Haspelrulle för borren, hög budget. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle för borren, hög budget.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelrulle för borren, hög budget.

    Då var det dags igen. Tack för tålamodet.

    Jag köpte ett Daiwa Air -spö (7'3" 4-21g) på mellandagsrean tillsammans med en Shimano Vanquish C3000.

    Jag tyckte dock att rullen kändes väldigt mycket som min Vanford (som kostar hälften så mycket). Detta i kombination med att jag tyckte att den kändes väldigt stor, och hade ett svagt raspande ljud så valde jag att returnera denna.

    Nu i efterhand undrar jag om jag kanske var för känslig. Om DU hade köpt en haspelrulle idag, för aborrfiske, vad hade du valt, och varför?

    Jag kan nog tänka mig att lägga upp till 7-8k om det faktiskt gör någon skillnad. Jag har googlat och googlat och googlat, och det verkar som att de flesta tycker att Vanquish är en ultimat "borre-rulle", kanske köpte jag bara en för stor storlek? Samtidigt läste jag någonstans att C3000 har en 2000-kropp och större spole. Något som jag tycker låter helt knasigt med tanke på hur stor jag upplevde den som jag fick hem. I så fall blir det ju ännu sämre om jag köper en vanquish i 2500-storlek?

    Jag har sneglat på Daiwa Luvias Airity som kändes väldigt bra och som nästan helt saknade "raspljudet".

    Så ja, hur hade ni resonerat?

  • #2
    Jag har sneglat lite på ABU's mgxtreme 20 men nu dök ju zenon 20 upp som ett nyare alternativ... sist jag fiskade med haspel hade jag Cardinal C3 och C4 så jag kanske inte ska uttala mig...

    Kommentera


    • #3
      2500 ses väl som all around. 1000 rulle borde räcka.
      Min kamrat som fiskar mer gädda. Säger till mig att penn rullar är det enda som är nåt att ha. Han träffar då betydligt mer fiskare än mig då han jobbar som fiskevårdare åt länsstyrelsen.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Jag har sneglat lite på ABU's mgxtreme 20 men nu dök ju zenon 20 upp som ett nyare alternativ... sist jag fiskade med haspel hade jag Cardinal C3 och C4 så jag kanske inte ska uttala mig...
        Jag kände på en Zenon i en butik och den är imponerande lätt. Har letat recensioner men inte hittat något precis. Den finns med på radarn.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
          2500 ses väl som all around. 1000 rulle borde räcka.
          Min kamrat som fiskar mer gädda. Säger till mig att penn rullar är det enda som är nåt att ha. Han träffar då betydligt mer fiskare än mig då han jobbar som fiskevårdare åt länsstyrelsen.
          Saken är den att det ALLTID hugger en gädda också när jag är ute och fiskar aborre (känns det som). Jag är lite rädd att bromsarna på typ 1000-rullarna inte ska orka. Eller är det en överdriven rädsla?
          Min Vanford är i storlek 1000 och den sitter på mitt UL-spö (Westin W6 2-10gr).

          Penn säger du? Det har jag inte tittat på alls. Någon speciell modell?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

            Saken är den att det ALLTID hugger en gädda också när jag är ute och fiskar aborre (känns det som). Jag är lite rädd att bromsarna på typ 1000-rullarna inte ska orka. Eller är det en överdriven rädsla?
            Min Vanford är i storlek 1000 och den sitter på mitt UL-spö (Westin W6 2-10gr).

            Penn säger du? Det har jag inte tittat på alls. Någon speciell modell?
            Det beror helt på hur C&R frälst du är. En riktigt frälst har väl alltid en 4000 rulle för att pumpa upp en stor fisk så snabbt som möjligt för snabbast återsättning.
            Men som ren jämförelse. Titta på vad karln hade som fick en... hmm var det en 14 kg gädda på balansare härom veckan. Vikt osäker. Men stoooor var den för det spöet.

            Jag tror att alla har sitt eget älsklingsmärke. Själv har jag shimano. Han kör penn. Då har vi nåt att tjafsa om vid möten. Viktigast är väl ändå en matchande vikt till spöet?

            Kommentera


            • #7
              Linintag på en 1000-rulle blir ganska långsam... funkar skapligt till långsamt pillfiske som typ dropshot.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Linintag på en 1000-rulle blir ganska långsam... funkar skapligt till långsamt pillfiske som typ dropshot.
                Det beror ju lite på.. Vissa vevar ju snabbt från början o vissa sakta. Själv ökar jag hellre vevtakten på en rulle med lägre utväxling än står o segvevar med en högutväxlad rulle när så behövs..
                Så det beror ju mycke på tycke och smak. Och lite på vad man ska köra för tekniker.
                Har inga problem o ta in slack vid någon av alla olika borretekniker man kör med min 1000rulle.
                Oavsett om de e segt vinterfiske eller snabbt sommarfiske.

                Kommentera


                • #9
                  Daiwa certate kanske kan vara nått,har denna både till borre o gädda.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

                    Saken är den att det ALLTID hugger en gädda också när jag är ute och fiskar aborre (känns det som). Jag är lite rädd att bromsarna på typ 1000-rullarna inte ska orka. Eller är det en överdriven rädsla?
                    Min Vanford är i storlek 1000 och den sitter på mitt UL-spö (Westin W6 2-10gr).

                    Penn säger du? Det har jag inte tittat på alls. Någon speciell modell?
                    C3000 har en kropp i samma storlek som 2500.

                    Rädslan är helt obefogad du kommer troligtvis aldrig använda mer än 1 kg i bromsverkan. Prova att knyta fast något som väger 1 kg i änden av linan och prova att lyfta det, om du törs.

                    Tyvärr så tycker jag inte att det ger väldigt mycket att gå upp på premium på haspel i liten storlek. Visst det är en fin känsla. Det känns aningens tightare än en rulle för 2000 när man är uppe på en Exist. Men för folk som inte vet något alls så kan det vara svårt att avgöra. Jag lät några som inte fiskar gissa vilken som var dyrast utav Fuego, Ballistic och Exist. Dom valde ut Ballistic.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X