handdator

Visa fullständig version : Bästa flugorna för havsöring?

R.E
2005-09-20, 22:59
Nu ska jag inleda min karriär som flugfiskare efter havsöring! :)
Känner mig lite osäker på flugvalet och undrar därför vilka flugor ni rekommenderar?

Låt oss säga att du får välja ut dina 5 absolut bästa HÖ-flugor.
Vilka skulle det i sådana fall bli?

Mycket tacksam för svar!

// Rasmus

bj
2005-09-20, 23:17
Jag fiskar mest (snudd på enbart med något av följande)
- Wolly bugger i lite olika färger (och färgkombinationer)
- Kaninrumpestreamer (dvs skinnflik från kanin)
- Muddler med kaninrumpa
- Matuka
- Räkimmitationer

På Gotland sägs lila vara en mycket gångbar färg samt att räkimmitationer är gångbara..

ruskis
2005-09-21, 12:43
Nu på hösten funkar små räkor och tångräk immitationer.Läste någonstans om en fluga gottlänningarna kallade för "pusslude" skulle funka bra.
Lycka till !

HÖ-betvingare
2005-09-21, 13:13
1. Fiskimitation av valfritt slag MEN med dessa faktorer;
- Mycket silver-glitter.
- 7-8 cm lång.
- Så lätt som möjligt (dvs. helst inget epoxy o dyl)

2. Räkimitation, också den av valfritt slag MEN med;
- Långa antenner (gärna av flash).
- Tydliga ben (6-8).
- Gräll färg (vit el. rosa överlägset).
- 2-4 cm lång.

3. se ovan
4. se ovan
5. se ovan

yoxler
2005-09-22, 14:47
håller med övriga talare

Man kan prova en mask också.

Magnus är en känd fluga. enkel att binda.

salmo32
2005-11-09, 18:09
- Glimmerrejen, Polarmagnus(el. likn.), Butcher zonker, red tag saltwater, epoxy tobis. Har du dessa klarar du de flesta situationer galant.

Vi har också en del kustflugemönster på hemsidan www.scandicfishing.com (http://www.scandicfishing.com/shop)

Unregistered(weberg)
2005-11-09, 19:06
Testa en Glödhäck..mycket effektiva tycker jag

maxackaxan
2006-01-02, 00:49
en b3bonker:D

Pred_Ce
2006-01-07, 01:08
80% av mina HÖ tar jag på Magnus. Övriga på märlor, grå Frede och juletraet i stort sett.

assgoblin
2006-01-07, 15:16
tror att man får mest fisk på det man fiskar med. personligen har jag tagit nästan alla mina öringar på en "moddad" mickey finn(rävhår istället för kalv, och med blått fronthackel) i strl 8.

Unregistered1
2006-01-09, 19:21
dom senaste veckorna har jag på gotland sett mycket fisk på väldigt grunt vatten, en långsamt hemtagen räkimitation (grå vit eller orange jag har inte märkt någon skillnad på dom olika färgerna, fisken tar på alla tre) har fungerat mycket bra just nu. I övrigt är det bara att använda en fluga som du tror på själv, zonkers och wooly buggers i olika färger brukar funka bra.

R.E
2006-01-11, 00:49
dom senaste veckorna har jag på gotland sett mycket fisk på väldigt grunt vatten, en långsamt hemtagen räkimitation (grå vit eller orange jag har inte märkt någon skillnad på dom olika färgerna, fisken tar på alla tre) har fungerat mycket bra just nu. I övrigt är det bara att använda en fluga som du tror på själv, zonkers och wooly buggers i olika färger brukar funka bra.
Jag måste bevisligen fiska på fel ställen för jag har inte sett en HÖ här sedan jag tog en tvåkilos blanking på en Wolly Bugger, utanför Kneippbyn, för flera månader sedan.

:(

Unregistered1
2006-01-11, 19:52
Ojdå själv tycker jag att det har varit mycket fisk och framförallt har det varit fantastiskt flugfiske, fisken har gått riktigt grunt i tjock tång så det har varit riktigt svårt med spinn.
Just nu är det ju väldigt lågt vatten och ganska kraftig vind så det är väl svårt just nu.

Strömsländan
2007-09-14, 23:08
Ser att många rekomenderar räkimitationer osv,fungerar dem även bra i älv tex Ljungan,eller är det speciella mönster för älvfisket,typ Glödhäck?

fiskenez
2007-09-20, 12:31
Höst/Vår? Kust/Å?
På kusten binder jag imitationer på de byten som finns på lokalen jag fiskar och byter imitation efter tillgången på de olika arterna under året. I åarna (där jag inte fiskar JÄTTEmycket) fiskar jag en sunrayshadow precis under ytan på hösten och typ GP precis ovan botten på våren.
Välkommen till havsöringflugfiskets underbara värld! :)

Flodström
2007-09-22, 23:56
Ser att många rekomenderar räkimitationer osv,fungerar dem även bra i älv tex Ljungan,eller är det speciella mönster för älvfisket,typ Glödhäck?

