Tråden om ABU's runda Max-modeller! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om ABU's runda Max-modeller!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ok, nu har jag måttat lite.

    Har bara ett analogt skjutmått så det kan ev diffa typ + — 0,1 mm på måtten.

    Pro Max 1600, första gråsilvriga modellen:
    Spolbredd: 23,1mm, spoldiameter: 31,9mm, spolaxelns längd: 60,1mm.

    S 1600C och SM 1600C har samma mått på allt, så även den kromade Pro Max 1600, men den har 6 stifts broms, övriga har 2 stifts.

    Black Max 1600 har också samma mått, men den har lite förvånande längre spolaxel än de övriga, måttet på denna är: 64,8mm.

    Click image for larger version

Name:	19D035D1-01CE-44B2-A4F6-2D5420DE2670.jpeg
Views:	488
Size:	1,14 MB
ID:	2603566Click image for larger version

Name:	22C0394A-BD06-4F10-AB27-C599F6AA305B.jpeg
Views:	529
Size:	1,18 MB
ID:	2603565

    Kommentera


    • #62
      Ave!

      (Väljer att posta här då jag tycker att tråden förtjänar att väckas till liv igen, samt att innehållet till stor del berör just ABUs runda Max modeller.)

      Det har smugit sig in ett par utländska ”bondkatter” bland de inhemska äkta hermelinerna! En gulaktig liten skenhelig historia, och en stor svart best!
      Och detta beror märkligt nog inte på att det skulle råda full optikervarning beträffande min syn, glojärnen jag har är förvisso progressiva, men rätt nya! Det rör sig mao av olika anledningar om en fullt medveten handling från min sida, även om beslutsvåndan till syvende och sist var påtaglig.
      Tror det kan vara köpet av den Garcia besläktade Italienaren Everol 6/0 som successivt till viss del kan ha brutit ner det minst sagt robusta inre motståndet till allt annat än Ambassadeurer tillverkade i den ärevördiga fabriken i Svängsta.

      Hemmets högsta instans visade sig dock inte oväntat ha sin egen syn på saken, och ibland kan hon verkligen få till en närmast hisnande vokabulär ang ärendet mina rullar.
      Beträffande mitt smått ansträngda försök att förklara nykomlingarnas ankomst, så visade sig hennes verbala frågande utlåtande till min förvåning vara det ödesmättade och diagnos liknande:
      ”Har det någon gång föresvävat dig att du möjligen utgör en intellektuell belastning för dig själv och din omgivning, och att mental kollaps är nära förestående?”
      Det hela dessutom medlidsamt uttalat, och med förställd len röst…
      Japp, hon är mor till mina barn och ursprungligen importerad från Sörmland…. Och om det nu inte vore för det här med att rullar är som att vifta med ett rött skynke framför henne, så är hon faktiskt mot all förmodan begåvad med övervägande goda sidor.

      Har ända sen de runda Max rullarnas tid varit smått fascinerad av det inflytande som ryktet om att Shimano filade på sin första Calcutta serie, hade på ABU.
      Att tillåta ngn utböling att pinka in revir på sin ”planhalva” utan strid låg inte för ABU.
      Hyfsad frenesi utbröt och musklerna spändes å det grövsta i Svängsta, och snart såg Black och Pro Max dagens ljus pga detta.
      Att det gick undan avspeglas inte minst i ytskiktet på Pro Max, som definitivt hade behövt mer utvecklingstid…
      Och strid mot den kompetenta Japanen blev det som bekant….
      ABU fortsatte i högt tempo och släppte lite senare de ngt förfinade S, SM och T serierna, vilket slutligen resulterade i legendariska Mörrums debut!
      Med Mörrum var tronen säkrad, då den av en enig journalistkår utsågs till världens bästa spinnrulle!
      Detta trots att ABU av märklig och outgrundlig anledning inte utrustat Mörrum med det suveräna frikopplings systemet som Max rullarna hade.
      Systemet medgav att man med frikopplingstangenten nedtryckt kunde veva linspridaren till centrum inför kast utan påverkan av spolen.

      Så ja, tankar om en tidig Calcutta har funnits under lång tid, men hela tiden har Ambor kommit emellan. Det har dessutom varit så att skulle det bli en Calcutta, så skulle det för det första vara en i mkt gott skick, och för det andra den lilla 50, och de växer ju inte direkt på träd…
      Men det blev av till slut, och fan vad nätt den är även i jämförelse med ABUs motsvarande minstingar!
      Är lite svårt att få till exakta mått pga vänstergavlarnas välvning, men det här är vad jag kom fram till med tumstock. Måtten avser gavlarnas diameter, och bredden mellan gavlarnas yttersidor.
      Calcutta 50, D: 53mm, B: 57mm
      Pro Max 1600, D: 56mm, B: 62mm.

      I det helt motsatta spektrumet, inte minst storleksmässigt, så blev det denna 2 kilos pjäs. Penn Senator 9/0.
      Även här har tankarna om köp av en i mkt gott skick funnits en längre tid.
      Finns mig veterligt inga andra fabrikat som är i närheten av Penns bedrifter av att formligen ha staplat IGFA rekord på höjd via deras Senator och International serier genom åren.
      Har lite beroende på var jag vill utgå från som mest lite drygt en halvtimme till Öresund där brutala skönheter gjort comeback. Än så länge är den blåfenade tonfisken med rätta fridlyst på våra breddgrader, men det kanske ändras… ”Beväpning” finns isf för ändamålet i form av denna Senator och Everol 6/0.

