Nya daiwa lexa, lager låter krig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya daiwa lexa, lager låter krig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Eller Citica E...? som sedan ersattes av Citica I, en billigare variant av Curado I som sedermera ersattes av Curado K. I och K har flera moderniteter, bl a utifrån ställbart kastbromsvred men om de är lika gedigna som Citica/Curado E ska jag låta vara osagt...
    .. Så var vi tillbaka på 0
    Typ samma men kanske inte men kanske bättre på vissa
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #82
      Ungefär så kan jag tänka mig!

      Nu har du iaf fått lite tips på din fråga om vilka specifika rullar som erfarenhetsmässigt skulle kunna ta Lexans plats utan att skrika (!) om det... t ex Curado, bl a 300E/D och sannolikt 200.

      Undrar hur relativt nya Revo Beast 40/41 kommer att falla ut efter en tids fiske? Kastar den tyst och bra?

      Kommentera


      • #83
        Curado I blev aldrig särskild populär. Curado K däremot känns som ett steg i rätt riktning igen. En välkastande medelpris rulle som kastar bra allt mellan 10/15g- 60g kanske 80g. Inte särskild dyrt heller. Den är inte tillräckligt gammal än för att ha förtjänt sig en plats i Shimanos Hall of fame. Och i motsats till tidigare Curror, så står den inte ensam i sin disciplin. Det kom ju en massa nya modeller från Shimano som täcker delar av Alu- Currans revir: 70- modeller, Ci4... .
        Dock så är den svart
        Jag gillar, som märks, den plattformen, och tror att man får som tidigare mycket rulle för pengarna.
        Det är dock otvecksam att den gröna, och även sin gråa föregångare är legendariskt solida. Suget efter dessa är också ffde stor på Ebay.
        Men om vi pratar om 200 storleken så finns det ett annat väldigt prisvärd alternativ: Abus Revos gen 1 och 2. De behöver visserligen lite mera kärlek än gamla Curran, men är också otroligt stabila. Jag har två kvar: en STX gen 2 och en Inshore gen 1 och har haft de till lättare jerk och till Spinnerbaits och topwater. De går mycket fina trots att jag missbrukade de många ggr även upp till 100g. För mig de sista slitvargar som Abu byggde i Revo serien
        Senast ändrad av Utter; 2019-04-30, 13:25.

        Kommentera


        • #84
          Jag har en Revo STX gen 1.
          fin rulle, men känns lite för klen för lättspinn gädda.
          Samt känslig för bräckt vatten?
          Men jag har kanske fel.

          Många val
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #85
            Jag har fortfarande inte fått rullen.
            Den skulle vart hos upplev i måndags enligt mail, och skickas tisdag. Nu är det fredag och ingen rulle.
            Börjar tröttna ordentligt nu

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Jag har fortfarande inte fått rullen.
              Den skulle vart hos upplev i måndags enligt mail, och skickas tisdag. Nu är det fredag och ingen rulle.
              Börjar tröttna ordentligt nu
              det är med service kan ta ett tag. Min Lexa var borta i omkring 3 månader. Dock gjorde det inte så mycket eftersom isen låg...

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

                det är med service kan ta ett tag. Min Lexa var borta i omkring 3 månader. Dock gjorde det inte så mycket eftersom isen låg...
                3 månader? Mina erfarenheter med Daiwa samt Shimano är att deras tider dom är inne på lagning är helt sjukt långa,

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

                  det är med service kan ta ett tag. Min Lexa var borta i omkring 3 månader. Dock gjorde det inte så mycket eftersom isen låg...
                  Frågan är dock om vi kan tala om service i Stahres fall? Den lät krig redan som ny och då är det en reklamation, köparen ska hållas skadeslös eller ersättas för merkostnader eller hur det nu är skrivet i konsumentköplagen eller annan tillämplig lagstiftning. Vore kul om någon drev detta strikt enligt lagen eller om någon redan gjort det gällande en felande rulle och kunde berätta.

                  I min bok kan det knappast anses acceptabelt att behöva vänta på en reklamationsvara i flera veckor, ffa inte under säsong. Enligt min mening borde en motsvarande ”lånerulle” ( d v s en liknande fungerande rulle, ej en spritt ny) vara skäligt. Säg att kunden sparat en stund för att köpa en rulle till vårfisket - är det då rimligt att hen tappar den möjligheten helt utan kompensation när/om det är så en butik levererat en felaktig vara- Jag tycker inte det.

                  Man kan ju tycka synd om en handlare som får in skräp på lagret som sedan levereras ut till kund och det kan de ju inte rå för... nej, men det borde vara en fråga mellan butiken och leverantören att fixa en beredskap för, inget som stahre87 eller andra slutkunder ska behöva lida för... Om vi kunder kör hårt här så kanske det händer något med alla jäkla måndagsexemplar... som ligger dammar i låååång vänta på åtgärd.

                  Jag som ofta jobbar 9-18 hinner inte till butiken utan att ta ledigt och får dessutom en frakt/transportkostnad till butiken med min reklamation - hur många här har fått eller ens begärt kompensation för den saken fastän även det sannolikt kan vara skäligt enligt konsumentköplagen...?
                  Senast ändrad av anteman; 2019-05-03, 21:51.

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Det är inte något klassiskt rassel, något nytt jag inte hört förut. Speciellt inte med andra lexor jag ägt. De andra har inte heller låtit mer än från den stillastående linspridaren ihop med inte allt för tysta linor.
                    Har i övrigt stort förtroende för lexa, och daiwas service, som förvisso tar en tid iom att saker ska skickas till Finland o tillbaka men proffsiga är dom.
                    Min ena lexa låg i dy botten ute vid kusten över ett dygn innan jag förmådde mig att hoppa i (12 grader i vattnet), sköljde den noga. Lager so. Lät krig, men efter byte fungerade den utmärkt. Därav att jag köpte den nya
                    Kanske kan du Fredrik Stahre få lite hjälp och tips här ....https://www.fiskefuralle.se/daiwa-le...ice-pa-rullen/ ....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm


                    Kommentera


                    • #90
                      Döm om min förvåning när det damp ner ett sms kl 17 20 om "att rullen finns att hämta på Ica...". Post nord levererar som vanligt. (Avisering en brukar komma mitt på dagen) som tur är var jag ute o körde så svängde förbi och hämtade den.spännande att se hur den låter nu

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X