handdator

Visa fullständig version : Billiga och bra wobblers för Gädda ... finns det ?

Bergman
2003-03-28, 13:43
Undrar om det finns några billiga och bra Gäddwobblers ? Märken som funkar bra och märken man ska passa sig för ?

Har sett att Abu Garcia säljer skapligt billiga ... hur är deras kvalité ?

Toby
2003-03-28, 13:48
egentligen borde man ju kunna köpa wobbler på tex biltema, gången går ju faktiskt att justera till den man önskar, och finishen är dessutom snygg.

blir ju lite jobb men man sparar ju i alla fall pengar.

kör helst med rapala wobblers, tycker om att de är justerade och tanktestade, då vet man att man får en wobbler som är bra.

fast som sagt väldigt höga priser

Foppa
2003-03-28, 14:52
Wobblers som biltema och fladen fångar fisk, men efter 2 gäddor och ett tags fiskande går de sönder, lacken lossnar och kroköglor böjs, inget att satsa på, köp istället orginalet, tex en bomber 16a istället för en conrad.. kostar 50 spänn mer, men håller i 5 år mer!satsa på kvalitet! Så man kan nog säga att även om det finns billiga wobblers så lönar det sig ändå inte att köpa dem.

Åsunden
2003-03-28, 14:58
Jag har HiLo vobbler som är 25 år gamla. Kanske inte så där jätteutnyttjade, men i verkligt bra kondition. Jämförelsevis är de billiga oxå. Nu återstår att se hur nytillverkade håller kvaliteten.

Jag har läst och hört att tom Zalt'en flagnar och spricker. Den senaste inköpsrundan la till de övriga en Swim Whizz. Utanpåverket av den ser helt osanolikt bra ut. Men dyr som brännvin!!!

"Vem i hela världen kan man lita på...."!

cico
2003-03-28, 17:06
Originally posted by Bergman
Undrar om det finns några billiga och bra Gäddwobblers ? Märken som funkar bra och märken man ska passa sig för ?

Har sett att Abu Garcia säljer skapligt billiga ... hur är deras kvalité ?

Köp hellre bra än billigt. Visst det kostar kanske. Men tex Conrad fiskar ju bra och kostar lagom så det finns undantag. När det gäller Zalt får man snällt langa upp vad det kostar eftersom den är en nödvändig ingrediens i lådan. Men jag vet folk som inte alls gillar Zalt.

Fiska med det du tror på. Det brukar ge bäst resultat. Kom ihåg att en kompromiss affären aldrig har givit några glada miner på sjön.

Köper man det sämre och sedan står och ångrar det hela turen blir fisket därefter.

edit; obeservera att, Conrad fiskar rätt bra och är billig, vilket inte har något med kvalitén på dem att göra.

//K

Foppa
2003-03-28, 17:20
Conrad fångar fisk, men den håller bara för ett par gäddor! samma sak är det med biltemawobblers.. (som är ännu sämre kvalitet) så alla conradanvändare, köp orginalet bomber 16a istället, håller mycket längre.

Stizo
2003-03-28, 17:27
Originally posted by Foppa
Conrad fångar fisk, men den håller bara för ett par gäddor! samma sak är det med biltemawobblers.. (som är ännu sämre kvalitet) så alla conradanvändare, köp orginalet bomber 16a istället, håller mycket längre.

Jag tycker att fiskedrag skall hålla i stort sett hur många år som helst...

Hatar sånna där tråkiga billiga skiiit drag som conrad mfl... Köp kvalitet istället... Jag betalar gärna över hundra spänn för rejäla fiskedrag...

Har nyss köpt mig två st Super Shad Rap till vårgäddan och till HÖ köpte jag mig två st vicke och en st Ludde draget...

Kostade en del men det är kvalitet på dem dragen! :)

Bergman
2003-03-29, 21:55
Grejen är den att jag har alldeles för få wobblers i lådan ... måste fylla ut ordentligt och då kostar det. Men det är det värt kanske ! :)

KG?
2003-03-29, 22:08
Jag tycker inte att man "behöver fylla ut" . Skaffa några bra drag för olika djup och jobba med dom. Sjunkande och svävande Zalt, Nils Master, Bomber och några schyssta shadjiggar. Det räcker långt.

