handdator

Visa fullständig version : En fegis i beteshaken räddar fiskedagen

Bergman
2004-09-18, 10:48
Enligt Fiskeguide Dagge Johansson från Motala som har mångårig erfarenhet av guidat spinnfiske är en Bomber-vobbler 16J XSIO med öknamnet Fegisen ett av de mest fångstsäkra gäddbeten som finns. Ett lättkastat/fiskat bete som passar alla, såväl amatörer som proffs.

http://www.fiskesnack.com/mothugget/2004-09-18_01_large.jpg

EN FEGIS I BETSHAKEN RÄDDAR FISKEDAGEN!
En solig förmiddag våren 2004 hade jag, Björn Blomqvist förmånen att få en lektion i spinnfiske efter vätterngädda av fiskeguide Dagge Johansson från Motala. Det var rovgiriga så kallade efterleksgäddor som stod på programmet. Vi hade stämt träff runt nio-hugget vid båtrampen i Hammar. Den trailerburna båten skickades i sjön, därefter lastades fiskeprylar samt välfylld kaffekorg ombord. Solen strålade från en klar himmel och vattenytan var spegelblank. Ett väderleksläge som i gäddfiskesammanhang brukar vara allt annat än bra.
Dagge gav gas och båten sköt fart ut mellan vassbälten och skär. I cirka 15 knops hastighet susade vi en stund senare fram under Hammarbron för vidare färd ut i Vätterns extremt vackra norra skärgård. Första stoppet gjordes utmed en vassrugge. Nu skulle här fiskas. Mitt betesval blev ett grundgående jerkbete. Ett träbete som gett mig mången god gädda de senaste åren. Jerkbait är lika med ett vobblerliknande bete som får den rätta gången med hjälp av spörörelser. Det finns olika typer av jerkbeten som exempelvis ett "Side-to-side" jerkbete som fiskas hem under ytan i zick-zack rörelser. En annan typ av jerkbete kallas för "Walk-the-dog", vilket är lika med att betet istället fiskas på ytan i ett zick-zack mönster. Jerkbaitfiske är något som jag gillar skarpt.

http://www.fiskesnack.com/mothugget/2004-09-18_02_large.jpg

HUGG I FÖRSTA KASTET
Dagges betesval blev däremot en ledad vobbler, modell Bomber 16J i färg XSIO. I vissa fiskekretsar går nämnda Bomberbete under benämningen Fegisen. Bakgrunden till öknamnet (Enligt uppgift är det Mikael Boettge som driver Sportfiskeboden, Täby som kläckte namnet)
är att den spöfiskare som häktar fast en Fegis i beteshaken oftast fångar flest gäddor, alltså ett säkert bete. Jämförelsevis är det som om man skulle använda både livrem och hängslen för att hålla byxorna uppe.
Vi lät våra beten ta vatten samtidigt. Jag fiskade hem mitt ryckbete utan att känna minsta lilla nafs. Dagge däremot hann knappt börja veva förrän dagens första gädda var ett faktum. En stund senare kunde herr Johansson greppa en 102 centimeter lång "gröning" runt nacken med vikten 7,5 kilo. Kvickt loss med krokarna ur fiskens gap, kort fotostund och därefter släpptes gäddan levande åter. Dagge skickade ånyo Fegisen i sjön. Napp igen! Runt 15.00-tiden avslutade vi fisketuren. Väl åter i hamnen summerades fiskedagen till 30 gäddor. Hur många av dessa som Dagge hade dragit upp via sin Fegis vill jag inte redögöra för. Kan dock berätta (motvilligt) att han fångade merparten av gäddskörden denna dag, tyvärr. Mitt enda försvar i sammanhanget är att jag inte är en feg spinnfiskare, typ Dagge, utan en rakryggad spö-slitare som vägrar att låta sig påverkas av andras framgångar. Jag kör så att säga mitt eget fiskelopp och vill hitta egna favoritbeten. Döm själva om det är speciellt klokt att göra så.

Insänt, berättat och fotograferat av Björn Blomqvist.

hahaha va bra!

ss
2004-09-18, 14:36
Är det "ok" at bara sno e tråd sådär`?

