Kullagrad evighetsskruv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullagrad evighetsskruv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kullagrad evighetsskruv

    Är det någon här som har bytt nylonbussningarna mot kullager på evighetsskruven på en rundgavlad Ambassadeur?

    Eller... någon som VET vilka moment man måste göra? Tänker främst på lagret som ska sitta vid drevet, hur sitter drevet fast på skruven?

  • #2
    Har bytt ut nylon bussningen mot lager på alla mina Ambassadeurer!


    Inget vidare svårt ingrepp, räcker med att lossa icke vevgaveln för att plocka in evighetsskruven och tillhörande rör.
    Man kan behöva byta röret mot ett annat då dimensionen på bussningen kontra lagret skiljer.

    Rör från en C5 rulle är bra o har rätt innermått för kullager.

    Kommentera


    • #3
      Hur sitter drevet fast då? Jag har aldrig provat att lossa drevet och har ingen rulle i närheten just nu.

      Kommentera


      • #4
        Drevet är fastnitat i evighetsskruven.

        Går säkerligen med kunskap ta bort nämnda drev och nita om.
        Jag har fått för mig att UT sålde kompletta evighetsskruvar där båda kullager var keramhybrid, eller om det är några som missförstått marknadsföringen och endast det lösa kullagret var keramhybrid? Kan inte på något sätt garantera att det var så, men OM det nu var/är så är det väldigt intressant hur processen gick till

        Eller om det nu var ABU's egna original trimskruv?

        Kommentera


        • #5
          Jag testar på egen hand :-)

          Kommentera


          • #6
            Det finns färdiga kit att köpa
            Tex detta
            https://japantackle.com/tuning-parts...ug0000084.html

            På de vanliga Amb 4-6000 modellerna kommer det in en hel del vatten och skräp i dessa delar
            Dvs detta kräver regelbunden smörjning och rengöring för att fungera bra

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
              Har bytt ut nylon bussningen mot lager på alla mina Ambassadeurer!


              Inget vidare svårt ingrepp, räcker med att lossa icke vevgaveln för att plocka in evighetsskruven och tillhörande rör.
              Man kan behöva byta röret mot ett annat då dimensionen på bussningen kontra lagret skiljer.

              Rör från en C5 rulle är bra o har rätt innermått för kullager.
              Är det 3x5x3 lager som passar till skruven?

              Gissar att kugghjulet endast är pressat på skruvaxeln så man "bara" behöver knacka bort kugghjulet?

              Röret är väl då "bara" att brotcha i ändarna tills lagren passar till 100% eller?

              Skära av bussningen som sitter mot drevet och endast använda halva biten som distans?

              Kommentera


              • #8
                Ut har färdiga kit. Går att handla på sportfiskeboden. Annars krävs inget speciellt för att ta bort bussningarna o sätta dit lager.....

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Natas Visa inlägg
                  Ut har färdiga kit. Går att handla på sportfiskeboden. Annars krävs inget speciellt för att ta bort bussningarna o sätta dit lager.....
                  Två lager kostar typ 20:- vilket blir svårt att jämföra med sportfiskebodens färdiga... Jag gillar Micke och hans fiskebod men även jag har mina gränser för vad jag betalar för två lager och lite jobb :-)

                  Som av en händelse har jag två lager i dimensionerna 3x5x3 liggandes här nånstans så jag ska skurva isär en rulle och prova nån dag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                    Är det 3x5x3 lager som passar till skruven?

                    Gissar att kugghjulet endast är pressat på skruvaxeln så man "bara" behöver knacka bort kugghjulet?

                    Röret är väl då "bara" att brotcha i ändarna tills lagren passar till 100% eller?

                    Skära av bussningen som sitter mot drevet och endast använda halva biten som distans?
                    Minns ej vilken dimension lagren har så här just nu?

                    Jag har använt mig av Abu original delar, alltså evighetsskruv med lagren i båda ändar och rör för lager.
                    C5 o C6 modellerna, sök fram en sprängskiss och norpa artikelnummer. Sedan beställa från Abu service.


                    Röret för lager har en liten urfräst ”klack” längst ut för att lager ska passa.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X