Bergman
2003-03-29, 22:36
Håller med er om att man inte behöver massor av olika wobblers men om ni skulle kika i min fiskelåda skulle ni skratta. Iom att jag började fiska i höstas så har jag i princip inget alls så en 10 olika wobblers/drag måste nog införskaffas iallafall. Ähh, får hoppa över några krogrundor och åka och köpa in sig på lite kvalitetsdrag då. Litar på er grabbar ! :)

KG?
2003-03-29, 22:52
Om man skrattar åt nån annans utrustning så är man korkad.
Det är egentligen oväsentligt hur mycket skräp man släpar på. Det gäller att att tro på det man har och fiska med skallen. En ytgående wobbler, en svävande och en som sjunker. En shadjig och ett skeddrag sen räcker det.

Bergman
2003-03-29, 23:47
Fan nu blev jag ju sugen på att shoppa ju ... inte bra ... tur att det inte finns nån dygnet runt-öppen fiskeaffär här annars hade jag blivit fattig. ;)

kmelin
2003-03-30, 00:53
Själv har jag inte använt wobbler så mycket, mest pga att det oftast är väldigt grunt och mycket skit där jag fiskar. Och ärligt talat så är jag för snål för att sätta en wobbler i botten. Men jag har alldrig haft problem med att få fisk på vanliga skeddrag. använder mest utö-drag, ju mer slitna och flagiga dom är ju mer fisk har jag fått (kan vara inbildning).

Jag tror faktiskt att vi fiskare är vesäntligt mer kräsna på vilka drag vi använder än vad gäddorna är när dom ska käka, dom verkar vara nöjda så länge det blänker lite. Så som andra har sagt, använd vad ni själva trivs bäst med, för eran skull och inte fiskens. För visst är det roligt att köpa fiskeprylar, prylbög som man är.

"Killar slutar aldrig köpa leksaker, dom blir bara dyrare med åren"

//Kalle

rapala
2003-03-30, 01:24
Bergman, har du ingen bild med din utrustning? Skulle vara intressant att se./Max

Bergman
2003-03-30, 01:26
Rapala, jag har ju inte så mycket utrustning ännu ... men jag kan fota lådan sen när jag fyllt på med lite grejer. ;)

rapala
2003-03-30, 09:18
Ett tips jag kan ge är att kolla i varuhus, som ÖB tex. de har ofta s.k "abborrpaket" eller "gäddpaket" med 4 drag i, vanligtvis 2 spinnare, ett skeddrag, samt en wobbler. Dessa brukar fungera hyfsat tycker jag. Vill man ha mer kvalite, har ABU liknande paket tror jag.

Danne
2003-03-31, 00:19
Annars är det redigt kul att göra sina egna wobblers om man har lite tid till övers!

kmelin
2003-03-31, 01:44
Låter rätt kul att göra egna wobblers, har du någon adress till någon bra hemsida som visar hur man ska gå till väga.

//Kalle

rapala
2003-03-31, 01:47
http://hem.passagen.se/stefan.fiske/wobbler.html har ett par tips...
Sök med "tillverka egna wobbler" vid google, så hittar du en massa hemsidor som har tips, eller låna Hans Nordins bok i biblioteket.

lillgustaf
2003-03-31, 14:54
jag tycker att hi-lo och rapala funkar bäst vist det kostar lite men köper du biligt skit så går ju dom sönder efter 3 fisk köper du du typ hi-lo så håller dom i 6 till 9 år om dom används bra

Dr Müller
2003-03-31, 19:56
Bergman!

Håller med Tobbe utom när det kommer till betesvalet.

