Calcutta Conquest ytfinish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta Conquest ytfinish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    JontaK Alltså dom där bilderna gör mig galen på CC! jag bifogar här en bild på min Amba 5000C som ja fick av min mamma 1998 som ja dragit minst 500 gäddor på https://imgur.com/a/mScQUmz utsidan är lika fläckfri som insidan

    Kommentera


    • #32
      _Ekman_ Bilderna är naturligtvis inte representativa för alla Conquest men å andra sidan har jag haft flera hemma med skador. Bland annat flera stycken med skador på metallen och ytterligare ett antal med rostiga kullager.
      Jag vill påstå att kvalitén är, om än inte dålig, betydligt sämre än många andra rullar.

      Var det då bättre förr?
      Kanske inte men ser man bakåt i tiden fanns det åtminstone flera modeller som var helt otroligt tåliga.

      Här nedan ett intressant exempel.

      Click image for larger version

Name:	Conquestlager01b.jpg
Views:	182
Size:	309,0 KB
ID:	2485867

      12 kullager från en Conquest 401.
      Jag har för mig att åtta av dessa inte gick att snurra överhuvudtaget. Resterande fyra gick hårt och ojämnt.
      Rullen fiskad något halvår, dåligt skött.

      Click image for larger version

Name:	Syncroren01g.jpg
Views:	179
Size:	410,4 KB
ID:	2485868
      En hög spollager från 20 år gamla Ambassadeur Syncro som gått i princip hela sina liv som trollingrullar i Östersjön med allt vad det innebär.
      Tror jag bytte ett par lager totalt i 13 rullar.
      Även dessa var ganska slarvigt underhållna med enbart någon avsköljning i sötvatten då och då.


      Tänkte först lagt ut bilder på Syncro-rullarna i sin helhet men det är att jämföra äpplen och päron då dessa har en helt annan konstruktion och andra material än Conquest.
      Bilderna på lagren ovan visar däremot väldigt tydligt på kvalitétsskillnader och skillnader i hållbarhet på komponentnivå.
      Svårt att förklara bort skillnaderna när det är exakt samma typ av delar som jämförs och lagren som fortfarande fungerar spenderat hundratals gånger längre tid i korrosiva miljöer...
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #33
        JontaK - Wow! Klockrena bilder som, anser jag, bekräftar min tes att mycket av dagens "premium" handlar mer om "yta", en massa (skit)kullager och kortsiktig känsla mer än långsiktig kvalitet...

        Syncrolagren i din bild ser nästan nya ut i en mobil... Hur dessa C 401 lager kan bli så sketna på 6 mån är fullkomligt fascinerande, deprimerande men knappast övertygande...

        Egentligen har man inte en aning om vad dessa Calcuttalager råkat ut för men spontant tänker man ju... 6 månader..."vad det för skit de levererar" numera eller?
        Senast ändrad av anteman; 2018-12-08, 19:06.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          JontaK - Wow! Klockrena bilder som, anser jag, bekräftar min tes att mycket av dagens "premium" handlar mer om "yta", en massa (skit)kullager och kortsiktig känsla mer än långsiktig kvalitet...

          Syncrolagren i din bild ser nästan nya ut i en mobil... Hur dessa C 401 lager kan bli så sketna på 6 mån är fullkomligt fascinerande, deprimerande men knappast övertygande...

          Egentligen har man inte en aning om vad dessa Calcuttalager råkat ut för men spontant tänker man ju... 6 månader..."vad det för skit de levererar" numera eller?
          Calcuttan har levt ett kort men hårt liv, inte tu tal om det.
          Hade jag jämfört med kullager från en 20 år gammal pedantskött sötvattensrulle hade inte eventuella dragna slutsatser varit vatten värda.
          Nu är det dock ungefär 40 gånger äldre rullar som levt ett liv utsatta för saltsprut, kallförvaring och i princip inget underhåll jag jämför med.
          Även om Calcuttan är helt enormt illa skött kan den inte vara så mycket sämre skött än dessa 7000 då det inte går att sköta en rulle så mycket sämre, förutsatt att man inte förvarar den i saltlösning när den inte används.

