än fastnar snarare än att tämja en gädda som idag tycks vara synonym med "gäddfiske" måste vara det bästa som hänt rulltillverkarna...

Kommentera

Olika prislägen är ju inte direkt exklusivt fiskerullar utan återfinns på mer eller mindre allt man kan köpa
                    Ofta speglar utpris ett högre anskaffningspris (till vilket led det nu berör).
                    Anskaffningspris kan ju så klart påverkas av massvis av faktorer. Materialkostnad, Produktionskostnad med löneskillnader och allt annat (massvis) det innebär. Hur stor budgeten är på reklam. m.m. Finns det ingen eller dåligt med konkurrens på marknaden kan man ju oftast sälja något för mer pengar eftersom det inte finns något alternativt och kunden (förmodligen) vill ha varan.

Varför ska man köpa en dyrare produkt då?
                    Ja. Antingen så betalar du ju alltså för dyrare (bättre?) material. Dyrare produktion (bättre kontroller, löner, arbetsvillkor, leveranssäkerhet mm?) Kanske betalar du för att en produkt marknadsförs hårdare?

Sen kan det ju också skilja sig hur många led som ska tjäna pengar på det du köper. Det säger sig självt att ju fler led som köper varan innan dig, ju dyrare blir produkten i din hand.

Sen vad man behöver är ju en helt annan sak. Om målet med ens fisketur är att man ska få fisk fungerar kanske nästan all utrustning? Om målet är att inget ska gå sönder kanske det mesta också fungerar, ett tag? Om målet är att man vill känna exklusivitet i det man använder och att man verkligen vill få en materiell upplevelse när man fiskar kanske det är värt att investera i utrusning som ger en det?

Må hända att det går att köpa ett inplastat combo på Ullared för 299kr och få fisk på den utrustningen men ingen skulle förmodligen påstå att dom skulle föredra det jämfört med att fiska med utrustning för 3999kr även om det vore exakt lika effektivt att få fisk med?

Många ser ju sin fritid idag som en investering i tid för välmående och då vill man ha saker som ger en det. Inte saker som strular, går sönder när man minst vill det, känns "dåligt" rent allmänt osv.

Kommentera

Hur kan detta ens vara en fråga? Testa å veva med en original ambassadör sen en original shimano conquest. Detta är precis likadant med spön, folk som aldrig testat dyra spön (elr gjort ett jävla misstag å köpt ett dyrt spö som egentligen inte är värt pengarna) kommer alltid å säga detsamma. "Varför slösa pengar på ett dyrt spö? Biltemas fungerar lika bra"

Och ja, jag förstår att vi har olika erfarenheter å har olika förväntningar från spön...
                      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki