handdator

Visa fullständig version : Är detta en bra flugfiskeutrustning ?

JonasE
2003-06-17, 11:47
Kopierat från Dagens Erbjudande på Berras

RT Laxflugutrustning
Ett 14 fots IM6 spö klass 9/10 och en rulle dynadisc, fluglina WF10 F och backing

Pris 1 300:-

Är det en prisvärd utrustning ?

FetOst
2003-06-17, 11:50
De kanske inte är så bra men det duger nog som nybörjarspö

JonasE
2003-06-17, 11:53
Denna då ? Är också kopierad från berras men detta är veckans vara.

Spöt är ett Vision Intro 9 ft 5-6 och rullen en Vision superlite. Vision lina och backing ingår också.

Pris 1 295 :-

Vilken är mest prisvärd ?

Push-Up
2003-06-17, 11:56
står RT för Ron Thompsson så får jag lättare rysningar.......men de kanske har bättrat sig. Låte fööör billigt för att låta bra.

yoxler
2003-06-17, 12:02
Jag köpte för ett tag sedan ett flugfiskesett med ett RT spö i. Jag är kanonnöjd med spöet. Men kvaliten på TR spön varierar mycket så var försiktig när du köper. Jag hade tur som fick ett bra spö.

Det är följande erbjudande jag nappat på.
http://www.fiskefiskar.se/PDF/F-F-01.pdf

Vad ska du ha spöet till? De två du specat här är ju väldigt olika och har olika användningsområden.

Det bästa är om du har möjlighet att själv provkasta spöna.

JonasE
2003-06-17, 12:08
Jag vet jag upptäckte det efter jag hade kopierat texterna att det var ganska stor skillnad på klasserna, det är det övre som jag är mest intresserad, ska vara till lite större fiskar.

Majakovskij
2003-06-17, 12:11
Originally posted by JonasE
Kopierat från Dagens Erbjudande på Berras

RT Laxflugutrustning
Ett 14 fots IM6 spö klass 9/10 och en rulle dynadisc, fluglina WF10 F och backing

Pris 1 300:-

Är det en prisvärd utrustning ?

Hur kommer det sig att du visar både ett #5-6 och ett tvåhandsflugspö i #9-10, är du nybörjare låter det konstigt att valet står mellan dom.

Enda som är bra i laxutrustningen är Dynadisc rullen. Jag råder dig att inte köpa det flugspöt då det bara förstör kast och fiskekänslan. Typiskt spö som inte arbetar efter hur man vill ha det. Om du nu ska ha Tvåhandsflugspö kolla efter andra märken som Loop och guideline de har spön för alla smaker.

Likadant linan som ingick vad ska man med den till? Ett tvåhandsflugspö runt 14 fot #10 täcker in allt från havsöringfisket på våren till blanklaxfisket under Maj och lågvattensfiske på låg älv. Då är flera olika klumpar ett måste, kolla runt bland olika shootinglines och running lines med passande klumpar som är kapade så det passar dig och spöt.

yoxler
2003-06-17, 12:13
Vilka fiskar ska du fiska?

Det är ju ett billigt sett och man får ofta vad man betalar för. Men det kan ju vara ett bra sett för nybörjaren. Jag har inte testat det själv så jag vet inte hur bra det är ;)

Lazinko
2003-06-17, 13:55
G.Loomis har fina spön för övrigt!

yoxler
2003-06-17, 14:07
Originally posted by Lazinko
G.Loomis har fina spön för övrigt!

jo men de ligger knappast i den tänkte prisklassen. då får han ju punga ut med minst 6-7000 för spö, rulle och lina

JonasE
2003-06-17, 14:18
JA Nån måtta får det vara... :-)

Jag hade tänkt mig i prisklassen 2000 :- Ca

Det är lax och havsöring jag är ute efter.

Föräldrarna har fixat en sommarstuga utaför älvkarleby.