          Min tanke var att det var doppad någon gång under sitt korta liv men det finns absolut inget som tyder på det och ägaren insisterar på att den just gått i bräckta miljöer och inte är smord men att den inte varit under ytan. Jag litar också på det.
          Alltså är jämförelsen rättvis i den bemärkelse att 7000 utsatts för svåra förutsättningar; egentligen hade vi väl kunnat acceptera om dessa äldre rullar faktiskt hade lite mer rost och ärg.
          Den enda som faktiskt var skadat var frikopplingsarmarna samt fjäderbrickorna under stjärnhjulet i några av rullarna, dessa tror jag är av kromat kolstål och där kromet spruckit/skavts hade rost smugit sig på.
          De nämnda brickorna är dock något billigare att byta ut än 12 kullager och ett envägslager till en Calcutta Conquest 401. Tror bara envägslagret är dyrare än alla reservdelar som krävdes till 13 stycken 7000!


          En notis som för mig är ganska viktig att ha med:
          Från min sida är det här absolut inget försök att bevisa att Shimano gör sämre rullar än ABU.
          Jag har liknande positiva erfarenheter av vissa modeller från både Daiwa och Shimano samt flera negativa erfarenheter av främst nyare ABU-rullar.


          Click image for larger version

Name:	FärdigBC01d.jpg
Views:	215
Size:	1,02 MB
ID:	2485917
          På bilden en Daiwa Millionaire Bay Casting 103, i princip en Luna 103 för den som inte känner till modellen i fråga.
          Visst detta är en saltvattensrulle men ytor och material är ju i princip identiska med diton i en Calcutta, Calcuttan är också såvitt jag förstår det fullt godkänd för fiske i salta miljöer.
          Daiwan är fiskad 8-10 år i saltvatten, inte bräckt, med viss smörjning men snålt och klumpigt gjort.
          På bilden har rullen fått en helt ordinär rengöring i ultraljud, inget gnuggande av rost eller ärg då sådant saknades.
          Det slitage den har att uppvisa efter år av slit är ett par små fläckar där eloxeringen blivit skavd, troligen av saltkristaller. Alla kullager fullt funktionsdugliga
          och efter rengöring och uppsmörjning känns den minst lika frisk som valfri ny, oanvänd rulle.
          Ser väl inte så dum ut i skicket heller?

          Ungefär samma erfarenheter har jag av hyfsat underhållna Calcutta TE/TEDC vilka jag haft hemma många.
          Hos vissa sämre underhållna exemplar har vevaxelns kullager mot stativet varit rostigt men det har oftast gått runt, jag har också varit med om att vevaxeln varit äten av korrosion men då pratar vi rullar som använts 5-10 år på västkusten.
          I sådana fall, efter så lång tid, kan jag helt godta vissa skador.
          Det är tidsrymden som stör mig mest, alla rullar ger upp till slut i salta miljöer, knäckfrågan för mig som avgör rullarnas kvalité är om det tar
          6 månader eller 6 år för dessa fel att uppstå under liknande förutsättningar.

          Således verkar mina fynd peka på att även ett minimalt underhåll gör stor skillnad över tid men oavsett underhållsnivå så är vissa modeller betydligt mer känsliga än andra. Frågan blir ju hur en slarvigt underhållen, men ändock underhållen, nyare Conquest klarar sig i salta miljöer över längre tid. Jag vet inte svaret, bättre underhållna exemplar jag haft hemma har klarat sig bättre men ändå haft korrosionsskador på stativ och kullager om än inte alls lika svåra som mina bilder i den här tråden visar.

          Myten om att flagskeppsrullar på något vis är tåligare än andra har jag i många år haft väldigt svårt för...

          Kommentera


          • #35
            @_Ekman Revo Beast 1:a generationen var den jag servade och syftade på.

            @JotaK: jag är långt ifrån dina erfarenheter med rullar. Det är bara människor som du, de som har servad hundratals rullar och samtidigt har bevarad sig ett objektivt öga oavsett varumärket som kan bedöma som situationen för de olika modeller ser ut. Jag litar totalt på ditt omdöme

            Jag får, baserad på vad jag förstodd, och mina och mina vänners erfarenheter, en bild av att framförallt Shimano har ett problem. Detta sedan ett antal år tillbaka. En historie av bristande kvalitetskontroll och marknasdsföring där gamla serienamn med bra rykte får sälja sämre byggda efterföljare till samma eller högre pris.

            Vissa modeller, som Stellan mår ha förbättrats på vissa delar, men det förekommer även betydande försämringar. Tänk de bygelproblem på vissa exemplar av senaste modellen. Eller linförarlagrar som inte bara inte kan bytas seperat. Lagren verkar vara även av katastrofkvalitet.

            Lägg till CQs korrosionsbenägenhet som du kunde bevisa.

            Och Curadons historie, där E blev till Chronarch i vit ( fast dyrare) och de efterföljande fram tills nuvarande K (som är ffde väldigt ny och obeprövad) var inte direkt vidarutvecklade eller bättre än E.

