handdator

Visa fullständig version : Motorn dör då jag lägger i växeln.

JohanP
2007-04-29, 19:36
Hej!

Mera problem med min motor (30 hk Yamaha)!
Nu är det så att motorn dör då jag lägger i växeln. Verkar inte finnas kraft, vet ej varför.

Hoppas nån har nått tips.

Börjar bli smått less efter att mekat i ca. 6 dagar.....

/Johan P

jojje84
2007-04-29, 20:12
Den ger iaf inte rejäla stötar genom gasrelaget som våran gammla 30hk i Ö-vik gjorde hehe. Fan va rädd man blev första gången och hela armen domna bort! Blev till att köra med stora lädervantar mitt i sommaren :o)

Har fisket/leken börjat i vikbotten/bäckfjärden än?

JohanP
2007-04-29, 20:21
Ja fisket har börjat.
Har själv fått en på 9,3 från land. Men längtar till båten/motorn är funktionell så att man kan ta nån större innan de leker....

/Johan P

Ola
2007-04-29, 20:33
Kan den kärva i transmissionen?
T.e.x. lina runt propellern?

[Swingers]Linus
2007-04-29, 20:49
Jag har haft liknande problem tidigare. Då var problemet att motorn inte tände på alla cylindrar. Kolla tändstiften.

Henrik Nordberg
2007-04-29, 20:50
"Segdör" den eller är det bara tvärstopp?

elanen
2007-04-29, 21:02
Den får inte soppa. Som vanligt förgasar rengöring.

TAMTAM
2007-04-29, 23:06
Börja med att kolla bränsleslangarna speciellt pumpblåsan det händer att backventilerna i varje ände fastnar så motorn inte får bränsle skruva överhuvudtaget inte på motorn innan du kollat detta blir bara dyrt om du inte är van vid utombordare märkliga snabbt uppkommna fel på motorer kan nästan genast förutsättas komma från kringutrustning det är väldigt sällan det är fel på motorn självt om du inte hört otrevliga ljud och andra konstiga saker innan förstås, misstänk alltid kringutrustning först om du inte hört otrevliga hårda mekaniska ljud innan lycka till

JohanP
2007-04-29, 23:18
Hej!

Nej jag har kollat det kommer bensin ur alla slangar som det ska. Vi har idag plockat isär förgasarna och gjort rent. Men fortfarnade svarar den segt på gas och den seg dör när växeln går i.

Johan P

The Mink
2007-04-30, 09:39
spontant låter det som ett bränsleproblem men det kan även vara dålig kompression, sunkiga tändstift eller att kraftöverföringen till prop kärvar.
Så j*vla trist med motorer som knasar

Ola
2007-04-30, 10:32
Jag har aldrig skruvat båtmotorer så mina tankar kanske är helt fel men det kanske ger något uppslag.

Jag skulle ha kollat om den varvar upp korrekt om man inte lägger växeln.

Sen skulle jag då prova ifall den fungerar om man direkt ger gas när växeln läggs i.

Fungerar det så skulle jag ha höjt tomgången eller tittat på tändningen.

Jag har för mig att på min 25hp mariner så är det en arm som justerar tändningen iom att man ökar gasen, kanske är den som är feljusterad.

Att köpa nya tändstift är inte helt fel framför allt så är det bra att ha reservstift med i båten.

JohanP
2007-04-30, 19:42
tändstiften bytta, förgasaren rengjord.

Den varvar på tomgången, men är allmänt seg.

När man drar i växeln så går den sakta för att efter typ 5 sekunder dö. Hjälper inte att försöka varva upp den när man lägger i växeln.

Kan det vara att den får för mycket bensin?

Mvh
Johan Pettersson

look43
2007-04-30, 22:05
kan det vara så att motorn låter väldigt tungt! vi hade ett tändstift som slutade fungera på vår 9.9f och då gick den bra på tom gång men as tungt på växel. hela motorn liksom varvade inte upp!

och nu till ett problem jag har med min motor. den "puffar"! startar bra men när man kör på tom gång så blir det puffar från avgaserna och motorn rycker till.
kan det vara fel inställd förgasare?

