Visa fullständig version : En bra fluga till Abbore på natten.
Jag undrar en bra Abbore fluga på natten.
om ni vet så kan ni ju scana in en bild på en..
/Keke
esoxlucius74
2003-06-21, 15:17
Jagar de på natten??
El Crapone
2003-06-21, 19:32
tänkte också på det.. jagar det verkligen på natten?? jag har aldrig fått nå abbore när jag tex metat ål med med mask.. =/
esoxlucius74
2003-06-22, 02:01
De filmer om abborre jag sett så sover de på natten
(med huvudet lutandes mot en sten eller liknande.. på morgonen har deras flytkraft ändrats så att de "står på huvudet"!! *sant!!*)
Men det är klart det går nog att reta igång någon borre på sen kväll eller tidig morgon..
schlusser
2003-06-22, 23:18
jagar dom på natten så funkar nog "dog nobbler" med en stjärt av flash
Jo dog nobbler är helt ok för abborre. Blir fin jiggliknande gång.
Jo så ar det, åtminstone kring hamnpirarna i Malmö där jag har och min bror (Lagunen) har fiskat i många år.
I skenet av strålkastarna jagar abborre, Id, öring, regnbåge och ibland multe efter hästräkor. Flugan jag haft mest framgång med är en vanlig julgran i pärlemo eller hollo-silver, fiskad med snabba decimeterlånga lintag.
Då man ofta ser fisken är det lättar om man har en väl synlig fluga...
Jo så är det, åtminstone kring hamnpirarna i Malmö där jag har och min bror (Lagunen) har fiskat i många år.
I skenet av strålkastarna jagar abborre, Id, öring, regnbåge och ibland multe efter hästräkor. Flugan jag haft mest framgång med är en vanlig julgran i pärlemo eller hollo-silver, fiskad med snabba decimeterlånga lintag.
Då man ofta ser fisken är det lättar om man har en väl synlig fluga...
får ni mycket fisk där? Ska tillbringa en vecka nere i malmö och det hade varit kul o flugat lite i havet. var i hamnen fiskar du o hur tar du dig dit?
har du typ ngn karta eller ngt som du kan visa på? ;)
El Crapone
2003-06-24, 17:15
Jepp både zonker och större marabou-fluger fingerar bra på borren..
Till yoxler
Har gjort en liten karta till dig. Särskillt hamninloppen brukar vara sanslöst bra vindstilla nätter. Är inte vindstilla särskillt ofta...
raniceps
2003-06-25, 01:30
Andtrax: Låter som ett riktigt kul fiske det där. Har ni tagit någon multe på fluga?
Flugan ska nog helst vara röd gul och svart.. det e fan bäst!!
Hörö du bes...
Int ska du tro så mycket...
Långt mellan Luleå och Malmö... Det abborren jagar om natten i Öresund är ca fem-centimeter långa, glasklara räkor som hoppar på ytan om natten, alltså borde man oxå efterlikna dessa med t ex en julgransfluga eller dyligt.
De e fan bäst i söder!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.