Taskig linuppläggning okuma ceymar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Taskig linuppläggning okuma ceymar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Taskig linuppläggning okuma ceymar

    Har en storlek 30 och en 40 utav denna rulle och båda har samma symptom. Nedersta delen av spolen får knappt någon lina vilket resulterar i en snäv kant en bit över. Kvittar hur många washers jag har eller vilken dimension det är på linan, blir samma sak. Folk verkar ju älska denna rullen och har aldrig läst något om detta problem, så jag undrar helt enkelt om någon mer upplever detta? Att billigare rullar inte har perfekt linuppläggning är ju inget konstigt, men då brukar det ju bli lite bulligt eller "timglas", inte såhär.

  • #2
    Måste ju vara så att det är en fråga om hur många brickor du lägger dit. Sen kan man tycka att man inte ska behöva göra det även på billigare rullar men med tillräckligt många måste linan komma ner. Sen kanske det orsakar konstigt linuppläggning på andra ställen dock.

    Min 25 storlek är jag kanonnöjd med som du säger och den har perfekt uppläggning så det är inte ett epidemiskt fel på modellen troligtvis.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
      Har en storlek 30 och en 40 utav denna rulle och båda har samma symptom. Nedersta delen av spolen får knappt någon lina vilket resulterar i en snäv kant en bit över. Kvittar hur många washers jag har eller vilken dimension det är på linan, blir samma sak. Folk verkar ju älska denna rullen och har aldrig läst något om detta problem, så jag undrar helt enkelt om någon mer upplever detta? Att billigare rullar inte har perfekt linuppläggning är ju inget konstigt, men då brukar det ju bli lite bulligt eller "timglas", inte såhär.
      ----------------------------------------------

      Hej Kenwald;

      Utan att nämna något fabrikat så har det funnits haspelrullar under mer än 50 års tid som lägger upp linan koniskt eller snett på spolen...
      Ett bra botemedel är att veva upp linan utan att fälla bygeln och samtidigt hålla linan sträckt en del extra varv mot exempelvis nedersta delen av spolen för att linan sedan ska läggas upp jämnt över hela spolen....

      Old Firehand
      Leif Engström



      Kommentera


      • #4
        När du får problemet är det när du spolar på ny lina eller har du fiskat med rullen?

        När jag spolar på en ny lina är det sällan den blir perfekt på spolen oavsett hur bra packad den blir tror det är för att linan är lite små stel, men det släpper snabbt när man fiskar och en dag & linan har blivit mjuk & bättre packad på spolen då sitter det alltid perfekt.

        Kommentera


        • #5
          Har 2 st ceymar. 25&30.
          Känner inte igen problemet öht.
          Bara ett kast till..

          Kommentera


          • #6
            Nej samma här, har två billigare "förträdare" till Ceymar och de lägger på linan bra.https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ci-rulle/page3
            Även dina Daiwarullar strular med linan så du verkar tyvärr vara lite otursförföljd... hoppas fisken hugger iaf! :-)

            Nu ser jag ingen bild och vet inte om de är så nya så de kan (och då bör) reklameras annars skulle jag göra som Cosmoz 08.

            Du har redan prövat brickor på oliks sätt, om vi förutsätter att det sannolikt inte är "handhavandefel",
            du gjort en "Cosmozmanöver", linan är OK och flertalet Ceymarägare är nöjda så återstår rullfel.

            Har sagt förr att toleransnivåer på insatsdelar och monteringen av dem i rullhuset antagligen kan skapa detta om de samverkar och sånt märks inte under QC, de lär knappast testa med lina innan leverans.

            Kanske har spolaxeln, linföraren eller oscilleringsmekanismen hamnat lite fel och då blir det så här... berätta gärna hur det hela föll ut!
            Senast ändrad av anteman; 2021-08-19, 18:39.

            Kommentera


            • #7
              Jag jobbar i en sportfiskebutik och vi har aldrig stött på det här problemet med någon Okuma över huvud taget. Jag tycker de är ett av fyra extremt pålitliga fabrikat när det kommer till linuppläggning (resterande pålitliga fabrikat är Shimano, Daiwa och DAM). Det måste helt enkelt vara så att du spolar på linan underligt, särskilt ifall du upplevt samma sak på en Daiwa. Senast i förrgår spolade jag på en ny Ceymar för hand och denna lade lina mycket fin, så det är inget problem med dem nya batcherna heller. Jag antar att du spolar på löst isåfall, så att linan åker uppåt, eller så vevar du på linan med rullen riktad åt marken, vilket ibland påverkar. Hur tjock lina har du försökt spola på? Det kan heller inte hända särskilt mycket med oscillationen, då hela konstruktionen är rejält uppstödd av diverse skenor som ligger som skydd mot att oscillationsblocket ska halka bort.

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svar! Jag har problemet även när jag fiskat med linan ett tag. Spolar på med ordentligt med motstånd med en fuktig trasa samt trädd genom en spöögla och spolen liggandes på marken. På daiwa rullen var problemet att det inte gick på fler brickor, då gick inte spolen på vilket var jävligt märkligt. Så där kunde jag inte påverka uppläggningen mer.
                Shimano har jag aldrig några som helst problem med, de brukar vara bra direkt ur kartongen och sen får man till det sista finliret med brickorna. Men nåt märkligt är det ju, kanske lyckas jag klanta mig på nåt sätt ändå eller så är jag för jävla petig bara, haha.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
                  Tack för alla svar! Jag har problemet även när jag fiskat med linan ett tag. Spolar på med ordentligt med motstånd med en fuktig trasa samt trädd genom en spöögla och spolen liggandes på marken. På daiwa rullen var problemet att det inte gick på fler brickor, då gick inte spolen på vilket var jävligt märkligt. Så där kunde jag inte påverka uppläggningen mer.
                  Shimano har jag aldrig några som helst problem med, de brukar vara bra direkt ur kartongen och sen får man till det sista finliret med brickorna. Men nåt märkligt är det ju, kanske lyckas jag klanta mig på nåt sätt ändå eller så är jag för jävla petig bara, haha.
                  En linspolshållare är guld värd när man lägger på en nya lina, finns ännu billigare om man söker på tradera/wish

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ne-loader.html

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag skrev ett inlägg/svar tidigare i denna tråd.
                    Kan ni se det inlägget?

                    Jag börjar misstänka någon form av kapning.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-08-22, 01:15.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 991 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X