Billig vs dyr multirulle abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig vs dyr multirulle abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja undra hur den står sig kastmässigt mot en Metanium MGL, med tanke på hur Joens, din Tatula gjorde mot MGL:en för en tid sedan så bör denna klara det än bättre...
    Kan tillägga att Tatulan kastar jag på 8an med cranks/jerks. Steezen kan jag trycka ner till 4 om det inte blåser motvind.

Kommentera

• Ja jag hoppas för din och Daiwas skull att du blir mer än nöjd, vore nästan konstigt annars med det priset...
      Jäkligt fin!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
        Blev bara en snabb runda för att testa Steezen då vädret var sådär och det kom annat ivägen. Svårt att få bromsen att aktivera fullt ut med bara en hand. Men med två händer stannade linan utan minsta tillstymmelse av backlash när jiggen träffade ytan!

Jag hör att flera lager låter extremt illa samt ja ser en liten spricka i kroppen på den men ja är villig att köpa den för 2-500 kr och då är ja snäll.

SNÄÄÄÄÄLLAA!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
          Jag hör att flera lager låter extremt illa samt ja ser en liten spricka i kroppen på den men ja är villig att köpa den för 2-500 kr och då är ja snäll.

SNÄÄÄÄÄLLAA!!
          Hahaha, nice try

Kommentera

• På ämnet multirullar, måste man ändå bara inse hur otroligt kompetenta man är på detta i vissa områden i världen. Jag pratar då i relation till mig själv först och främst, som ändå klarar av att hantera det lättare fisket efter abborre med multi på ett bra vis. Har hygglig utrustning för det också. Men om man tar till exempel USA, säkert också Japan, hur väldigt duktiga man som regel är på att hantera multirullarnas styrkor och nästan på något vis minimera deras eventuella svagheter. Hur det kastas maskjiggar på offset-krok utan någon vikt, vad jag skulle bedöma som ganska långt ut. Små nätta lätta Rapala-vobblers på 5 till 10 gram, som pangas ut goda distanser, många gånger med lågprofilare i mellansegmentet som vi också använder, alltså bra grejer, men inte det bästa som går att frambringa. Sen har man stått där själv en del gånger med lite lite vind, ett crankbait på 7-8gram och bedömt det som lönlöst =D

Kommentera

• Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
              På ämnet multirullar, måste man ändå bara inse hur otroligt kompetenta man är på detta i vissa områden i världen. Jag pratar då i relation till mig själv först och främst, som ändå klarar av att hantera det lättare fisket efter abborre med multi på ett bra vis. Har hygglig utrustning för det också. Men om man tar till exempel USA, säkert också Japan, hur väldigt duktiga man som regel är på att hantera multirullarnas styrkor och nästan på något vis minimera deras eventuella svagheter. Hur det kastas maskjiggar på offset-krok utan någon vikt, vad jag skulle bedöma som ganska långt ut. Små nätta lätta Rapala-vobblers på 5 till 10 gram, som pangas ut goda distanser, många gånger med lågprofilare i mellansegmentet som vi också använder, alltså bra grejer, men inte det bästa som går att frambringa. Sen har man stått där själv en del gånger med lite lite vind, ett crankbait på 7-8gram och bedömt det som lönlöst =D

Stämmer fint, Kunskapen är inte alls like utbredd i sverige som i övriga "fiskevärlden"

Kommentera

• Jag kan ju enkelt platsa in mig själv i den grupp fiskare som inte kan nog om det lätta fisket med multirulle, gjorde missen att anta att Xrossfield7 skulle fungera till att kasta grubby shads med en 7-gramsskalle på men det har inte fungerat något vidare, får bara dra upp magnetbromsen högt och nöja mig med korta kastlängder verkar det som. Någon som har tips på hur man ställer in den optimalt för att kunna kasta så lätt som möjligt?

Vad tror ni annars om denna rulle till samma ändamål? Vill gärna ha en rulle som uppfyller mina önskemål men har tyvärr inte råd att lägga 4-5000kr på den.

Kommentera

• Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                  Jag kan ju enkelt platsa in mig själv i den grupp fiskare som inte kan nog om det lätta fisket med multirulle, gjorde missen att anta att Xrossfield7 skulle fungera till att kasta grubby shads med en 7-gramsskalle på men det har inte fungerat något vidare, får bara dra upp magnetbromsen högt och nöja mig med korta kastlängder verkar det som. Någon som har tips på hur man ställer in den optimalt för att kunna kasta så lätt som möjligt?

Vad tror ni annars om denna rulle till samma ändamål? Vill gärna ha en rulle som uppfyller mina önskemål men har tyvärr inte råd att lägga 4-5000kr på den.

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...1-finesse.html
                  En riktigt bra rulle som klarar lätta beten är Curado 71 , med den får jag iväg Salmo Hornet 4,5cm utan problem .
                  Den har mkt bättre pris i Tyskland än här hemma .

Kommentera

• Verkar finnas att hitta till samma pris på fler ställen (1550kr totalt med frakten inräknad).

Är den alltså något att satsa på? Finns det fler alternativ i samma prisklass som kan vara värt att titta på? Gillar för övrigt Shimano-rullar annars.

Kommentera

• Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                      Verkar finnas att hitta till samma pris på fler ställen (1550kr totalt med frakten inräknad).

Är den alltså något att satsa på? Finns det fler alternativ i samma prisklass som kan vara värt att titta på? Gillar för övrigt Shimano-rullar annars.
                      Jag tycker den slår allt i den prisklassen , har sedan tidigare Daiwa Tatula & Daiwa Zillion SW TW 1016 .
                      Zillion 1016 är skulle säga är likvärdig möjligtvis ett strå vassare till lättare beten , men den kostar runt 3000 kr .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 330 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S