Zodias,vilken multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zodias,vilken multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Zodias,vilken multirulle

    Har ett Zodias 166ML-2,vilken multirulle föreslår ni till detta spö.Först och främst ska det användas till mitt jerkfiske efter borre med shadow rap och shadow rap shad.Har tittat på följande rullar Daiwa ZILLION SV TWS, Daiwa ALPHAS CT SV och Shimano curado 150 DC.

  • #2
    Curado dc tror jag delar samma chassi som curado 200k. Zillion delar inget med gamla Japan zillion så där är det smartare att köpa en billigare tatula istället som är nästan samma rulle. Så båda de går bort enligt mig. Utav de tre hade jag valt Alphas. Curado 70 fungerar också.

    Kommentera


    • #3
      DC ger dig inga särskilda fördelar, kastlängdmässigt hamnar Daiwa's ovan nämna modeller klart högre i rang med ett Zodias spö.

      Kommentera


      • #4
        Håller med båda två ovan fastän Alphas CT är nog mer gjord för lite lättare beten, mer finesse än dina jerkwobblers, de senare klarar nog Tatula SV TW av lika bra till ett bättre pris.
        Helst den uppdaterade 2020 modellen som ska vara "Alphasnätt" att greppa men då får du importera, funderar på det, finns inte i Sverige än...
        http://www.tackletour.com/reviewdaiwatatulasvtwpg3.html

        Curado 70 har några år på nacken och lär få en uppdatering snart men många på FS gillar den till borrefisket, t o m före Daiwa, bla classe69, har själv inte prövat den.
        http://www.tackletour.com/reviewshimanocurado70.html

        Joens körde en Daiwa SV mot en Metanium MGL och även om det bara är en kastare vid ett tillfälle så har jag fått för mig att SV är tryggare att kasta i motvind medan Shimano med SVS infinity (Curado 70/Metanium MGL mfl) är mer nervös då men kastar lite längre vid snälla vindar och kompakta beten <10g... The Reel Test på YT kastar ofta lite längre med Shimano men ofta i nästan stilla vindar eller i medvind.

        Fast smaken och upplevelsen verkar delad
        https://www.fiskesnack.com/forum/fis...irulle-abborre Är nog så att man har en "fallenhet" åt antingen D eller S givet främst kastbroms och kastteknik (med samma spö, lina, bete), så bäst att pröva båda.
        Senast ändrad av anteman; 2020-07-08, 14:48.

        Kommentera


        • #5
          Tja, att DC i sig skulle ge lägre kastlängder tror jag inte på, det går ju att vrida ner bromsverkan till ett minimum precis som på alla andra rullar om man tycker sig behärska det.

          Kommentera


          • #6
            Det jag tänker på också att rullen ska passa spöt, inte bara kastmässigt. Zodias ML är ju ett ganska nätt spö. Just därför passar en alphas och curado 70 bra som är lite mindre.

            Kommentera


            • #7
              Curado DC är Shimano-storlek 150, Metanium DC är storlek 100 och obetydligt större än en Curado 70 så det kunde vara ett alternativ, ligger en ute på säljforumet för halva nypriset såg jag. Annars är det väl generellt så att det slutligen handlar om tycke och smak, för många variabler inblandade för att dra slutsatser om t.ex. kastlängd när det handlar om spö, bete, väder och vind, lina, kastteknik, och slutligen rullen och dess balans i relation till övriga parametrar.

              Kommentera


              • #8
                Håller med om Curado 70
                Har själv en 71 och den är len och fin. Kastar som en dröm och är nästan knäpptyst :-)
                Har även en Metanium DC som är en riktigt drömrulle :-)
                Skillnaden mellan dessa 2 rullar är inte så jättestor förutom Prislappen. I bra vindförhållande kastar jag längre med Curadon, lite mer vind vinner Metanium.

                Men jag tror att du kommer bli supernöjd med en Curado 70 :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Ja nu har TS fått flera olika tips å Meanium DC:n på säljes e borta... får se om det dyker upp ett svar från TS så småningom med vad det blev och hur den funkade just för TS...

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för era svar,är fortfarande villrådig vad jag ska köpa.Är nog mer ute efter en stabil rulle till shadow raps än en som kastar långt.Eftersom jag allt som oftast fiskar från båt ,har man ju friheten att flytta sig närmare.Idagsläget kastar jag ungefär mina shadow raps ca 25-30 meter i moderat vind.Så stabilitet är nog ett prio,Är inte risken stor att om man kastar för långt tappar man kontakten med betet ,vid mothugg etc.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 089 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X