Har haft otroligt bra fiske på små förtyngda räk-imitationer i Dalälven på höstfisken, enda till jag flyttade till Norge. Men de flugorna ska nog gå lika bra i Ljungan som i Dalälven. Öringen tar mycket smått nu på hösten. Som exempel kan jag nämna att en världsrekordöring (Emån, 15,3 tror jag vikten var på) fångades på en enkel 8:ans krok (sparsamt dressad, svart historia, mer som en laksfluga, bunden som en Heggeli men med svart kropp i stället för med silvertinsel).

Fiska en förtyngd räka i djupare "hål" eller bakvatten. Låt den sjunka ner en stung, fiska hem flugan m.h.a. "handtvist" eller små snabba och korta indragningar. Lång tafs och flytlina har varit min favorit till detta fiske. :fiska1:

mvh

Strömsländan
2007-09-22, 23:57
Har faktiskt aldrig provat kustflugfiske,bor vid Norrlandskusten (Sundsvall).
Man kanske skulle ge det en chans,men det gäller väl o veta lite heta platser.

Harvar mest i Ljungan efter Öringen,Laxen är väl snart bortNÄTfiskad tyvärr.

Ja bäst man sätter sig vid städet då o binder upp ett gäng sunrayshadow´s.

Tack för tipset.

Strömsländan
2007-09-23, 00:19
Just fan,finns det någon bra bindbeskrivning på sunrayshadow?

fiskenez
2007-09-24, 10:58
Googla så hittar du nog beskrivningen. Jag binder iuf bara en svart vinge med några strån holoflash på en "naken" tub.
Vad gäller kusten så tycker jag absolut du borde testa uppe i norr där har du ju inte bara kustöring utan också kustharr väl?
Grunda steniga vikar, uddar och sund med lite tång och lite sand är exemlariskt. Men jag har aldrig provat kusten i norr så det kan ju vara annorlunda platser som gäller där.

fiskenez
2007-09-24, 10:59
ja just det, nätfiskare är SVIN

flyfisher
2007-09-28, 09:48
Just fan,finns det någon bra bindbeskrivning på sunrayshadow?

Sunray shadow är ju världens enklaste mönster att binda på tub.
1. Tag valfri längd på exempelvis plasttub eller aluminium, 4 cm blir bra.
2. Fäst in något svart hårmaterial, rävsvans ca. 7-10 cm långt
3. Forma till ett litet huvud (gärna med röd bindtråd) och lacka. KLART!

4. Fiska den snabbt i ytan i skymningen efter lax.

Lycka till!
Flyfisher :winner:

Motvind
2007-09-28, 11:48
De flugor jag fiskar med är:

1. Wolly Bugger, oftast förtyngd med ett beadhead.
2. Zonker
3. Magnus
4. Aurarejjen
5. Fyggi

Slänger även i Dansken (STF-fisken) som en joker då jag precis börjat binda den.
Men variera dessa flugor olika storlekar och färger så täcker de fiskesituationerna på ett bra sätt.

Motvind
2007-09-28, 13:04
Jag ska även säga att jag har fler mönster med mig ut också såsom Mickey Finn, Borstmaskar, glimmerrejjen mm men det är de ovan nämda som jag har som bas.

Flodström
2007-09-28, 19:20
Har faktiskt aldrig provat kustflugfiske,bor vid Norrlandskusten (Sundsvall).
Man kanske skulle ge det en chans,men det gäller väl o veta lite heta platser.

Harvar mest i Ljungan efter Öringen,Laxen är väl snart bortNÄTfiskad tyvärr.

Ja bäst man sätter sig vid städet då o binder upp ett gäng sunrayshadow´s.

Tack för tipset.

Bara så du vet: Sunray Shadow är värkligen ingen bra havsöringfluga. :nej:
Det är en Laxfluga utvecklad i Lærdalselva og som till 99,99% används till laxfiske.
Dessutom, binder du den i alla fall så måste du binda den på ett plaströr som har samma längd, i stort sätt som vingen. Annars missar du huggen då öringen som oftast tar flugan (bytet) bakifrån.

Nä, satsa på dubbelkrokade flugor, eller mindre tubflugor bundna som små spigg eller sill-imitationer. "Stora" flugor (>8cm) används nästan uteslutande på våren, då vattentempen ligger på runt 0 grader, upp till ca 6-7 grader. Därefter fiskar man med mindre flugor som små tuber och dubbel/ enkelkrokade öringflugor, räkor och nymfer. :hungrig:

mvh :D

Muskytracker
2007-09-28, 19:46
Kika in på www.flugor.se för färdiga öringslådor!

Flodström
2007-09-29, 17:00
Kika in på www.flugor.se för färdiga öringslådor!

Ja-visst, där har du ett gångbart sortiment för kustöringen. kompletterar man sen med några större "Zonkers" i grå-brun-guld-silver-rött-blått varianter så kommer man långt, minst till 95% vill jag påstå.

mvh

fiskenez
2007-10-04, 11:53
Sunrayshadow må vara en laxfluga men Havsöringen tar den. (I strömmande vatten) Men till HÖ binder man den med fördel som lite mindre.