            Shimano verkar vara trots många fina rullar alltid kapabel till kapitala blundare.

            Daiwa verkar vara överlag mera stadig vad som gäller kvalitet. Dock Magseal- slavkontraktet med köparna, samt även problem med deras flagskepp Saltiga ( ref. Alan Hawk) visar att ingen är utan fel.

            ABU har sina runda från Svängsta. Stadig i kvalitet och robusta. Ganska oförändrade i årtionden. Man måste gilla det- eller inte.
            Deras baitcaster är en annan femma. Tyckte själv faktiskt att gamla Toron/NaCln var rätt ok om man inte går över 150g konstant, samt inte jerkar brutalt eller pirkar.
            Mycket av ABU och resten från gamla Pure Fishing ( vad heter ägarna nuförtiden?) kommer från Kina (mest från Haibo). Har själv besökt fabriken och var paff hur många företag som låter tillverkar sina rullar där.
            Kvaliten är skiftande. Beror självklart på hur mycket pengar komponenterna får kosta. Och om man lämnar egna ritningar eller bara brandar om deras egna.

            Kineser kan bygger allt. Priset bestämmer kvaliten. Personligen har jag hållit mig borta från ABU de sista åren. Får ingen wow- feeling av rullarna längre (Revo Gen.1 kickade mig dock då)

            Vad ska man säga mera? Bra att vi har dessa diskussioner! Ytfinishen av CQn startade den men allt är inte guld som glänser.
            Senast ändrad av Utter; 2018-12-08, 23:51.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Utter
              @JotaK: jag är långt ifrån dina erfarenheter med rullar. Det är bara människor som du, de som har servad hundratals rullar och samtidigt har bevarad sig ett objektivt öga oavsett varumärket som kan bedöma som situationen för de olika modeller ser ut. Jag litar totalt på ditt omdöme
              Tack men lita inte fullt ut på mitt personliga omdöme som är mer en åsikt när allt kommer omkring. Titta istället på bilderna och de tendenser till statistik jag försöker förmedla.
              Det är inte alls svårt att vara neutral i den här branschen men det är väldigt svårt att framstå som neutral.
              Jag försöker här visa på det du skriver att allt inte är guld som glimmar, varken bokstavligt eller bildligt talat. Tror det kan vara svårt att förmedla en sådan ståndpunkt utan att uppröra rullägares känslor. Det är dock aldrig min mening.
              Tvärtom faktiskt, jag har turen att vara i en sits där jag helt oberoende från tillverkare, grossister och säljare kan redovisa mina fynd för den stora massan.

              Ursprungligen postat av Utter
              Jag får, baserad på vad jag förstodd, och mina och mina vänners erfarenheter, en bild av att framförallt Shimano har ett problem. Detta sedan ett antal år tillbaka. En historie av bristande kvalitetskontroll och marknasdsföring där gamla serienamn med bra rykte får sälja sämre byggda efterföljare till samma eller högre pris.
              Det är ju inget nytt påfund.
              Kolla vad ABU gjorde med Cardinal eller kika på Daiwas olika budget-Millionairer som dykt upp genom åren.
              Jag tycker ändå Curado I och nya Scorpion är riktigt bra rullar exempelvis om än inte lika bombsäkert byggda som äldre varianter.
              Hasplarna tycker jag också generellt blivit bättre även om fel finns och när felen är på komponentnivå som du nämner (dåliga lager) är det mest pinsamt. Det borde i dagsläget vara enkelt att sätta bra lager i rullarna då det uppenbarligen gjordes för decennier sedan.
              En intressant infallsvinkel är också detta ständiga "vidareutvecklande", där har vi nog en stor bov i dramat.
              Ökande av hållbarheten hos rullarna som tillverkades i mitten av 80-talet utan att återgå till väldigt enkla konstruktioner hade nog varit svårt. Hållbarhet utöver flertalet år är nog heller inget den typiska kunden ser som utveckling, eller ens ska se.
              Sedan dess har "utvecklingen" av flera rullar då snarare handlat om områden som slår högre när dessa inkorporeras i säljsnacket.
              Jag menar, det är ju mycket lättare att sälja en snygg rulle med massa kullager och extremt lätt snurrande vev som kräver mycket underhåll än en hållbar och slitstark men alldaglig rulle som går mjukt och fint på nödvändigt antal lager och håller längre oavsett förutsättningar.


