handdator

Visa fullständig version : Bygga eget flugspö

ERTO0001
2006-03-22, 19:57
Är det någon som har erfarenhet av att bygga ett eget flugspö?
Går det bra om man är lite noggrann och allmänt händig eller behöver man ha gjort det ett par gånger innan det blir ett bra resultat? Är det jobbigt? :hoppa:

ps
2006-03-22, 20:11
Har gått i samma funderingar men inte vågat försöka ännu. Läste någonstans att man helst skulle ha nån maskin som snurrade på spöt för att lacken skulle torka bäst eller hur det nu var och tyckte att det kändes lite omständigt. Har dock sett att det finns spöbyggnadskurser, det kanske kunde vara ett alternativ? Material till ett spö brukar ingå i kursavgiften så då har man det fixat också. :)

ERTO0001
2006-03-22, 20:17
Ok det hade kanske inte varit en dum idé med en kurs. Vet du vad priser ligger på och vad det är för spön man får bygga då, det kanske finns många alternativ?

TAMTAM
2006-03-22, 20:19
Bygga spön är lätt om man är händig inga problem dock du måste ha en långsamt roterande elmotor för lindningarna, mycket viktigt annars blir de inte jämna, du bör också ha tillgång till borrmaskin för svarvning av handtaget dvs om du inte köper färdigt bara limma.
Var noga med att hitta "ryggraden" i klingan, den känner du om du pressar ner spetsen på toppdelen mot ett bord och sakta snurrar på den, det är där du avgör klingans egenskaper dvs om du snurrar på lindningarna på kraft eller mjuksidan av spötoppen, denna finns även på underdelen men är något svårare att hitta.
Säger så här skit i det lönar sej knappast om du nu inte mot förmodan slänger bort pengar på "superspön" som Loomis, Sage och liknande, ringar spölack rullfäste osv är DYRT i det här landet.
Kolla länkarna klart användbara vid spöbygge
www.mudhole.com (staten Florida USA)
www.anglersworkshop.com (staten Washington nordvästra USA)
Finns många fler men dessa har jag gjort affärer med.
Notera att frakt av "rodblanks" är dyrt därifrån går som oversize om spödelarna är över 106cm förpackade flygs endast av UPS privat carrier som man gärna undviker tro mej dyrt för enstaka klingor, smågrejor går bra utbudet är fantastiskt, se till att det skickas med USPS, själv har jag lagt ned finns det nåt tråkigare?
Good luck!

ERTO0001
2006-03-22, 20:34
En del nätbutiker har byggsatser, är inte det bra, ingår då inte allt, lack, lindningar, mm. Är det inte bara till att bygga, om man köper ett sätt så vet man väl också att allting passar.

ps
2006-03-22, 20:44
Ok det hade kanske inte varit en dum idé med en kurs. Vet du vad priser ligger på och vad det är för spön man får bygga då, det kanske finns många alternativ?

Vet tyvärr inte vad kostnaden ligger på, har bara sett annonser för spöbyggnadskurser hos en massa olika kursanordnare.

TAMTAM
2006-03-22, 20:44
Kan nog stämma iofs men jag säger så här, se till att du känner till klingan ifråga innan du spenderar pengar, dvs känn på färdigt spö eller helst provkasta det så du VET MED SÄKERHET vad du köper innan, inget är värre än att köpa spön otestade du kan bli grymt besviken, tro mej samlar bara damm i nåt hörn, finns inget man tröttnar så fort på som ett spö som inte känns rätt, extra tråkigt om man surrat ihop det själv mvh
(som du förstår är jag vis av egna dyra erfarenheter)

malmen_84
2006-03-22, 21:54
Det är inte så svårt att bygga egna spön, inte behöver man köpa en massa maskiner heller, bara man tar det lungt och har mycket fritid. Jag har byggt några spön, främst kraftigare enhands men även tvåhandsspön. Från bla loop finns kompletta byggsatser det enda du behöver köpa är lack till lindningarna. När jag bygger spön är det bara en maskin jag använder och det är en borrmaskin som används vid svarvning av handtag. När det gäller lindningarna så gör jag så att jag tar en ganska så stor bok, öppnar den och lägger tråden genom boken, sedan så stänger jag boken och känner vilket motstånd som krävs för att tråden ska kunna lindas. Behövs det mera motstånd så lägger jag på en bok behövs mindre så tar jag en tunnare bok. På detta sättet så är alltid tråden spänd och man får fina lindningar som följd.

När det äller lackningen så sköter jag allt med händerna, visste detta tar sin lilla tid, tar ju 4 -6h för lacket att stelna men det är det värt för man kan du lägga på ett tjockare lager från första början då man själv bestämmer hastigheten som man roterar med.

Visst blir spöna bättre för varje du gör men tar du det bara lungt så kan man även lyckas riktigt bra första gången också. Om man är osäker på diverse komponenter mm så kan jag rekomendera en byggsats från tex loop där det enda du behöver göra är att sätta ihop delarna och lacka ringarna.

ERTO0001
2006-03-22, 22:07
Malmen: du är skön. Jag har köpt hus nu så det där med fritid vet jag inte om det blir gott om, men fan vet om jag inte slår och bygger ett av loops byggsatser i höst, när det är mörkt och jä---gt. Tack ska du ha :headbang:

malmen_84
2006-03-22, 22:33
Bara till att köra på :banana:

Något som underlätta är om man kollar på en film samtidigt som man roterar klingan, får liksom tiden att gå lite fortare :popcorn:

ps
2006-03-22, 22:58
Du menar alltså att du sitter och rullar klingan för hand medan den torkar eller missförstår jag dig?

Wreckbender
2006-03-23, 00:30
själv har jag lagt ned finns det nåt tråkigare?
Good luck! Ja, binda flugor.;)
Och PS när det gäller härdning. Ta en papp låda och gör ca 2cm djupa v-formade jack i kortändarna, lägg spöt i jacken och vrid ett halvt varv var tionde minut första timmen, sedan varje halvtimme tills det är härdat. Tiderna är ungefärliga, håll koll på rinnet, blir det för mycket på undersidan så vrid.

ERTO0001
2006-03-23, 00:45
Wreckbender: Tack för tipset :headbang:

ERTO0001
2006-03-23, 00:50
Wreckbender: Jag tittade precis på dina bilder, jäkligt snygga spön du gjort. Hur får du dit alla mönster? Det såg ut att vara ett jäkla lindande men tålamod brukar det finnas gott om, det är bara att köra på.

Wreckbender
2006-03-23, 01:28
Det är lite eget hittepå och från en bok som heter Custom rod thread art av Dale P. Clemens utgiven av Rodcrafters press, där finns många mönster. Var man får tag på den vet jag däremot inte.

TAMTAM
2006-03-23, 07:13
Den boken finns på de amerikanska sajterna, har sett den på många ställen, naturligtvis så kan det väl gå med manuell snurr vid lackning beror nog mycket på vilket lack man väljer men resultatet blir bättre om du använder en motor, missar du en vridning vid användning av 2 komp lack har du nog garanterat en droppe hängandes på undersidan, själv har jag en motor från nån medicinsk utrustning kraftigt nedväxlad hittad på skroten, tejpar fast ändbutten till axeln på den samt tejpar också stället på klingan där den ligger i andra änden i V:et för att skydda finishen.
Samma motor är bra till pimpel färg krok också (om man ids hålla på)

TAMTAM
2006-03-23, 07:22
Ett exempel: http://cgi.ebay.com/Custom-Rod-Thread-Art-First-edition-Clemens_W0QQitemZ7228163548QQcategoryZ62150QQssPag eNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Tumlaren
2006-03-23, 08:06
Den enklaste motorn ni behöver avvända är en grillmotor eller en motor till discokula som säljes av Clas Ohlsson för ca 90 kr. De gör ca 6 varv/min. Kan lägga upp en bild i kväll om ni vill se hur vi har gjort på våra kurser.
Tumlaren

malmen_84
2006-03-23, 13:28
Du menar alltså att du sitter och rullar klingan för hand medan den torkar eller missförstår jag dig?

stämmer bra.

ps
2006-03-23, 18:08
stämmer bra.

Såg förklaringen längre upp, trodde du satt och rullade klingan oavbrutet. :)

Högås
2006-03-23, 18:19
Trevliga tips i den här tråden! :) Någon gång kommer jag nog att bygga ett spö, men att köpa maskin för en tusenlapp eller mer känns inte så frestande…

Jag har testat knepet med att lägga tråden genom en bok när jag har lagat trasiga spön, och det fungerar ju utmärkt.

malmen_84
2006-03-23, 19:26
Såg förklaringen längre upp, trodde du satt och rullade klingan oavbrutet. :)

JAG sitter och rullar klingan oavbrutet i 4-6h beroende på hur tjockt lager jag lägger på.

ps
2006-03-23, 19:41
Såg att det inte var du som skrivit den andra förklaringen men trodde detsamma gällde i ditt fall. Skit samma, jag är klart imponerad över att du sitter så länge. :buga:

KimKebab
2006-03-23, 20:23
Har byggt ett flugspö, en färdig byggsats.

Om det är det du söker så är det skitlätt. Jag och min polare (FishPimp) var väl ca 15 bast när vi gjorde dom och resultatet blev inte sämre än vad du köper i butik.
Det enda stället där lite händighet behövs är när du ska linda ringarna, men det är inte svårare än att se till att tråden ligger fint :D

V-gubben
2006-03-24, 06:14
Jag rekommenderar att man kollar här innan man bestämmer sig!
Spöstället (http://w1.457.telia.com/~u45704919/svenska.htm)
Även om det kosmestiska har stor betydelse för slutresultatet så finns det andra faktorer man bör vara medveten om när man vill bygga sitt eget personliga flugspö. Allt detta tar Bosse upp på sin sida så läs det noga!

yoxler
2006-03-29, 13:36
jag byggde mitt första spö förra vintern och tyckte inte det var några problem. Jag kände folk som byggt och fick lite tips.

Enda felet jag gjorde var att jag fick lite mycket lack på ett par lindningar. Det var lite drygt med lackningen och behöva rotera spöet hela tiden men ett par whisky och lite gott sällskap så gick tiden ganska fort.