Holm
2004-09-18, 16:01
Det är inte så att personen i fråga som skrivit texten skickade det till Bergman, som sedan la upp det på mothugget...?

edit: som ja misstänkte, ett meddlande måste skickas till Bergman innan de kommer upp på mothugget....

källa:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=4674

mvh/Jon

Bergman
2004-09-18, 19:49
ss, haha ... hoppas du skojar ... "mothugget" är insänt av Björn själv och jag la upp det här på Fiskesnack.com

Flodebanan
2004-09-19, 12:43
Haha, okej..Visst inte att Björn var verksam här inte:P Känner han rätt väl, fiskar lite ihop då och då.

//Markus

Bergman
2004-09-19, 12:51
Jasså så det var Flodebanan som var "ss" i posten här ovan.

Hundersmarck
2004-09-19, 13:22
HaHa flodebanan got Busted By Bergman =)

Flodebanan
2004-09-19, 14:08
Jasså så det var Flodebanan som var "ss" i posten här ovan.

Aaa, min jävla inloggning krånglade, så jag bara knappade lite från t-bordet;) Jag står sååå gärna för allt jag säger.

Kan säga att Björn e en trevlig kille, för tillfället lånar jag en low profii'le rulle ochn ett bassspö sopm passar perfa till ytfisket;)

Alessandro
2004-09-19, 15:35
Har Dagge bytt sponsor, för två år sen var han helt ned-Zaltad...

Flodebanan
2004-09-19, 19:27
Den killen säger nog precis som han tycker!

Flodebanan
2004-09-23, 12:55
är denna Fegis ni fiskade med sjunkande eller flytande?

Ledad finns väl bara i flyt?

Flodebanan
2004-10-04, 12:00
Kan också säga, att när Björn med vänner fiskar där upp är svårheten att hitta ett bete som går så grunt som möjligt,iom att det är efteleksfiske så gäller solvikarna på grunt vatten. Valet faller då uteslutade på flyt eller Suspending kan jag tänka. Salmosslidern Björn nämner är det "flytande" varianten. Blir kanske en tur upp dit nu på lovet, får se om man hänger med?! :)

//Markus

natito
2006-12-26, 18:48
Om nån vill ha en FEGIS så säljer jag en på tradera.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=37308392

Jimmiee
2006-12-26, 18:58
bergman,de ska väll inte gå att skriva som gäst i forumet?

Cephalus
2006-12-26, 18:59
bergman,de ska väll inte gå att skriva som gäst i forumet?

God morgon, det var bara drygt två år sen..

Jimmiee
2006-12-26, 19:01
God morgon, det var bara drygt två år sen..

ja men flode kunnde ju skiva som gäst,så då går de?

Cephalus
2006-12-26, 19:02
Det var fortfarande två år sen.

the_unknown
2006-12-26, 19:05
Det var fortfarande två år sen.
:appl: :buga:

Fiskaren2
2006-12-26, 19:48
hahah. killen har full koll på vad han jiddrar om :) inte

Gargamel
2006-12-27, 02:03
He he kul det där.
Min gäddfiske karriär började just med en "fegis".
Har fiskat gädda sen jag föddes nästan, men det året jag fiskade med fegisen (tror jag var 15år) förändrade jag synen på gäddfisket rejäl. Jag hade ingen aning om att det var fler som avgudat denna ledade bomber i just dom färgerna, tills nu. Jag har lovat mig själv fleragånger, att den dagen jag fiskar bort min bomber lägger jag spöet på hyllan, dom orden har resulterat i allt från djupdykningar i 15gradigt vatten för att få upp en fastfiskad bomber till att tjyvlåna båtar för att hämta min bortsnärtade ögonsten, he he
Även jag har tävlat mot mina fiske kompisar i yngre dagar, bombern är grym på att lura till sig mängder av gäddor.

Nu har jag inte fiskat med min "fegis" på 10år och glömtbort att jag avgudade den så, tills nu när jag läste detta. he he

Feta swim wizz, ciskokid och magnum rappala dominerade fram tills jag blev jerkbait beroende i våras.

Kanske jag ska ta med Bombern försäkerhets skull i vår :)

stigson
2006-12-27, 11:47
haha benny, ta med den du, du vet vem som är norrsjöns konung ;)