Haspel till gäddfiske, dyr eller billig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till gäddfiske, dyr eller billig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Mijni Jag kommer aldrig äga en Okuma-haspel förutsatt att jag inte får den gratis.
    Efter att ha sett mängder av Okumor där kuggarna släppt från dreven har jag skapat en fördom jag aldrig kommer övervinna, med det sagt VET jag att vissa av Okumas rullar faktiskt är helt okej.
    Här är det min princip som är dum men sådan är jag, allergin mot "problemrullar" blir bara värre och värre även då den är relativt löst baserad.
    Har du sett det problemet på Ceymar, för det är en modell som jag har bara hört gott om kvalitetsmässigt, några vänner som har den & vet några guider som kört med dom i flera år.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

      Har du sett det problemet på Ceymar, för det är en modell som jag har bara hört gott om kvalitetsmässigt, några vänner som har den & vet några guider som kört med dom i flera år.
      Intressant om de funkar som guiderullar, gäster kör nog inte grejer förståndigt överlag ... Jag funderar på hur de rullar du öppnat JontaK har fiskats...

      Vevar de hem under kraftig belastning och just där kanske Okumas drev fallerar...? Få verkar pumpa hem fisk numera, de planar, vevar helst hem dem...? Mina två Okuma Safina Pro funkar väl och de är väl ca 10-12 år gamla...
      Senast ändrad av anteman; 2023-09-06, 21:02.

      Kommentera


      • #43
        Cosmoz 08 ja, en Ceymar med konstaterat rensade kuggar, några till vilka antingen krasat ordentligt vid invevning eller haft defekt oscillering. Det rör sig alltså inte om några stora antal av den modellen.
        Däremot har flera andra av Okumorna jag fått lov att kika i haft samma artikelnummer på dreven som bland annat Ceymar (Okuma kör ofta samma delar i flera olika modellserier), vilket får mig att tveka lite på Ceymaren också.

        Men missförstå mig rätt, merparten av Okumas rullar är relativt (eller väldigt) billiga, går rätt fint och har en kvalitetskänsla gott och väl lik den hos de mer omskrivna märkena i liknande prisklass.
        Jag ser inte Okumas hasplar som generella problemrullar men det är, på grund av de relativt få med katastrofala felen jag sett, inget som lockar mig.
        Kan nämna att rensade kuggar/delade drev är något jag och troligen de flesta andra stöter på YTTERST sällan. Minns inte ens att jag sett det i fler rullar än några Penn, kanske någon enstaka Cardinal samt kinarulle, Okuma är i klar majoritet.

        Vad guider använder/inte använder låter jag inte påverka mina rullval särskilt mycket.
        Var tidigare lite insatt i den där världen och vet att inte sällan väljs rullar efter pris/tillgänglighet samt andra parametrar långt från kvalitet och funktion över lång tid.
        Finns säkerligen mängder av undantag,

        Håller dock med om att en Okuma en bit upp i modellprogrammet är en utmärkt kundrulle hos guider. Känns och fiskar bra, ger inget större hål i plånboken om den misshandlas/ger upp.
        Helt klart bra rullar för sitt pris, men som sagt, inget för mig.

        anteman Kul att du tar upp hur rullarna fiskats då jag har ett par intressanta exempel:
        En av dem hade rasat vid provvevning i fiskebutik!
        Oscilleringen slutade fungera och när rullen öppnades hade oscilleringsdrevet (och möjligen släden, minns inte) gått i bitar.
        Just där kan vi troligen utesluta kraftig belastning!
        En annan utvecklade ett krasande ljud med tillhörande känsla vid manuell påspolning av lina, ny rulle ska tilläggas. Minns jag rätt hade inte kuggarna gett sig av men ytan på vissa av dem vad fulla av små hål, troligen något fel vid gjutningen av zinklegeringen (gissar jag), kan ha en bild på härligheten någonstans i arkivet.
        Senast ändrad av JontaK; 2023-09-07, 10:11.

        Kommentera


        • #44
          Jag har alltid gillat Okumas hasplar - tycker de är prisvärda och deras bromsar har varit jämna och fina på de rullarna jag ägt. Kan hålla med om att kvalitén kanske inte alltid varit hundra. Tänkte föreslå abumatic 507! Annorlunda haspelrulle som borde vara lättservad och finns säkert reservdelar att tillgå.