      Det finns en del tilltalande familjära paralleller mellan det ursprungliga Penn och en viss Urfabrik i Svängsta, då i Borgströms ägo.
      Dessvärre erhåller numera dessa båda tidigare och med all rätt så stolta familjeföretag styvmoderlig behandling i knäet på den globala draken Pure Fishing……
      Låt oss hoppas att åtminstone Penns Senator och International serier genom sina bedrifter uppnått ”helig status”, och att tillverkningen därmed inte flyttas utomlands. Det vore ju bedrövligt om de skulle behöva möta samma öde som Ambassadeur 7000…

      Pax Vobiscum

      Click image for larger version  Name:	33B3E0E9-6062-4C81-BEF9-71841117C370.jpeg Views:	0 Size:	1,29 MB ID:	2624653
      Lutande ”tak” beroende på den lägre Japanen.

      Click image for larger version  Name:	6B5A95E9-F877-497E-BACC-B911558B6BCF.jpeg Views:	0 Size:	1,47 MB ID:	2624654
      Sedvanligt sliten Pro Max med lite nya kostymdelar som väntar.

      Click image for larger version  Name:	0BA1C50E-FA19-4F2A-B9EA-88A953C1D759.jpeg Views:	0 Size:	1,27 MB ID:	2624655Click image for larger version  Name:	666AF35F-7B31-4AD4-8CEE-865CFCF07BDE.jpeg Views:	0 Size:	1,34 MB ID:	2624656
      Liten Japan i minoritet bland 1600 konkurrenter från Svängsta.



      Click image for larger version  Name:	8043BACA-A576-4981-8307-0B756E5573E7.jpeg Views:	0 Size:	1,42 MB ID:	2624657Click image for larger version  Name:	49EDB9B8-C81F-4CAF-9939-4CDAFFFE29AF.jpeg Views:	0 Size:	1,15 MB ID:	2624658Click image for larger version  Name:	6D915422-A284-4F7A-AFFC-7526E0836A43.jpeg Views:	0 Size:	1,17 MB ID:	2624660Click image for larger version  Name:	31884D3F-0738-4EB1-8042-BF852129A524.jpeg Views:	0 Size:	1,27 MB ID:	2624659


      Edit:

      Nu har det förbanne mig hänt igen!
      Senatorn blev stående väl synlig på tv bänken ett tag, så min Sörmländska har nu sett den dagligen i några veckor. Det senaste uttalandet kring pjäsen är nu att hon tycker den är ståtlig!
      Samma märkliga kovändning har jag för övrigt upplevt tidigare, då var det de från början illa sedda Everol 6/0 och Amba 30 som stod framme och efter ett tag fick samma omdömen… Uppenbarligen är storleken av avgörande betydelse, för ngt gott ord om någon mindre rulle än dessa har aldrig någonsin kommit över hennes läppar…
      Men skam den som ger sig, Senatorn är nu bortplockad och på dess tidigare plats är nu i experimentellt syfte en kromad 10 CL placerad. I mitt tycke både en ögonfröjd att beskåda, samt just ståtlig.
      Återstår att se hur detta faller ut…
      Senast ändrad av Piscantur stercore; 2023-06-11, 10:09.

      Kommentera


      • #63
        Har en blak max 1600 som är på väg hem till mig. Såg ut att vara I nyskick.

        Finns det några delar som bör uppgraderas. Ska användas till cranks på mitt st croix bass glas 7.2f 21g.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
          Har en blak max 1600 som är på väg hem till mig. Såg ut att vara I nyskick.

          Finns det några delar som bör uppgraderas. Ska användas till cranks på mitt st croix bass glas 7.2f 21g.
          Det enda du egentligen behöver byta om rullen är i nyskick är lamellerna.

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

            Det enda du egentligen behöver byta om rullen är i nyskick är lamellerna.
            Ok. Då kör jag på det och spolar rent lagrerna. Då borde den funka för borrecrank mellan 10-20g

            Kommentera


            • #66
              Fick hem denna lilla skönheten idag :-)

              Click image for larger version

Name:	20230705_150930.jpg
Views:	283
Size:	1,35 MB
ID:	2625838

              Som ny. Men jäklar vad dåligt frispinn på spolen. Kan det bero på centrufigal bromsarna? Är ganska stora/tunga i förhållande till den lilla spolen.

              Öppnade den och såg ett lager på spolen men hittade inte det andra lagret. Verkar sitta gömt på ickevevgavelsidan. Är det någon som kan bekräfta detta?

              Kommentera


              • #67
                Svarar på min egna fråga. Verkar inte sitt på någon av gavlarna. Så då är min fråga vart i helvete sitter det andra lagret?

                Står att det ska vara tre lager. Förstår att nållagret räknas av abu av någon konstig anledning som ett kullager. Sen sitter det andra lagret på spolen. Men det tredje lagret går inte att hitta. Kan det verkligen vara så att bussningen som sitter fastnitat på icke vevgavelsidan räknas som ett kullager?

                Så i verkligheten har den lilla oäktingen ett lager, det som sitter i spolen? Gråtande garvande smiley :-)

                Missförstå mig rätt. Kan få snurr på rullen ändå men jäkla sjukt att stämpla rullen med 3 ballbearing märke när det i verkligheten verkar vara ett kullager.

                Kommentera


                • #68
                  Max rullarna är byggda som en ultracast med 2 lager i spolen. Men på ena sidan sitter det en liten plastbricka för lagret. Lyft på den så ser du det.
                  Så man kan säga att den har 2+1 lager.

                  Kommentera


                  • #69

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                      Max rullarna är byggda som en ultracast med 2 lager i spolen. Men på ena sidan sitter det en liten plastbricka för lagret. Lyft på den så ser du det.
                      Så man kan säga att den har 2+1 lager.
                      Jag dör. Nu känner man sig dum hahhha

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 289 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 291 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X