Ursprungligen postat av Cosmoz 08
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lagret under vevaxeln
Collapse
X
-
Lite olika, beroende på pris på 10-pack. Men enbi på rakuten har bra sortiment och priser på Minebea-lager som jag nu mer köper. Sanslös kvalitet för pengarna om man inte vill ha keramiskt (vilket jag nu för tiden oftast varken önskar eller behöver). Jag har en mindre laddning på väg just nu så om du vill testa ett par så kan du skicka ett PM. Annars finns de att köpa t ex här https://www.rakuten.co.jp/enbi/
- Gillar 1
-
Lite OT men var ifrån köper du lager?Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggJag brukar kalla lagret just "vevaxellager". Brukar alltid sätta dit ett fräscht när jag servar rullar, då kostnaden för ett kvalitetslager inte är mer än tjugolapp, eller hälften om man kan tänka sig ett "okish" rostfritt kinalager. Eftersom de generellt är fettpackade så håller de ganska väl utan service. men det känns ganska tydligt när de är rostiga, skitiga eller annat. En bussning kräver så klart mindre underhåll, men alla har vi lite olika syn på det där med service. Vissa tycker att "doppa rullen i vattnet" är ett bra sätt att få den att rassla och gnissla mindre, andra importerar specialfetter från andra sidan jordklotet.
Stämmer att det inte finns någon standard på lagerstorlek i rullar överhuvudtaget. Just dessa brukar ofta vara 4x9x4mm men att det skulle påverka reservdelsutbudet negativt förstår jag inte.
Lämna en kommentar:
-
Tack för svar!
"vevaxellager" förväxlas ofta med IAR-lagret (eller "nål-lagret").
Jag har 3 st ABU rullar som har detta lager under vevaxeln, alla olika dimensioner (!) (4x9x4; 5x9x3; 5x11x4)
När man söker på reservdelens nummer finns sällan information om lagrets dimension, så det måste man ta reda på annat sätt (t ex med ett skjutmått).
4x9x4 är det enda av dessa jag har hittat "på hyllan" i redskapshandeln, annars får man ge sig ut på det vilda internet och e-handla... Att hitta bussningar i dessa dimensioner verkar vara ett detektivarbete...
En av dessa rullar har utvecklat lite "kugg-känsla", Jag har felsökt och det enda som återstår nu är att prova att byta ut detta "vevaxellager". Grejen är att när jag tar ut lagret för att serva det har jag svårt att se att det skulle vara skadat...det är möjligt att det glappar lite grann...kanske är det tillräckligt.
-Var köper ni era kullager?
Lämna en kommentar:
-
Lager rullar lättare där än en bussning och tenderar att ha något bättre toleranser efter tid än en bussning i plast. Därför kan jag tycka att man kan förvänta sig ett kullager där på dyrare modeller, enbart i förfinings-syfte. Lagret håller vevaxeln rak under press tillsammans med det övre vevaxellagret. Dessa två lager gör att rullen definitivt blir lenare under press. Det negativa med ett lager här är att när det väl rostar, och det gör det alltid förr eller senare, så känns det mycket tydligt i hela rullen.
Jag har ofta bytt ut det här lagret mot en bussning på rullar som går hårt i bräckt/salt vatten. På vissa rullar ser jag en bussning, gärna i plast (ännu mindre underhåll, ingen risk för ärgning), som en uppgradering över ett kullager, för att den helt enkelt aldrig kommer att rosta. På Shimano Tranx 200 t.ex har man tänkt på detta och har en bussning i botten av vevaxeln. Däremot finns det kvalitéslager, som väldigt sällan rostar, man med fördel kan sätta här, och få det att hålla i många år. Daiwa Steez t.ex, har ett lager där som verkar nästan outslitligt (vilket jag iofs förväntar mig för den pengen). Problemet är att i billiga rullar hittar man sällan dessa. De är i sämre kvalité och rostar snabbt.
Summa summarum: Gör man det bra blir det bra. Hade hellre sett en bussning där på rullar man inte gör det bra i.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag brukar kalla lagret just "vevaxellager". Brukar alltid sätta dit ett fräscht när jag servar rullar, då kostnaden för ett kvalitetslager inte är mer än tjugolapp, eller hälften om man kan tänka sig ett "okish" rostfritt kinalager. Eftersom de generellt är fettpackade så håller de ganska väl utan service. men det känns ganska tydligt när de är rostiga, skitiga eller annat. En bussning kräver så klart mindre underhåll, men alla har vi lite olika syn på det där med service. Vissa tycker att "doppa rullen i vattnet" är ett bra sätt att få den att rassla och gnissla mindre, andra importerar specialfetter från andra sidan jordklotet.
Stämmer att det inte finns någon standard på lagerstorlek i rullar överhuvudtaget. Just dessa brukar ofta vara 4x9x4mm men att det skulle påverka reservdelsutbudet negativt förstår jag inte.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Lagret under vevaxeln
-Vad kallas lagret som sitter under vevaxeln på rullar typ Mörrum och Revo ?
-Har detta lager något praktiskt syfte (utöver marknadsföring)?
-Vad kan man förvänta sig händer när detta lager skär?
Jag skulle gärna byta ut detta mot en underhållsfri bussning (om sådan gick att finna)
Värt att notera:
Vissa Revo modeller har en bussning som ersätter kullagret.
Detta är en del av rullens lågfartssystem.
Lagret syns inte när du öppnar rullen. Om du inte vet om att det sitter ett lager där, eller om du glömmer bort att serva det, så är det bara en tidsfråga innan det falerar.
ABU använder olika dimensioner på lagret för olika modeller på rullen. Det förekommer alltså ingen standard, vilket negativt påverkar utbudet av reservdelar.
Lagret hålls på plats med en vanlig spårryttare (inte monterad i bilden ovan). Det betyder att vevaxelglapp kan uppstå även med denna konstruktion.
Taggar: Ingen
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 146 visningar