          Abumatic 507 Inkapslad haspelrulle i klassiskt utförande, dessa underhängande modeller var tidigare väldigt populära bland metare men nu har

          Kommentera


          • #45
            Abumatic 507 är nästan kriminellt överprisad med tanke på teknologin. Denna rulle kan inte kosta mycket att tillverka i förhållande till rullar av modernare snitt som kostar i samma härad.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-09-06, 23:07.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #46
              Missade det här inlägget:
              Ursprungligen postat av anteman
              Har sett dina Okumabilder, JontaK och man funderar hur det kommer sig att de inte får till det med dreven. Inte alla naturligtvis men kanske mer typiskt där än för andra märken?
              Av olika anledningar har minnet blivit riktigt dåligt sista tiden och mina tankar, funderingar och placeringar av alla rullar jag sett i tid och rum börjar bli svår.
              Någon gång, kan det vara 10 år sedan möjligen, upplevde jag det som att Okuma hade en liten topp i försäljningen (åtminstone i mitt område med omnejd) och det var också då jag synade merparten av de rasade hasplarna.

              Det ska sägas att jag varken är eller har varit halva Sveriges rullpapperskorg men jag har under många år försökt hålla mig ajour med vad som håller över tid och inte via ett relativt stort nätverk. Under en period fick jag tämligen frekvent rapporter om haspelrullar från Okuma med problem, en majoritet av dessa hade med gång och/eller oscillering att göra. Relativt få rapporter om mer typiska haspelsjukdomar som felande byglar eller halkiga envägslager.
              Under den här perioden verkade det inte förekomma så hemskt stor andel Okumor bland fiskare i kretsen jag nådde, de stor däremot för en mycket stor del av gångrelaterade problem (någon som sedermera tagits över av andra märken, vad jag märker åtminstone).

              Flera rullar jag kikat på misstänker jag har haft mosade drev på grund av klassiska Heman-mothugg mot stock storlek större, moderna haspelgäddfiskare är ju sådana, men även i denna ryck- och slitglada kategori av sportfiskare förekommer få större/allvarligare drevskador.

              Merparten drevskadade Okumor jag sett har dock varit av mindre storlek, ofta monterade på så lätta spön och med så tunna linor att något annat borde ge sig innan kuggarna gör det.
              Har inga särskilda teorier om det hela, en möjligen ovidkommande observation är dock att flera drev som gått i tu visat sig vara väldigt porösa i godset.
              Av förekommen anledning vet jag inte hur andra märkens drev är i detta avseende i relation till Okumas.

              Ursprungligen postat av anteman
              Vad för typisk Shimanosjuka uppvisar din Cardiff symptom på? ”Rå gång” i dreven? Trodde finare Shimano 2012 var lite bättre, från en tid där ”inbyggd livslängd” ännu inte var ett så utvecklat begrepp och ledstjärna som det nu förefaller vara för flera märken…
              Tyvärr är tolvan en av de tidiga rullarna med vad jag anser vara mer "modern" kvalitet och marknadsföring.
              Finesser, "exklusivitet" och estetik framför livslängd.
              Min lille Cardiff har nu börjat utveckla en tydlig känsla då knivbulten vänder i sitt spår, för den mer oinvigde då spolen vänder från sin yttersta samt innersta position.
              Eller utveckla, en viss rå känsla har funnits där hela tiden.
              Det kan även skönjas ett visst "sus" med tillhörande vibration vid invevning, har också funnits sedan ny men blir mer och mer tydligt.

              Roligt nog har jag en gammal Technium 1000 (kan nog vara FB), fiskad betydligt mer och har väl några fler år på nacken. Uppbyggnadsmässigt inte helt olik Cardiff, till huvuddelen lik men enklare.
              Den går helt otroligt bra.
              Just en Technium av större storlek skulle kunna vara en intressant rulle för mig, men nu när jag börjat fundera på Japan så lär det väl bli Japan...

              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Abumatic 507 är nästan kriminellt överprisad med tanke på teknologin. Denna rulle kan inte kosta mycket att tillverka i förhållande till rullar av modernare snitt som kostar insamlade härad.
              Haha, ja!
              Runt 1500 kronor är vad jag tänkt ge för en riktig haspel från Japan.
              Väljer nog hellre någon av alla gamla 220 jag har liggande hemma framför en ny sån där 507.

              gabbu Lättservad är inget jag specifikt söker, nästan att jag numera föredrar lite småkrångel.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 521 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 131 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              278 svar
              47 568 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              536 svar
              90 255 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Kimmen
              av Kimmen
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 598 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X