Visa fullständig version : Örnvik 580 Pilothouse
Jag är grymt sugen kanske uppdatera mej till hösten. Vad tror ni om örnviks pilothouse-serie. Det måste ju vara den ultimata trollingbåten. Möjlighet till övernattning dessutom. Ngn som vet nåt om dem?
http://www.blocket.se/vi/9827754.htm?ca=5_s
Designmässigt är det väl inte Örnvik/Quickslver min stora favorit, tycker dessutom att det verkar lite trångt på akterdäck, 595:an på bilden är en liten personlig favorit av ett annat märke som tyvärr inte går att uttala:peta:
Länk till en guide som kör en Oquenteau 595 http://www.trollingcharter.com/
Varför inte kola på en Beneteau. 650 med 115hk är grym. Bra att bo i och rent och finnt akterdäck. Gå in på www.fiskekallan.se och gå via länken båtar.
snickarn
2007-02-13, 10:30
Jag är grymt sugen kanske uppdatera mej till hösten. Vad tror ni om örnviks pilothouse-serie. Det måste ju vara den ultimata trollingbåten. Möjlighet till övernattning dessutom. Ngn som vet nåt om dem?
http://www.blocket.se/vi/9827754.htm?ca=5_s
en bekant ska beställa pilothouse 500 idag nackdelen är att det blir lite trångt att kasta i från men den är nog ypperlig att trolla ifrån
Ett till märke med liknande båtar:
Bifogade ju fel bild, det där var min nästa båt, utombordarvarianten då alltså.
Här kommer bilden till Jojon
Team Fanny Farm
2007-02-13, 19:11
Har kollat runt lite med dom som kör örnvik 580, och jag måste säga att jag blev lite överraskad av hur pass bra dom tyckte båten var.
Jag hade ju läst och hört lite av varje från "förståsigpåare" så därför hade jag förväntat mig mera klagande på modellen.
Men summan av det hela blev att som trollingbåt är den ett bra alternativ om man ska ha en båt med cabin med gott om fiskeutrymme på akterdäck.
Just att det är ett rymligt akterdäck verkar dom flesta vara överens om.
Jag har en liknande båt själv, en Beneteau Antares 550. Båten är funkar bra till trolling men är inget vidare till spinn osv. i varje fall om man är fler än 2 i båten. Det är mumma med skyddet mot väder och vind man får med båttypen, men i och med att de är rätt höga så kan de vara lite bökiga om det blåser rejält. jag har haft styrpulpeter innan och ibland så saknar man den rörligheten man har i en öppen båt.
Som renodlad trollingbåt funkar den säkerligen bra, det är ju samma upplägg som på min TG 600 och den är kanon till just trolling men hopplös till spinnfiske det var huvudorsaken till att jag bytte och framöver istället kommer att köra en Rival 606 WAC just för att få det bästa från både styrpulpetarens öppenhet och ruffen med övernattningsmöjlighet från hyttisen.
Jag tittade en del på just 580 Pilothouse inför bytet och det jag inte gillade förutom att den inte funkar till spinnfiske var att den inte är speciellt snabb i marschfart oftast 18-20 knop vilket jag tycker är lite lågt famörallt om man har lite längre transporter det gör stor skillnadd att marscha 18 eller +25 knop om man ska köra 10-15 nm enkel resa till fiskeplatserna vilket jag gör hyfsat ofta.
Väljer Du den så är mitt absoluta råd att inte ta en mindre motor än vad som är max rekomenderad eller gärna lite över så att Du har tillräckligt med kraft för att kunna köra ekonomiskt utan att toppvarva motorn för att få acceptabel marschfart, oftast får man en bra ekonomi om man kan marscha på ett varvtal som ligger 1000-1200 rpm under toppvarvet för motorn.
Låter som positiva omdömen. Synd bara att den är såpass tung. Väger uppskattningsvis runt 1100kg med motor. Hur mycket kan en 600bf med motor väga. Nånting säger mej att örnvikarn är tyngre=mer välbyggd.
båten kommer användas enbart till trolling. Spinnfisket har lagts på hyllan. Få se om man lyckas skrapa ihop lite kosing kanske till nästa år. Dom kostar ju en slant. Lustigt att folk begär nästan lika mycket beg för dom som dom kostar nya. Klart man hellre köper en ny isf
Bifogade ju fel bild, det där var min nästa båt, utombordarvarianten då alltså.
Här kommer bilden till Jojon
625:an såg riktigt härlig ut joj. Vad är det för märke? Tillverkningsland? Låter franskt.:wink: Hur pass utbredd är dom här i sverige?
Låter som positiva omdömen. Synd bara att den är såpass tung. Väger uppskattningsvis runt 1100kg med motor. Hur mycket kan en 600bf med motor väga. Nånting säger mej att örnvikarn är tyngre=mer välbyggd.
båten kommer användas enbart till trolling. Spinnfisket har lagts på hyllan. Få se om man lyckas skrapa ihop lite kosing kanske till nästa år. Dom kostar ju en slant. Lustigt att folk begär nästan lika mycket beg för dom som dom kostar nya. Klart man hellre köper en ny isf
Tyngre innebär inte nödvändigtvis bättre det är helt avgörande hur materialet disponerats och delarna utformats och placerats, men om inte minnet sviker hamnar Rydsen runt 1000-1100 kg den med så inte mycket att orda om.
Ska Du ha en båt endast för trolling tycker jag Du ska köpa min TG den är kanoners för just det och den är klart lättare vilket är en fördel framförallt vid trailning ca700-800kg med motor Mercury Optimax 75 hk, marschar 25 knop och drar då ca 0,7l/nm.
Värmare, färg plotter/lod och fäste för trollingmotor ingår :kung1:
625:an såg riktigt härlig ut joj. Vad är det för märke? Tillverkningsland? Låter franskt.:wink: Hur pass utbredd är dom här i sverige?
Jodå visst är det franskt! Jeanneau Merry Fisher 625 heter den, Jeanneau är märket. http://www.1west.dk/ hittade priserna här!
Örnvikbåtarna kan du ju även hitta under namnet Quicksilver ute i europa, tillverkas väl i Polen.
Jag fortsäter kika runt lite på båtar av den typen.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.