Har endast fiskat med tubfluga och spinnfluga där tidigare. Men nu hade jag tänkt att ta mig tid lära mig att flugfiska eftersom jag kommer att vistas där betydligt mycket mer nu.

yoxler
2003-06-17, 14:28
Finns G.Loomies tvåhandsspö för drygt 5000kr faktiskt så det går nog att komma under 7000kr för utrustningen ;)

Funderar själv på ett G.Loomies Cross Current #8 9,9 för gäddfiske och havsöring. Verkar vara ett bra spö

Stizo
2003-06-17, 14:32
Originally posted by JonasE
JA Nån måtta får det vara... :-)

Jag hade tänkt mig i prisklassen 2000 :- Ca

Det är lax och havsöring jag är ute efter.

Föräldrarna har fixat en sommarstuga utaför älvkarleby.

Har endast fiskat med tubfluga och spinnfluga där tidigare. Men nu hade jag tänkt att ta mig tid lära mig att flugfiska eftersom jag kommer att vistas där betydligt mycket mer nu.

Har du funderat på Loops ADVENTURE paket som Berras har för 1495:-?

Jag är ingen proffs när det gäller flugfiske, men dem som jag har pratat med tycker det är en jätte bra set för nybörjare.

yoxler
2003-06-17, 14:41
jo det finns ju alltid loop. Personligen så hatar jag deras black line men det är säkert en högst personlig åsikt.

Men som jag förstår det så är du ute efter tvåhandsfiske? eller vill du vill du bara ha ett spö för lax?

Hur stor är laxen i älven?

Kiwi
2003-06-17, 15:43
Skulle nog inte köpa det gillar inte RT asså deras spön är tunga och osköna

Majakovskij
2003-06-17, 16:05
Originally posted by yoxler
jo det finns ju alltid loop. Personligen så hatar jag deras black line men det är säkert en högst personlig åsikt.

Men som jag förstår det så är du ute efter tvåhandsfiske? eller vill du vill du bara ha ett spö för lax?

Hur stor är laxen i älven?

hm.. Det är inte storleken på fisken som har nån inverkan på sin utrustning i laxfiske om vi snackar tvåhandsflugspön och enhands runt #9

Har du testat flera tvåhandsflugpsön så du har nåt o jämföra med?

Loops Blueline och blackline är bland det bästa man kan hitta i den prisklassen. Perfekt aktion, dvs fiskarn ska inte behöva anstränga sig själv och spöt ska följa kastaren för man har ingen nytta av ett spö som gör som det själv "vill".

Lazinko
2003-06-17, 16:27
Vet någon vad Guideline Tricast kostar i 2handsspö?

yoxler
2003-06-17, 17:54
jag sökte lite snabbt och hittade dessa priserna

TRI CAST IV 12'3-#9/10 3-delat 2,244.00 kr
TRI CAST IV 14'3-#10/11 3-delat 2,635.60 kr

på http://www.capricorn.se dom brukar ha bra priser.

Majakovskij
2003-06-17, 18:09
14,3 fotarn är mer lämplig till fisket i stora älvar samt havsöringfisket på våren.

Själv är man sugen på ett guideline Salar till den senare säsongen men flugspöt jag har nu klarar allt från tungt sjunklinefiske på våren till fiske med helflyt klumpar under sommar och höst men sugen är man :)

yoxler
2003-06-18, 10:23
Jo Salar är säkert mycket trevligt. Har funderat på ett #8 till gäddfiske o HÖ fiske...men som ajg sa tidigare så lutar det åt ett G.Loomies Cross Current.

bes
2003-07-11, 16:43
Nog e det hyffat men inte nånting som man har en längre period

Jan O
2003-07-26, 21:28
Det finns flugspön och så finns det G Loomis, nä, kanske inte riktigt så men nästan.... RT är inte att rekommendera. Bara för att man är nybörjare så skall man inte köpa spön som "nästan" kan kallas dåliga. Gör dig själv en tjänst och skaffa ett bra spö, håller med om att Loop och Guideline i mycket är bra spön, framför allt håller även de billigare spöna bra kvalitet. Titta även på Broman stängerna, de håller bra kvalitet och rikrigt bra priser.

Majakovskij
2003-07-26, 21:38
Jag har ett enhands i RT som är rätt reko men jag fiskar inte så mycket enhands så det duger till mig tills vidare men jag skulle aldrig köpa ett tvåhands set med märket Ron Thompson :) Finns en del paket med Guideline men jag tycker du ska köpa prylarna separat, prata med dom i butiken så hjälper dom dig att hitta rätt grejjer.