Haspel till gäddfiske, dyr eller billig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till gäddfiske, dyr eller billig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Cudan Tackar, jag är väl lite av en periodare kanske...
    Mina problem med Tackle Advisors, och liknande, är dels att jag får känslan av sponsring vilket kanske är lite konspiratoriskt men kanske framförallt verkar många av dessa herrar vara synnerligen lättimponerade.
    Flera rullar bedöms vara extremt tåliga och hållbara trots att de endast bedöms som nya exemplar.
    Shimano har troligtvis problem med sina drev, jag misstänker det finkuggiga "Micro Module"-drevet i aluminium vars uppgift det är att driva evighetsskruven. Detta drev återfinns i många rullar och jag har därför svårt att se en rulle med delen i fråga som pålitlig över lång tid.
    Kanske är jag för luttrad, cynisk eller benägen att hitta fel...
    Av samma anledning väljer jag helst bort funktioner som Magsealed eller diverse andra tätningar. Jag behöver dem inte och då uppfyller de ingen annan funktion än att vara en risk.

    Är det någon av er i tråden som haft era rullar längre än 3-4 år och/eller haft flera exemplar av de aktuella modellerna?
    Mitt största bekymmer är som sagt nykänsla och hållbarhet över tid, i princip alla exemplar av alla modeller fungerar bra ett år eller två.

    Angående storlek så är det 4000 jag ska ha.

    Kommentera


    • #12
      Jag skulle till gädda i ditt viktspann köra en Penn Sargus ll 3000. Tar 180m 0.28. Tar in 88cm per vevtag. Billiga och jag har en till hö som går felfritt men hårdfiskar ju inte wobblers med sked.

      Kommentera


      • #13
        harlequine Penn intresserar mig lite faktiskt, i konkurrens med en billigare Daiwa då.
        För några år sedan då Penn Battle, Fierce och allt vad de hette var tämligen heta i gäddkretsar såg jag till att få hem ett gäng för service.
        Tror jag gjorde 10-12 totalt varav flera (minns inte hur många) gick riktigt hårt/ojämnt utan bättring efter rengöring och uppsmörjning.
        Ännu en tveksamhet alltså men för inte mycket mer än en femhundring är Sargusen kanske värd att testa, tack för tipset!

        Kvaliteten verkar ojämn, flera bekanta har haft sina Penn-hasplar åtskilliga säsonger i princip utan underhåll och de rullar på relativt fint fortfarande
        medan jag sett kugghaverier i rullar mindre än ett år gamla.
        Återigen, jag är cynisk efter att ha sett för många fel...

        Kommentera


        • #14
          Min Sargus ger ingen finmekanisk BMW halleluja feeling utan mer Volvo 240. Dock är jag typen som gillar att känna lite råare gång. Men rullen gör sitt jobb och för det priset så känns den stabil.

          Kommentera


          • #15
            Har inget emot lite oslipad känsla alls faktiskt, förutsatt att rullen är sådan från fabrik.
            Blir den däremot det efter en tid undviker jag.

            Kommentera


            • #16
              Min var rå direkt ur kartongen. Om du beställer en Sargus Il får du ju antagligen gratis frakt och kan torrveva hemma. Är den för len skicka gratis tillbaka!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Är den för len skicka gratis tillbaka!
                Den odiskutabelt bästa anledningen att skicka tillbaka en rulle!

                Kommentera


                • #18
                  Är nog tyvärr få som idag haft en LT i 3-4 år, tror den kom hit ca 2018. Funderar själv på en enkel rulle som Legalis LT å ena sidan och en Certate LT å andra. Den förra är ju som många rullar i dag, len och mjuk att veva som ny men hur länge vet nog få... Certate håller nog gången avgjort längre men å andra sidan kan du köra ganska många Legalis innan du når priset av en Certate och med den billiga rullen slipper du Magseal...

                  "Tyvärr " är flertalet LT så lätta att man kan behöva en 4000 för att få den vikt som många gäddspön behöver för balans och då går linintaget, givet större spoldiameter upp mer än kanske önskat för de som gillar lågt linintag. Kanske en 2500 kan funka om du eller frugan står ut med den mindre spoldiametern...? En 0,20 flätlina bör den nog kunna hantera och på ett lätt Prorex 8' bör dess vikt möjligen balansera rimligt...?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Är nog tyvärr få som idag haft en LT i 3-4 år, tror den kom hit ca 2018. Funderar själv på en enkel rulle som Legalis LT å ena sidan och en Certate LT å andra. Den förra är ju som många rullar i dag, len och mjuk att veva som ny men hur länge vet nog få... Certate håller nog gången avgjort längre men å andra sidan kan du köra ganska många Legalis innan du når priset av en Certate och med den billiga rullen slipper du Magseal...
                    Jo, svårt att veta livslängd hos nya rullar. De första LT-rullarna dök upp i slutet av 2017 har jag för mig.
                    Känner flera ägare av nyare modeller, däribland olika LT, som använder dem många timmar per vecka vilket till viss del kan säga något om livslängd.
                    Nu har jag inte haft hemma och servat särskilt många nyare Daiwa-hasplar, särskilt inte välanvända sådana, men de verkar vara tämligen problemfria än så länge.
                    Bekymren jag stött på hittills är läckande magnetvätska, envägslager som släpper samt missljud och/eller kraftig drevkänsla.


                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    "Tyvärr " är flertalet LT så lätta att man kan behöva en 4000 för att få den vikt som många gäddspön behöver för balans och då går linintaget, givet större spoldiameter upp mer än kanske önskat för de som gillar lågt linintag. Kanske en 2500 kan funka om du eller frugan står ut med den mindre spoldiametern...? En 0,20 flätlina bör den nog kunna hantera och på ett lätt Prorex 8' bör dess vikt möjligen balansera rimligt...?
                    Tycker faktiskt inte TPXD med sina 290 gram sitter helt fel på Prorexet till fisket som bedrivs.
                    Risken är att jag får göra avkall på något krav, tror inte det blir linintaget.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja, många fina rullar finns det :-)
                      Själv har jag en gammal Coromoran som inköptes för snart 20 år sen, Mycket fiskad fram till 2016 då jag gick över till Multi.
                      Men helvete vad den rullen går bra än idag, lite gnäll ibland men still going strong :-)

                      Tror dom byghde stabilare rullar förr, då med nackdelen "vikten" på rullarna.

                      Sorry för OT, ville bara hedra min gamla snart 20 åriga haspel :-)

                      Classe
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X