handdator

Visa fullständig version : Fiske södra Jämtland

prettyinfected
2006-05-31, 15:42
Hejsan

Jag och min polare tänkte ta en tripp till jämtland i sommar, det vi är ute efter är tips på bra flugfiske vatten med bra harr och öring fiske. Förra sommaren fiskade vi en vecka i västerdalälven med hyggligt resultat, dock ingen märkvärdig stolek på fisken.

Det vi undrar nu är om det finns lite folk som kan komma med tips och ideér på vatten, gärna mindre åar och älvar som är lämpade för flugfiske.

Tack på förhand /David

ps
2006-05-31, 16:28
Du skriver södra Jämtland i titeln, om du preciserar lite tror jag att det blir lättare att hjälpa dig, typ om det är runt Åsarna eller Vemdalen eller något annat ställe?

prettyinfected
2006-05-31, 18:44
Jag menar att det får vara lite varsomhelst, vi kör ifrån skåne så det är inte så noga med 10-20 mil hit och dit .) Behöver inte vara i södra jämtland, bara där finns gott om harr och öring och det inte är helt överdrivet långt att köra...

Tacksam för alla svar

ps
2006-05-31, 19:06
Aha.. då vill jag, min vana trogen, rekommendera Hårkan och Långan, systerälvar som rinner några mil norr om Östersund. http://www.harkanlangan.com/ har information. Annars har du http://fiske.jamtland.se/LSTZ/index.asp som är en bra informations-site, finns väldigt mycket öring- och harrförande vatten i Jämtland. Åretrakten är trevligt på sommaren, Ammerån äger, Gimån är gudomligt, etc etc. Ja, du förstår vad jag menar. :)

prettyinfected
2006-06-04, 18:01
Ville bara tacka för svaret, vi bestämde oss för att det skulle bli Hårkan&långan en vecka, nu undrar jag bara om man skulle kunna få lite tips om stäckor som är bra? vi ska dit v.29.. hur brukar vattenflödet vara vid det tiden? Bra at köra torrt? hårkan eller långan vilken är bäst?

/David

ps
2006-06-04, 18:28
De är bra båda 2, fördelen är att de ligger så nära varann att man kan fiska i båda samma dag eller alternera varannan dag. Långan är främst känd för fin öring medan Hårkan är mest känd för sin fina harr. Vecka 29? när blir det? Om typ 2 månader va? funkar finfint att dra efter både harr och öring då, om kläckningarna fortfarande är igång så funkar torrt alldeles utmärkt, annars är ju streamers alltid effektivt. Vattenföringen så sent på sommaren brukar vara bra. Kolla på länken till Hårkan & Långan jag skrev tidigare, där finns många tips på bra fiskesträckor. Har ni bil och bra skor så finns det inga gränser för vilka platser ni kan fiska på. Oxforsen är en klassiker, bland annat.

jerklimpan
2006-06-25, 20:35
Hejsan

Jag och min polare tänkte ta en tripp till jämtland i sommar, det vi är ute efter är tips på bra flugfiske vatten med bra harr och öring fiske. Förra sommaren fiskade vi en vecka i västerdalälven med hyggligt resultat, dock ingen märkvärdig stolek på fisken.

Det vi undrar nu är om det finns lite folk som kan komma med tips och ideér på vatten, gärna mindre åar och älvar som är lämpade för flugfiske.

Tack på förhand /David

Åk till storsjö fiskecamp 9 mil väster om åsarna . Vart där i veckan vart kanon pissig väg bara .