För ytfisket: Salmo Fatso (flyt)

För mellanliret: Stora el. mellanZalten (sjunk)

För djupet: Cisko Kid

För megadjupet: Bull-Dawg eller Fet Shadjig

Fler Wobbler en tre olika sorter är bara fåfänga. Men sen är det ju så jävla kul med nya beten så man måste ju bara ha den och den och den. Särskilt så här innan säsongen börjar och man lusläser alla nya kataloger och gluttar runt på varenda websajt efter nya mirakelbeten.

Sen en kommentar till kvalitetssnacket. Rapala Fat Shad Rap håller ju knappast nån bra kvalité. Mina brukar vara rätt så söndertuggade efter ett par gäddattacker. Men den är ju av trä så den blir ju inte helt kapput som den andra lågprisskiten. Utan går att laga.

Stizo
2003-03-31, 20:03
Bergman:

Jag brukar inte heller köpa en massa drag hela tiden... Kanske 10-20 om året... Efter några år så har man så att det räcker och blir över. Man brukar ju köpa nyheterna som kommer lite då och då!

Men om du inte har några alls så prova Super Shad Rap till gäddfisket! Mörrumspinnare och Atom är nästan ett måste...

Lite jiggar så är det klart... Jiggar är dessutom rätt så billiga!

Sten_Hard
2004-10-17, 16:29
Hello fiskebröder och systrar!
Jag vet inte om den är så himla ny, men den funkar då jäkligt bra.
"Havanna King" heter en wobbler som jag hittade i sommar den har gått helt kanon på både gös och gädda i papegoj färg.
Jag har trollat med den som är 10 cm och med 0,17 fireline piper den ner på ca 8-9 meters djup Jag kan säga att de flesta inte får någon gös i "min sjö" men med den här wobblern har jag fått stor framgång.
Den finns i 13 cm också, de kostar 59 respektive 69 vilket jag vill påstå är ganska billigt.
Sedan tycker jag att krokarna verkar rätt skapliga också.
Wobblern har en tendens att gå lite snett men det är som bekant lätt fixat.
Kan vara värt att prova om man vill testa lite billigare grejer. :sun:

BeBest
2004-10-17, 17:07
Hello fiskebröder och systrar!
Jag vet inte om den är så himla ny, men den funkar då jäkligt bra.
"Havanna King" heter en wobbler som jag hittade i sommar den har gått helt kanon på både gös och gädda i papegoj färg.
Jag har trollat med den som är 10 cm och med 0,17 fireline piper den ner på ca 8-9 meters djup Jag kan säga att de flesta inte får någon gös i "min sjö" men med den här wobblern har jag fått stor framgång.
Den finns i 13 cm också, de kostar 59 respektive 69 vilket jag vill påstå är ganska billigt.
Sedan tycker jag att krokarna verkar rätt skapliga också.
Wobblern har en tendens att gå lite snett men det är som bekant lätt fixat.
Kan vara värt att prova om man vill testa lite billigare grejer. :sun:
Bild? Var fann du denna vobbler?

Sten_Hard
2004-10-17, 17:26
*letar* http://www.sportfiskehornan.se/show.php?pid=2098
Men jag fattar inte!? en tia dyrare än min lokala hanlare.. nåväl så ser de ut..i alla fall.

Sebastian
2004-10-17, 17:54
Den där Havana King såg inte alls dum ut.
Kollade vidare på den sidan och såg dom hade 10 wobblers för 440:-
Såg rätt skapliga ut dom med. http://www.sportfiskehornan.se/img/40b731a446ced.jpg

kalleh
2004-10-17, 18:14
Men jag har alldrig haft problem med att få fisk på vanliga skeddrag. använder mest utö-drag, ju mer slitna och flagiga dom är ju mer fisk har jag fått.

