Visa fullständig version : Gösfiske med Sink & Draw
Har haft lite funderingar på att prova på lite sink & draw...
Har hört att det skall vara väldigt effektivt!
Det betyder väl att man typ " jiggar " en löja eller mört... Men hur riggar man upp för det på ett bra sätt?
Tack på förhand för alla svar.
Här är en bild på sink&draw ifrån FFA
Du hittar mer info i denna tråd. (http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?s=&threadid=974&highlight=Sink+Draw)
Tjenare,
Jag fiskar mkt med metoden och tänkte ge dig lite tips.
1. Basic Metoden. Du gör ett pater noster tackel, 10-20 cm sänkes tafs, 50-100cm kroktafs. Vevar eller lyfter in tacklet med långa stopp.
2. Utvecklad metod för bottennapps benägna bottnar och/eller strömmande vattendrag. Sänket göres av en pianotråd som du sätter dit ett ex. spolbly på mitten. ca 30cm lång. Tafsen gör du av ex. 50cm 0,35-0.40 nylon trär på en flytkula (lagom dimensionerad för betet och strömmen osv.) knyter i ett lekande som du sätter en 25-30 cm smidig tafs på som är apterad med en enkelkrok i fram och en trekrok i bak, kroka betesfisken i läppen och i ryggen så båda krokarna blir lite bärande så håller en fisk många kast. Detta tackel sätter man "aldrig" i botten och den krokade betesfisken vid invevning håller sig på ca 30-80cm ovan botten.
Beta med den fisk du har, löjja, mört, abborre osv. fungerar även kanon med mask på abborre.
Tacklena ovan är för gädda och gös, för abborre gör man det lite nättare och en enkeltkrok räcker allt som oftast i läppen på den minder betesfisken.
Hoppas du hajjar, annars ére bra å mejla mig så besvarar jag funderingar osv. så gott jag kan!
Henrik_L
2003-06-07, 00:04
funkar det bra på gädda? kan kanske vara nåt för en sumpsjö här i närheten :)
Push-up: Kör ni bara med levande bete eller fungerar döda mörtar också?
Levande fungerar bäst, den jobbar och rör sig av sig själv. Men efter flertalet kast dör betesfisken och oftast fiskar jag till den går sönder och då fiskas den oftast död ganska länge. En död fisk som lyfts från botten och dalar nedåt är hypereffektivt.
Fästa fisken i läppen fungerar bra, men om du tar och fäster den främre kroken genom dess näsborrar sitter betet kvar ännu längre.
Krokstorlekar för gös och abborre, 6-8 och för gädda 4-6.
Henrik L, fungerar på allt som äter fisk, kolla mitt lilla kollage på bildsidan för gös. Förra året fick polarn en ål när vi vid fikapaus lät grejjerna liga kvar på botten.
För att fånga betesfisk rekomenderas Kastnät, när de kom till sverige förra sommaren revolutionerades fisket med levande bete. Har aldrig, aldrig varit med om bättre betesfångst redskap. Köp ett, du kommer aldrig ångra dig!
Push-up: Skönt med någon som verkligen tar sig tid att svara och ge tips! Det här ska testas ute på Mälaren i sommar.
Har förresten beställt karpspöt från FishIt.com som du tipsade om..
Jo förresten.. kör ni med flätlina?
Tackar och bockar :)
Kul att du beställt karpspöna.
Vid sink&draw kör vi med flätlina. Kan vara jobbigt på vissa ställen, extrema branter, steniga, musslor eller liknande vassa bottnar då flätlinan inte är bra mot nötning. Är det så, skarvar jag på 1-2m 0,35 monolina.
Lycka till i sommar, med löjja på kroken kommer du få helskojj.
Har kört hel del sink and draw med framgång...!!!! Öring 4,5kg och ett 10-tal gäddor över 5kg med en topp på 7,5kg... Jävligt skoj fiske..!!!!!! Fiskar på samma sätt som du beskrev men det där med flytkula lät intressant.. Vad är det för slags kula och finns dem i vanliga välsorterade fiskebutiker? Tack i förhand
Kulan, kan vara svårt att hitta kulor avsedda för detta. Jag har gjort kulor av Foam som jag vanligtvis binder myror och getingar med. Styrolitkulor funkar oxå bra. Inte så noga egentligen. Jag vill ha den så betesfisken flyter lite, altså inte så den flyter up som en kork. Gärna diskret färg på kulan men en fluoriserande eller självlysande kan säkert vara extra huggutlösande.
Kul att kulan kom på tal... Har själv funderat på fiske med sing & draw och tänkte att en flytkropp säkert inte är helt fel ibland. Hittade flytkulor från Darts i olika storlekar men har inte hunnit testa dom än. Kulorna är målade i starka färger och linan träs rätt igenom som på vanliga flöten. Kan kanske inte rekommendera dom än eftersom jag själv inte har testat dom men det bör fungera...
Har sett dem oxå och testat de mindre modellerna. Vill helst ha svarta och det fanns inte vad jag såg.......Därför kör jag mde den svarta foamen, hållbar och enkel att skära till i önskad storlek.
Tryck bara in en tops i foamen fixera med lite snabblim. Klart. Sedan kan man vid vattnet korrigera flytkraften med en tändare eller kniv.
Pexx: Vi kanske skall ta en fisketur efter gös snart... Jag skall hålla koll på vädret så man kanske drar ut nån kväll eller morgon dem närmaste dagarna... :)
Stizo och övriga, denna årstid är underbar för fiske, börjar vid 2100 och avslutar vid 0300, vipps så har man fått kväll, skymning, natt, gryning och morgon inom loppet av en lagom fisketur på endast 6 timmar......
Originally posted by Push-Up
Stizo och övriga, denna årstid är underbar för fiske, börjar vid 2100 och avslutar vid 0300, vipps så har man fått kväll, skymning, natt, gryning och morgon inom loppet av en lagom fisketur på endast 6 timmar......
Visst är det kanon... Håller med dig helt och hållet. Sen är det ju så lugnt och fint på sjön vid den tiden. :)
Precis, den tiden sticker de flesta hem, vilket iofs är kanon, för då får man ha alla grynnor för sig själv...svinga lugnt.......
Stizo: Jag ska försöka få "ledigt" någon kväll i veckan. Hoppas vi har det lugnt på jobbet...
Då tycker jag att vi testar sink & draw eller mete.. eller??
Absolut! Jag är med när som helst! Säg bara till när det passar dig. Få se om jag skall ut i morgon kväll. Beror lite på om det regnar eller så... Det ska ju regna inatt enligt väderleksrappoerterna så jag tog en öl istället. Hehe! Men inte fan har det regna än i alla fall... :(
OBs: Dem tar upp mycket löja vid ån har jag hört.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.