JohanP
2007-04-30, 22:53
kan det vara så att motorn låter väldigt tungt! vi hade ett tändstift som slutade fungera på vår 9.9f och då gick den bra på tom gång men as tungt på växel. hela motorn liksom varvade inte upp!

Kanske det.... ska kolla upp det. Men det är ju nya tändstift....

elanen
2007-05-01, 10:44
Look 34, är det en Johnson eller Evinrude. På dom är det vanligt med puffar och liknande. Fanns ett ombyggnadskit för just det förut. Vet inte om det finns kvar att köpa.

Jorgazz
2007-05-01, 11:22
Kan den kärva i transmissionen?
T.e.x. lina runt propellern?

Detta är nått jag tror på när man äser hela tråden, plocka bort propellern och kolla om det har fastnat lina/snöre på axeln. Har du bytt oljan i växelhuste regelbundet?

JohanP
2007-05-01, 11:25
Har inte plockat bort propellern men bytt växelhusolja har jag.

Krilla L
2007-05-01, 11:31
Hej!

Mera problem med min motor (30 hk Yamaha)!
Nu är det så att motorn dör då jag lägger i växeln. Verkar inte finnas kraft, vet ej varför.

Hoppas nån har nått tips.

Börjar bli smått less efter att mekat i ca. 6 dagar.....

/Johan P

Hoppas du kan finna svar här Lycka till!
http://www.maringuiden.se/forum/ :sun:

Krilla L
2007-05-01, 11:35
Tror det är bränsle han inte får ialf.!! Besök en Marina, kunning personal kan nog svara direkt på vad felet är redan vid disken.

Henrik Nordberg
2007-05-02, 14:00
Hett tips: Kontakta Bengt Ahl's Marin, 08-6404890. Jag hade problem med min Penta som är från tiden då Jesus gick i kortbyxor. Jag ringde runt till ett antal olika firmor och försökte få tips om vad man kunde göra men samtliga dömde ut den och tyckte att jag skulle använda den som ankare och komma och köpa en ny motor istället för sisådär 20-25 lusentappar. Efter digert googlande hittade jag numret till Bengt Ahl och han var grym. Via telefon, utan någon som helst betänketid, berättade han vad jag skulle göra. Efter detta enkla lilla ingrepp har sedan motorn gått felfritt. Om han sedan kan hjälpa dig på samma enkla sätt som han hjälpte mig låter jag vara osagt men det är iaf enligt min mening värt ett försök för han verkar vara SJUKT kunnig.

JohanP
2007-05-02, 14:19
Hej igen!

Ska skruva isär förgasarna idag och rengöra dem igen. Soppa tanken har rostat invändigt. Lär ju inte vara så bra....

/Johan P

Henrik Nordberg
2007-05-02, 14:43
Om du vill testa nåt utan att ringa runt en massa så kan jag tipsa om att kolla luftskruven på förgasaren. Min motor var också helt orkeslös pga att luftskruven var utskruvad 3-4 varv när den egentligen ska vara utskruvad knappt ett varv. Jag har ingen aning om hur mycket luftskruven ska vara utrskruvad på just din motor men det är något som är lätt att testa sig fram när motorn sitter på båten eftersom att det inte kräver nåt större ingrepp. Av med kåpan, skruva och testa. Om det är det som är felet lär du upptäcka det ganska snabbt.

JohanP
2007-05-02, 15:12
Tackar för tipsen Henrik.

Man är ju som smått sugen på att få åka ut och fiska från sin egen båt.... Är verkligen bra tid nu!

Mvh
Johan P

look43
2007-05-02, 18:24
Look 34, är det en Johnson eller Evinrude. På dom är det vanligt med puffar och liknande. Fanns ett ombyggnadskit för just det förut. Vet inte om det finns kvar att köpa.

Det är en yamaha 9.9f! det är liksom att den på tomgång misständer var 5 sec.
vi provade att skruva på en av skruvarna på förgasaren men det blev bara värre ! någon med en likadan motor kan väl kolla hur långt skruven på förgasaren (precis vid skarven mellan förgasare och cylindern på vänstersida) ska vara skruvad.

Vi bytte cylinder packningar och bytt tändstift i år och efter det har den gått konstigt! kanske fick dit någon del fel! :wow3: