handdator

Visa fullständig version : lacka ?

Bigfisher
2006-05-30, 19:52
Tjenare

Har ett par träbeten som det har börjat gått bort lite färg på, och lacken är förstörd på några ställen efter gäddattacker. Vad jag tror, så är den redan lackad med envirotex eller liknande. För att stärka lacken på de skadade ställerna har jag nu 'målat' dit lite vanligt lack då jag ska ut i veckan och inte hinner köpa envirotex som jag har hört så mycket om.
Gjorde jag rätt ? eller kan lacken under ha tagit skada ?
Anledningen för att jag gjorde det var att jag inte ville att betena skulle vara helt förstörda innan jag får tag i envirotex eller liknande.

Kan ju tilläggad att lacket är vanligt klarlack för ute och innegrejjer som jag har målat på.

Gurra

Guest
2006-06-03, 20:20
Tjo!

Värst vad många det är som har problem emd lacker.
Det finns bara en lack som gäller idag. "Beckers starka golv"
En polyuretanlack som blir skithård samtidigt som den inte tycks gulna.
Dock innehåller den ett lösningsmedel som löser upp det mesta. Så ett tunt lager av superepoxy som täcker färgen är ett stort plus. Ett tillräckligt tjockt lager av "beckers starka golv står säkerligen emot det tuffaste gäddfisket. Jag har själv fått en gädda på 11kg på en hemmagjord vobbler som höll hur bra som hellst.

Min msn är viklund_78@hotmail.com

//Tomas

Tjenare

Har ett par träbeten som det har börjat gått bort lite färg på, och lacken är förstörd på några ställen efter gäddattacker. Vad jag tror, så är den redan lackad med envirotex eller liknande. För att stärka lacken på de skadade ställerna har jag nu 'målat' dit lite vanligt lack då jag ska ut i veckan och inte hinner köpa envirotex som jag har hört så mycket om.
Gjorde jag rätt ? eller kan lacken under ha tagit skada ?
Anledningen för att jag gjorde det var att jag inte ville att betena skulle vara helt förstörda innan jag får tag i envirotex eller liknande.

Kan ju tilläggad att lacket är vanligt klarlack för ute och innegrejjer som jag har målat på.

Gurra

sjögräs
2006-06-03, 21:32
några lager epoxy blir som plexiglas. så det borde räcka! var noga med att ha ett jämt lager som får torka ett tag inomhus. men eftersom epoxyn är en härdplast så går det inte att få bort ifall att du ångrar dig.

UnEasy
2006-06-04, 01:19
Tjo!

Värst vad många det är som har problem emd lacker.
Det finns bara en lack som gäller idag. "Beckers starka golv"
En polyuretanlack som blir skithård samtidigt som den inte tycks gulna.
Dock innehåller den ett lösningsmedel som löser upp det mesta. Så ett tunt lager av superepoxy som täcker färgen är ett stort plus. Ett tillräckligt tjockt lager av "beckers starka golv står säkerligen emot det tuffaste gäddfisket. Jag har själv fått en gädda på 11kg på en hemmagjord vobbler som höll hur bra som hellst.

Min msn är viklund_78@hotmail.com

//Tomas

Som du skriver. Den löser upp det mesta. Även hjärnan din. Starka golv bör man inte använda inomhus utan mask. Den har nå så fruktansvärt elaka ångor. Annars är den bra. EPX-v klarlack är en annan beckersprodukt (2 komponents) som jag tror ni blir lika nöjda med. Där är ångorna inget problem men som all annan epoxy så är ju hudkontakt mycket skadligt. Det kan lätt leda till allergiska besvär och med lite otur även till hjärtflimmer.

Guest
2006-06-06, 11:22
Jo jag vet att den innehåller såna ångor. Brukar jämt ha fönstret öppet när jag lackar med den. Hur som hellst så är det en kanonlack.
Om man ska vara ärlig så är ingen lack hälsosam att använda. Så lite får man ta. Annars tycker jag inte det är någon mening att hålla på. Vilken lack du än använder så är den naturligtvis giftig. Andra sidan blir det inte att man andas in den särskilt mycket.

2 komponentslacker ska man vara försiktig med då de oftast har spricktendenser när de utsätts för gäddornas gaddar. Dessa 2 komponentslacker blir med andra ord för hårda.

Beckers starka golv skulle man kunna kalla för enkomponents superepoxy.
__________________________________________________ ___________

Som du skriver. Den löser upp det mesta. Även hjärnan din. Starka golv bör man inte använda inomhus utan mask. Den har nå så fruktansvärt elaka ångor. Annars är den bra. EPX-v klarlack är en annan beckersprodukt (2 komponents) som jag tror ni blir lika nöjda med. Där är ångorna inget problem men som all annan epoxy så är ju hudkontakt mycket skadligt. Det kan lätt leda till allergiska besvär och med lite otur även till hjärtflimmer.

Andree
2006-06-06, 20:04
den innehåller Polyuretan som är helt luktlös så det är inte den ni känner när ni lackar. Ångor från Polyuretan är inte att leka med