Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Så länge man inte jagar de där sista metrarna (vilket jag personligen gör) är det ju inte så särdeles svårt att göra valfri rulle i det närmaste linresningsfri. Maxar man bara centrifugalbromsen och drar åt den mekaniska bromsen något så kommer det både bli "tumfritt" och svårt att få overruns. Dessvärre inverkar det ju på kastkänslan vilket, som de förefaller, vara en komponent vi fäster olika vikt vid.

För mig är kastet en stor del av fisket. Ett perfekt placerat kast med en rulle som spinner i mjuk harmoni är för mig närmast en konstform. Samtidigt känner jag dem som brukar serva rullen genom att doppa den i vattnet när den "hackar och låter" eller enbart trollingfiskar, eftersom fisket för dem börjar först när fisken sitter krokad. Kan det vara detta med "känslan" som får folk att backa från Svivlo? Det är en ganska sällan diskuterat ämne, men som ju så klart påverkar våra val i allra högsta grad. En del adjektiv som "mjuk" och "len" är ju vanligt förekommande när rullar lovordas, liksom "känslig" och "rapp" när det kommer till spön. Kanske skulle starta en tråd där vi diskuterar fiskets metafysik?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Intressant - jag kör enbart flät och tummen kör jag alltid vid nedslag annars lär det bli mer eller mindre skatbo - menar du att det inte behövs så som du kastar?

Det gäller ju i än högre grad med linresningsvänlig FC har jag förstått, iaf att man tummar under kastet men också vid nedslag. Om du varken tummar under kast eller vid nedslag med FC så funderar jag på hur din kastbroms är justerad - för bästa längd i med- och motvind eller säkra kast utan tumme?
      De är inställda så att jag kan kasta i motvind utan problem sålänge jag kastar ordentligt, oftast lyfter jag sen bara spötoppen och börjar veva. Är det riktigt jävlig motvind får man använda tummen vid nedslag men jag behöver aldrig göra det under kast. Kör med centrifugalbromsarna på 2 av 4 eller 3-4 av 6 på bantam, magnetbroms på 2-3 sen justerar jag spolen så att betet faller hyfsat fort men kontrollerat.

Kommentera

• Svivlo draken kasttest.

Kommentera

• Bolaget bakom Svivlo - Brillianze Sweden AB - inledde konkurs för några dagar sedan. Så tyvärr verkar det lite mörkt framöver för dessa rullar, även om det är många av oss som har varit positiva. Det kan ju hända att patent och/eller produkter ägs av något annat bolag eller säljs vidare och på så sätt kan få en framtid. Men goda nyheter är det inte i alla fall.

Se mer här: https://www.bolagsfakta.se/559045573...anze_Sweden_AB

Kommentera

• Jag misstänker att svivlo trodde att trasslande rullar var mycket större problem än det egentligen var. Dagens DC och SV rullar är tråkigt stabila. Till det tillkommer Taiwan rullarna de valde att sätta sin broms i. Skall de konkurrera måste antingen priset vara attraktivt eller måste rullen kännas riktigt gedigen. Konkurensen är hård och det räcker inte att uppfunnit ett smart bromssystem.

Kommentera

• Synd om hela verksamheten konkar, tycker det vore intressant att se bromsen i aktion med några fler års utveckling.
              Troligen har de delat upp Brillianze i olika bolag. De har ju bl.a. utvecklat och patenterat speciella bromsar till rullator hjul, som vad jag förstår bygger på liknande teknik som de i rullarna.
              Är personligen imponerad av rullator bromsarna, majoriteten av olyckor med rullatorer sker pga att folk inte håller fingrarna om bromshandtagen. ”Vill rullatorn sticka iväg” vid plötslig belastning framåt, och det inte greppas om bromshandtagen blir det ofrånkomligen ffa ansiktsskador.
              Brillianze bromssystem eliminerar det problemet genom att bromsarna per automatik aktiveras om detta skulle ske. Genialt i all sin enkelhet!

Kommentera

• Något förvånad vill jag påstå att jag är, trodde Svivlo hade fått lite fäste i branschen.
                Detta främst bland de fiskare flera av oss i tråden pekat ut som en trolig målgrupp, alltså personer som har svårt att kasta med multirulle av olika anledningar. De flesta jag talat med som behållit sina Svivlo längre tid tillhör åtminstone den gruppen, som är ganska stor numera då haspel är tabu.

Samtidigt ska sägas att försäljningen av rullar möjligen kan flyttas över till annat bolag, väntar gärna med att vara säker på saken till det bekräftas om/att Svivlo läggs ner.
                En nedläggning av fiskerullarna Svivlo kanske är det bästa som kan hända för kastbromsen och dess ägare, den skulle ju då kunna licensieras bort till företag som sätter den i rullar av högre kvalitet och därmed är mer attraktiva på marknaden.

Man kommer inte kunna serva CastGuard själv utan det görs av oss, däremot går hela bromspaketet att bytas ut om det skulle behövas.
                Intressant hur det blir med service av, och delar till, bromsen om Svivlo försvinner.

Kommentera

• Vad tråkigt. Jag fick känslan att det gick bra för Svivlo-rullarna i USA.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

• Jag har följt Svivlos resa i USA lite och verkar ofta som att man säljer rullen så fort man blivit lite mer säker med tummen. Finns säkert fiskare som föredrar den, men i många fall verkar man välja bort säkerheten mot prestanda (kasta längre) och kanske även förfining (lenare gång, mindre glapp etc.). Den verkar ju iaf fått in många på multirulle, vilket jag tycker är mycket positivt, så dess funktion har ju onekligen fungerat bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                    22 svar
                    11 634 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Äldre Id  
                    Startad av joens, 2018-03-18, 19:55