Det är som jag skulle ha skrivit det själv :-)
Har precis samma erfarenhet.

mangeboy79
2004-10-17, 18:18
Denna conrad modell har jag ett gäng av. Den såldes på ÖB för 20kr för några år sen! Den är grymmt bra på gädda när dom står grunt kastar långt o med det priset behöver man inte vara rädd om dom. Dom har hållit bra med! spräckt en pga ett sten kast.

mighty mattis
2004-10-18, 14:24
Fishits wobblers(judas,genesis osv) tycker en del är helt okej och priserna är kanon. Jag har dock ingen egen erfarenhet av dessa. Testa! Men det gäller att inte stirra sig blind på wobblern som universalbetet nr 1 för gädda. Jag tycker att en shadjigg många gånger är minst lika bra. Priserna är också överlag låga så man behöver inte gråta ögonen ur sig om man skulle sätta en och annan per säsong. Det finns även sådana som är suspending. Jigga på.

deepbayy
2004-10-18, 14:43
conrad säljes ju för 50kr på öb(kopia på bomber 16)
färgen sitter väl inte så bra men fisk får man på den.

BeBest
2004-10-18, 15:28
Men jag har alldrig haft problem med att få fisk på vanliga skeddrag. använder mest utö-drag, ju mer slitna och flagiga dom är ju mer fisk har jag fått.

Det är som jag skulle ha skrivit det själv :-)
Har precis samma erfarenhet.
Yeah, HeavyMetal rocks!
:rockbanan :headbang: :rockbanan

Emil
2004-10-18, 17:13
*letar* http://www.sportfiskehornan.se/show.php?pid=2098
Men jag fattar inte!? en tia dyrare än min lokala hanlare.. nåväl så ser de ut..i alla fall.

Kan rekomendera denna också: http://www.sportfiskehornan.se/show.php?pid=2108
Har inte provat den jättemycket men de ggr den åkt på så har den gett utdelning, stora rasselkulor och mycket snärtig gång. Priset avskräcker ju inte.(påminner lite om SSR)

edit: Hos min handlare som följer listpriser stenhårt så kostar denna bara 79:-

mangeboy79
2004-10-18, 17:40
håller med dig emil den wobblern i den färgen riktigt bra! den rasslar som satan!!! ex tjejens favorit!

MangeM
2004-10-18, 20:05
Conrad vobblerna, de är väll de enda någorlunda billiga vobblerna man köpt. Det är bara att blya dom så fiskar de aningen bättre. Haft bäst fiske på "regnbågsfärgen" om du vet vilken jag menar. Den är kanon läcker, men som tidigare nämnt, efter ett par fisk så är vobblern rejält tuggad.

Färgen, fast annan vobblermodell:

Jamo
2004-10-18, 21:02
Jag köpte några conrad 16cm wobblers och tog bort mitten kroken helt och bytte ut dom andra två mot större vmc krokar. Funkar fint för dom flesta gäddor, vet inte riktigt om det är det ultimata för megagäddor dock.

odevetu
2004-10-18, 23:31
[QUOTE=Dr Müller]Bergman!

Håller med Tobbe utom när det kommer till betesvalet.

För ytfisket: Salmo Fatso (flyt)

För mellanliret: Stora el. mellanZalten (sjunk)

För djupet: Cisko Kid

För megadjupet: Bull-Dawg eller Fet Shadjig
[QUOTE]

Kvalitet:
Ska du satsa på drag som räcker länge tycker jag inte att du ska satsa på vare sig Salmo Fatso eller Bulldawg. Nog för att dom funkar bra, men Fatsons färg/finish spricker efter ett par hugg och bulldawgen måste smältas ihop efter var och varannan gädda.

Rapala Super Shad kan man köpa 2 för 1 på endel fiskeaffärer, det är ganska lite pengar för en kvalitetswobbler. Har iofs. inte fiskat så mycket själv med den men har kompisar som tycker den e bra.

Kvantitet:
Personligen tycker jag det inte är något större fel på biltemas sjunkande... köp den för 19kr (jag tar ut 2 av de fyra kulorna och sätter lite egen färg på den, går bra). den har ganska hårda och vassa krokar också (jämfört med många andra billiga drag).

"modda" wobblers du inte gillar som ligger och skräpar. dvs. sätt egen färg på dom, borra i/ur bly, ta bort sked (jerk), sätt fast jigg på krokarna o.s.v.