Multirulle för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

    För tusan, om du är nöjd med Tatula DC, använd den och njut. Ge dig inte i i "trimträsket" om du kan avstå. Det blir bara dyrt, men det är skitroligt.

    Du verkar ju vara nöjd så varför byta.....
    Ja, det har du rätt i . Nördar vidare i flugträsket. Jag blir så in i he---e nördig när jag tycker det är roligt. Vill ofta dra det till vägs ände och lite till.
    Det har jag gjort med mitt flugfiske intresse. 40 år har jag hållit på och det är lika kul än.
    Men men, det är jag glad för.
    Förvånas inte om jag köper en Aldebaran BFS
    Kommer inte byta, köper en till.

    Kommentera


    • #52
      Någon som jämfört curado bfs och alphas air tw?
      Behöver nämligen en rulle till och frågan är om Daiwan är värd den extra tusenlappen?
      Har fiskat en del med curadon och är nöjd även om jag inte har något likvärdigt att jämföra med eftersom jag inte haft ul utrustning innan.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
        Någon som jämfört curado bfs och alphas air tw?
        Behöver nämligen en rulle till och frågan är om Daiwan är värd den extra tusenlappen?
        Har fiskat en del med curadon och är nöjd även om jag inte har något likvärdigt att jämföra med eftersom jag inte haft ul utrustning innan.
        Daiwan är mycket mer förfinad än Curadon. Den utklassar Curadon i lenhet, luftighet och i kast med beten under 5 g (pga spolen som enbart väger 6,2 g). Ska du ha en rulle till BFS är den värd pengarna. Dock har den inte "clicky drag" (klickande broms när fisken rusar) vilket gör så att jag inte vill köpa den. Ska du inte ha en rulle till BFS känner inte jag att den blir lika värd pengarna. Den kommer fortfarande kännas bättre, men de extra fördelarna i prestanda finns inte längre där. Däremot är den fortfarande mer förfinad än Curado BFS och kommer kännas lenare under press, samt bibehålla ny-känslan längre än en Curado BFS. Personligen gillar jag dock Shimanos FTB broms bättre än Daiwas BFS anpassade broms till beten som inte går under ultralätt eller BFS (0,5-7 g).

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Daiwan är mycket mer förfinad än Curadon. Den utklassar Curadon i lenhet, luftighet och i kast med beten under 5 g (pga spolen som enbart väger 6,2 g). Ska du ha en rulle till BFS är den värd pengarna. Dock har den inte "clicky drag" (klickande broms när fisken rusar) vilket gör så att jag inte vill köpa den. Ska du inte ha en rulle till BFS känner inte jag att den blir lika värd pengarna. Den kommer fortfarande kännas bättre, men de extra fördelarna i prestanda finns inte längre där. Däremot är den fortfarande mer förfinad än Curado BFS och kommer kännas lenare under press, samt bibehålla ny-känslan längre än en Curado BFS. Personligen gillar jag dock Shimanos FTB broms bättre än Daiwas BFS anpassade broms till beten som inte går under ultralätt eller BFS (0,5-7 g).
          Det är precis en sådan rulle jag ska ha i så fall. Har två spön och det ena upp till 15 g samt ett MC upp till 7g så det blir en bra combo.
          Klickbromsen bryr jag mej inte så mycket om. Inte så att öring och abborre gör laxrusningar precis men visst är det kul.
          Tack för ditt tips, alltid mycket kloka råd

          Kommentera


          • #55
            Sagisi Customs har nog ett "clicking drag kit" till Alphas Air om man är tillräckligt intresserad.

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

              Det är precis en sådan rulle jag ska ha i så fall. Har två spön och det ena upp till 15 g samt ett MC upp till 7g så det blir en bra combo.
              Klickbromsen bryr jag mej inte så mycket om. Inte så att öring och abborre gör laxrusningar precis men visst är det kul.
              Tack för ditt tips, alltid mycket kloka råd
              Det är nog bara jag som bryr mig mycket om clicky drag. När man kör ultralätt eller BFS och fisken rusar och man hör bromsen låta....det är sjukt kul. Jag tappar lite av det där "extra" om jag inte har en broms som låter...men det där är väldigt subjektivt.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Det är nog bara jag som bryr mig mycket om clicky drag. När man kör ultralätt eller BFS och fisken rusar och man hör bromsen låta....det är sjukt kul. Jag tappar lite av det där "extra" om jag inte har en broms som låter...men det där är väldigt subjektivt.
                Jo, visst är det kul. Håller helt med dej.

                Kommentera


                • #58
                  Inte att förglömma - en broms som låter är även mycket roligare för fiskekompisarna. En tyst broms när kompisarna drillar fisk blir lite som att se på fotboll med ljudet av på TV:n.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                    Inte att förglömma - en broms som låter är även mycket roligare för fiskekompisarna. En tyst broms när kompisarna drillar fisk blir lite som att se på fotboll med ljudet av på TV:n.
                    Haha, jo så är det men men vi är alla olika som tur är.

                    Kommentera


                    • #60
                      Tänkte faktiskt speciellt på det när fiskekompisen tog en 101cm gädda för ett par veckor sedan på en tyst multi och jag stod med håven och fick lite dålig känsla för hur mycket lina den tog när den gick iväg på några lite längre utflykter under drillningen. Men det är ganska OT för det här är ju ingen gäddtråd och håva kan man ju oftast ändå inte förrän man ser fisken.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X