              Ursprungligen postat av Utter
              Daiwa verkar vara överlag mera stadig vad som gäller kvalitet. Dock Magseal- slavkontraktet med köparna, samt även problem med deras flagskepp Saltiga ( ref. Alan Hawk) visar att ingen är utan fel.
              Jag har, föga förvånande, mina tvivel om vissa av Daiwas modeller också men då dessa inte är särskilt vanliga på marknaden är det alldeles för tidigt för mig att dra några slutsatser...

              Ursprungligen postat av Utter
              ABU har sina runda från Svängsta. Stadig i kvalitet och robusta. Ganska oförändrade i årtionden. Man måste gilla det- eller inte.
              Deras baitcaster är en annan femma. Tyckte själv faktiskt att gamla Toron/NaCln var rätt ok om man inte går över 150g konstant, samt inte jerkar brutalt eller pirkar.
              ...och vissa av oss andra har sett framförallt NaCl som ett ständigt huvudbry sedan den kom.
              Det är faktiskt en av rullmodellerna som haft högst felprocent här hemma. Mycket av det beror dock på så enkla missar som utsatta kullager av tveksam kvalité på evighetsskruven och den där förhatliga frikopplingen den delar med flera andra Revo då.

              Ursprungligen postat av Utter
              Vad ska man säga mera? Bra att vi har dessa diskussioner! Ytfinishen av CQn startade den men allt är inte guld som glänser.
              Ja, jag och vi har ju totalt kapat tråden men snuddar ändå lite vid ämnet tycker jag.
              Det finns ju mängder av bra rullar naturligtvis. Jag tror personligen att en mycket välskött Conquest av nyaste generationen kan hålla många år men tycker inte man ska blunda för att svåra skador kan uppstå förvånansvärt fort.

              Jag ser verkligen fram emot att se bilder på flera öppnade Conquest som är fiskade i 2-3-4 år i Östersjön, ägda av både rullpedanter och folk som bara fiskar och lägger undan prylarna.
              Mina fynd går ju inte direkt göra någon trovärdig statistik av även om de pekar åt en tendens. Samtidigt förstår jag att det kan vara svårt att slänga ut en bild på exempelvis rostiga kullager från rullen man köpte ett år tidigare för 5 000 kronor eller dylikt.

              Kommentera


              • #37
                jontak:vilka modeller på daiwa är det då som du menar???är lite nyfiken på det....har en del av dem nyare rullarna som jag bara fiskar på havet med och har inte haft några problem med dem..

                Kommentera


                • #38
                  Det hade varit intressant att höra shimanos syn på det hela. Jag håller shimano väldigt högt men kan inte förstå hur de kan låta så dyra men uppenbarligen bristfälliga rullar släppas. Någon Ingenjör måste ju vid något tillfälle sagt, "ska vi verkligen sätta så billiga kullager på denna rullen?"

                  Jag servar rullar åt en butik och visst det finns alltid flera aspekter att förhålla sig till. Många gånger upplever jag att "icke rullnördar" kommer in med deras rullar alldeles för sent och samma personer skulle nog inte köra runt med en bil som väsnar från hjullagerna tills det rasar fullständigt. Men det är anmärkningsvärt hur två rullar från samma fabrikat kan hålla så olika nivåer. I åtta fall av tio servar jag lexor åt folk. Det är alltid samma fel, frikoppling som inte går upp, uppslitna lager och trötta kullager samt dåligt smörjd från fabrik. Daiwa tatula verka inte alls ha samma bekymmer.

                  Jag vet inte om det var bättre förr då det finns massvis med fantastiska rullar idag men min gamla shimano curado 301E funkar likabra idag som dagen jag köpte den

                  Kommentera


                  • #39
                    Linkan81 Inget jag vill fördjupa i nuläget som sagt.
                    Vill inte måla fan på väggen eller framstå som att jag är ute efter att "sätta dit" ett visst märke eller en viss modell.
                    Kan ta den diskussionen via PM.
                    På ämnet kan jag däremot säga att jag var väldigt tveksam till Daiwa Tatula 200 HD och efterföljande Coastal till en början.
                    Kort efter att HD kommit ut hade jag hemma några exemplar, tror det var tre eller fyra, med problem relaterat till linspridare/frikoppling ergo TWS.
                    Hade även hemma en handfull med rost i vevgavelns spollager.
                    Fick vatten på min kvarn och gnällde en del på modellen/modellerna men nu över tid har de visat sig hålla bra och det kanske bara var tidiga måndagsex jag hade hemma. Därmed slutade jag klaga på rullen men ser till att informera framtida ägare om att bör hålla koll på smörjning av just dessa två potentiella problemområden.
                    Det är mycket viktigt för mig att inte av princip döma ut en viss modell utan att ha bra på fötterna samt även vara noga med att ta tillbaka eventuellt negativ kritik då problemen visat sig mindre allvarliga än jag till en början uppfattat dem.
                    Har däremot en liten annan inställning gällande flaggskepp och/eller rullar som kostar åtskilliga tusenlappar, där blir det summarisk avrättning även efter fåtal exemplar med liknande fel.

