Abu 5601 JB missljud - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu 5601 JB missljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    Man borde ju kunna testa detta genom att bara vrida på spolen bakåt (samma rotation som vid invevning), tillräckligt kraftigt så inte fjädringsmekanismen orkar hålla i och till slut borde stiften då vridas så de glider upp ur sina spår och kuggar över mot pinjongen. Eller tänker jag fel?
    Testa detta med min rulle och ja med kraft kan jag föra spolen bakåt och få det att kugga över.

    Kommentera


    • #32
      Aj, det gör ont på rullen. Får jag föreslå att ni fiskar med den istället.

      Är båten upptagen för vintern kan man ju fiska från land. Eller så går man till en äng och viker en timme åt casting och förbereder sig själv och rullen för nästa säsong.

      Nu har jag gjort mitt bästa för att kasta lite ljus över spolupphängning, kastbroms, frikoppling och underhåll. Var och en använder naturligtvis sina fiskeprylar efter eget huvud.

      Skitfiske

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
        Aj, det gör ont på rullen. Får jag föreslå att ni fiskar med den istället.

        Är båten upptagen för vintern kan man ju fiska från land. Eller så går man till en äng och viker en timme åt casting och förbereder sig själv och rullen för nästa säsong.

        Nu har jag gjort mitt bästa för att kasta lite ljus över spolupphängning, kastbroms, frikoppling och underhåll. Var och en använder naturligtvis sina fiskeprylar efter eget huvud.

        Skitfiske

        Har faktiskt inte en aning om det gör ont eller inte på rullen
        Nu har jag provat på alla mina rullar ca ett 20-tal och Jb:n (gammal jb) är den enda jag kan göra så på.
        Plastbrickan sitter på "rätt håll" inget glapp och kan finjustera mekbromsen om jag vill.
        Vet ej om det skall vara så eller inte men lär nog aldrig göra så med rullen mer efter detta.
        Min rulle funkar perfekt för fiske i övrigt. Kastar som en gud gör den med.

        Kommentera


        • #34
          Här finns en liten film på hur min Record 60 felfungerar:

          https://www.dropbox.com/s/5cm9qzdjxw...22.28.mp4?dl=0

          Har bytt i princip allt vad gäller pinjong/ok, det är ingen plastbricka i dessa.

          Kommentera


          • #35
            Jag förstår inte vitsen med att jobba så med rullen... fiskar ni så?

            Jag kan få växellådan på bilen att låta riktigt illa fast den troligtvis inte ska låta så illa... vad är det för fel på växellådan???

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Jag förstår inte vitsen med att jobba så med rullen... fiskar ni så?

              Jag kan få växellådan på bilen att låta riktigt illa fast den troligtvis inte ska låta så illa... vad är det för fel på växellådan???
              Finns mycket här i världen som är dumt och korkat att göra men vad jag förstått så var det väl en fråga från början om det verkligen är fel på rullen eller inte.
              Givetvis skall man inte fiska på detta vis men det intressanta är att det funkar på vissa rullar och inte på andra.
              Min Jb är tokskön att fiska med och jag hade inte en aning om detta "fel" innan denna tråden.
              Fiskade med den senast idag med detta "fel" och allt flöt på perfekt. Dock kunde fisket varit bättre.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

                Finns mycket här i världen som är dumt och korkat att göra men vad jag förstått så var det väl en fråga från början om det verkligen är fel på rullen eller inte.
                Givetvis skall man inte fiska på detta vis men det intressanta är att det funkar på vissa rullar och inte på andra.
                Min Jb är tokskön att fiska med och jag hade inte en aning om detta "fel" innan denna tråden.
                Fiskade med den senast idag med detta "fel" och allt flöt på perfekt. Dock kunde fisket varit bättre.
                Har för mig att vi kom fram att det är inget fel, eftersom det helt enkelt blir så om momentet i spolens rotation vid vevtag blir större än vad den fjädrande mekanismen klarar av att hålla, då glider stiften tillbaka upp längs spåren i pinjongen och kuggar över. Det där borde vara i princip omöjligt att framkalla med lina och något i linänden ute som ger motstånd i vattnet, då kommer motståndet att motverka överrotationen och det uppstår aldrig.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                  Har för mig att vi kom fram att det är inget fel, eftersom det helt enkelt blir så om momentet i spolens rotation vid vevtag blir större än vad den fjädrande mekanismen klarar av att hålla, då glider stiften tillbaka upp längs spåren i pinjongen och kuggar över. Det där borde vara i princip omöjligt att framkalla med lina och något i linänden ute som ger motstånd i vattnet, då kommer motståndet att motverka överrotationen och det uppstår aldrig.
                  Jodå det går jättebra att framkalla detta, just när man behöver det som mest, vid mothugg. Jag kanske dock har en felaktig teknik när jag sätter mothugget då jag alltid vevar till med kraft för att ta in eventuell slaklina. Fel eller inte, då rappar det till och man tappar kontakten med fisken i något ögonblick.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg

                    Jodå det går jättebra att framkalla detta, just när man behöver det som mest, vid mothugg. Jag kanske dock har en felaktig teknik när jag sätter mothugget då jag alltid vevar till med kraft för att ta in eventuell slaklina. Fel eller inte, då rappar det till och man tappar kontakten med fisken i något ögonblick.
                    Då låter det som att du har något annat problem... minsta lilla motstånd gör att det jag beskrev i min förra post inte kan hända, motstånd är roterande kraft åt motsatt håll som som den "överkuggande" kraften. bara att du har ett bete i vattnet borde vara tillräcklig kraft för att göra överrotation omöjligt. Föreslår att du får rullen genomgången ordentligt, om det rappar över jätteenkelt så tyder det för mig på att det är något med din fjädringsmekanism i spolupphängningen som är otillräcklig.

                    Kommentera


                    • #40
                      ...eller IAR-lagret i spolen. Record-rullarna har en helt annan konstruktion. Lämna in på service om du är osäker.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X