                    Ursprungligen postat av Cudan
                    Det hade varit intressant att höra shimanos syn på det hela. Jag håller shimano väldigt högt men kan inte förstå hur de kan låta så dyra men uppenbarligen bristfälliga rullar släppas. Någon Ingenjör måste ju vid något tillfälle sagt, "ska vi verkligen sätta så billiga kullager på denna rullen?"
                    Shimanos åsikt lär vi knappast få höra, det närmaste vi har i Sverige är Normark.
                    Jag har visat upp ovan nämnda fel samt pratat om dem med säljare, längre upp i hierarkin än så kommer jag tyvärr inte då jag är helt fristående.
                    Lite tråkigt kan tyckas då en konstruktiv diskussion hade varit väldigt intressant.
                    Om rullen är "dålig" eller om den helt enkelt inte är förberedd för förutsättningarna i Sverige och våra fiskares sätt att sköta rullen är också en fundering värd namnet.
                    Kullagren är dock inte bra, har haft flera tiotals Conquest, Curado och Calcutta D med rostiga lager. Tror inte en enda av dessa rullar varit mer än 1-2 år gamla.

                    Ursprungligen postat av Cudan
                    Jag servar rullar åt en butik och visst det finns alltid flera aspekter att förhålla sig till. Många gånger upplever jag att "icke rullnördar" kommer in med deras rullar alldeles för sent och samma personer skulle nog inte köra runt med en bil som väsnar från hjullagerna tills det rasar fullständigt.
                    Jag brukar alltid säga att 50-75% av rullarna som lämnas in är i behov av renovering, inte service.

                    Ursprungligen postat av Cudan
                    Men det är anmärkningsvärt hur två rullar från samma fabrikat kan hålla så olika nivåer. I åtta fall av tio servar jag lexor åt folk. Det är alltid samma fel, frikoppling som inte går upp, uppslitna lager och trötta kullager samt dåligt smörjd från fabrik. Daiwa tatula verka inte alls ha samma bekymmer.
                    Lexans lager är ökända, verkar som i princip varenda Lexa drabbas av skrikande sådana.
                    Min teori är att det har med den stora storlekskillnaden på spollagren i kombination med tungt fiske att göra.
                    Fastnande frikopplingar har jag också sett många men det drabbas å andra sidan både runda Ambassadeurer och äldre Revos av också.
                    Även högkvalitativa modeller som Daiwa Luna ibland (vilken i och för sig har ett kopplingslänkage relativt likt Lexans). Kopplingen blir som tur är nästan alltid återställd efter rengöring och smörjning.

                    Ursprungligen postat av Cudan
                    Jag vet inte om det var bättre förr då det finns massvis med fantastiska rullar idag men min gamla shimano curado 301E funkar likabra idag som dagen jag köpte den
                    Jag vill påstå att hållbarheten faktiskt generellt var bättre förr, därmed absolut inte sagt att rullarna var bättre överlag. Jag personligen skulle inte byta bort vissa av mina nyare rullar mot äldre!
                    På tal om Curado 301E:
                    Click image for larger version

Name:	RecordCurado01f.jpg
Views:	269
Size:	313,8 KB
ID:	2485960
                    Det går att plåga ihjäl en sådan också, även om denna syn är väldigt ovanlig i modellen.

                    Kommentera


                    • #40
                      Det med dåliga lager i nya Calcuttan kan jag som sagt bekräfta. Mina var också döda efter knappt 2år. Blev ett par Hedgehog och de fungerar flawless. Mina DCs har sina grymma original kvar.
                      Bytte till mig en utifrån sett perfekt 301E för några år sedan ( mot en blå 4501) . Bara varit reserv enligt andra parten. Låg huvudsakligen i väskan. Dock på västkusten. När jag öppnade den fick jag nästan en stroke. Fullständig rutten. Fördelen med den rullen var att den gick att totalrenovera och ser ut som ny igen - ute och inne. Fick också Hedgehogs. Den går som en klocka (liggar dock nu på hyllan tillsammans med sin silvriga syster 301D)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X